McDonald’s lanceert campagne

AMSTERDAM - Slechts 34 procent van de Nederlanders weet dat de hamburgers bij McDonald’s gemaakt zijn van 100 procent puur rundvlees. Dat is tegen het zere been van algemeen directeur Jo Sempels die vindt dat de jarenlange kwaliteit van producten en ingre­diënten onderbelicht is gebleven. “Daarom gaan we dit aspect de komende tijd stevig voor het voetlicht halen in de campagne ‘Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet’.”

Deze campagne is de opmaat voor de strategie die het mediabeleid voor de komende jaren gaat bepalen. “Wij willen langjarig gaan benadrukken dat we alleen ingre­diënten van de hoogste kwaliteit gebruiken en dat onze producten met de grootste zorg worden bereid.” Om deze woorden kracht bij te zetten barst er vanaf 28 juli een mediaoffensief los dat zo’n 5 procent van het totale marketingbudget gaat opslokken. Nog niet eerder stak McDonald’s zoveel geld in het communiceren van haar voedselkwaliteit. “We hebben wel wat kleinere initiatieven gehad”, beaamt Sempels, die daarbij verwijst naar de productinformatie op de papieren restaurantplacemats. “Maar dit is ongekend, mede door de range aan tv-spots en de geheel nieuwe benadering die we hierin kiezen.” De voorman van de 219 Nederlandse restaurants - waarvan 198 in franchise - gaat zich hoogstpersoonlijk mengen in de campagne. “We denken aan chatsessies via onze website of een blog. Live contact met onze gasten heeft een andere impact dan de tv-commer­cials. Bovendien geeft het blijk van onze openheid.”

Gezonde grazers
In de campagne gaat McDonald’s het publiek actief informeren over de aspecten kwaliteit, herkomst en bereiding van de burgers. Die zijn gemaakt van 100 procent puur rundvlees, waar bij de bereiding alleen peper en zout aan worden toegevoegd. Verder weten weinig mensen dat de koeien gewoon afkomstig zijn uit Nederland of andere Europese landen en dat ze niet alleen binnen, maar ook buiten grazen. Sempels: “Ook iets om te benadrukken.” De hamburgerketen ziet voor de komende jaren voldoende items om aan te kaarten in de campgane. “Bijvoorbeeld dat we frietjes frituren in slechts 2 procent transvet, dat is echt heel weinig.” Net zoals een flink deel van de fastservicesector, weet ook McDonald’s overigens de crisis vooralsnog buiten de restaurantdeur en McDrives te houden. Al liet Sempels doorschemeren dat laatstgenoemden het beter doen dan de restaurants in de binnensteden, waar het ondernemersklimaat “redelijk onder druk staat”. Over de hele linie is er echter een gestage groei waar te nemen.
Tot eind mei steeg de omzet van de hamburgergigant met 3,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verwachtingen voor de rest van 2009 zijn - met zo’n 4 procent - dan ook optimistisch.

Bron: