McDonald’s introduceert McPlant in Nederland

AMSTERDAM – McDonald’s brengt zijn eerste plantaardige rundvleesalternatief naar Nederland. De McPlant is gemaakt met Beyond Meat en past bij de strategie van de hamburgerketen om gasten meer alternatieven voor rundvlees, kip en vlees te bieden. De nieuwkomer is vanaf 14 september tot en met 1 november beschikbaar in vrijwel al hun Nederlandse restaurants.

De McPlant is speciaal voor McDonald’s ontwikkeld en bestaat uit plantaardige erwteneiwit. Aan het broodje wordt verder tomaat, sla, ui, augurk, mosterd, sandwichsaus, ketchup en cheddar smeltkaas toegevoegd. De McPlant heeft in Nederland geen veganistisch of vegetarisch keurmerk, maar is volgens de fastfoodketen een optie voor flexitariërs: gasten die een dagje minder (rund)vlees willen eten.

Samenwerking
Voor de ontwikkeling van de McPlant is McDonald’s een wereldwijde samenwerking aangegaan met Beyond Meat, die deze burger voor de organisatie heeft ontwikkeld. Het levert naar eigen zeggen ‘de klassieke McDonald's smaak die gasten kennen en waarderen’. Annemarie Swijtink, senior director brand impact bij McDonald’s Nederland: “Ik ben verheugd over de samenwerking met Beyond Meat die bijdraagt aan plantaardige variaties in ons menu van de toekomst. In 2024 willen we dat ons menu voornamelijk uit kip, vis en vegetarische producten bestaat, met 55 procent van de verkopen.”

Zwerfafvalcampagne
Overigens maakte de formule onlangs bekend de zwerfafvalcampagne opnieuw te lanceren. Daarbij belonen ze goed gedrag van gasten. You Bin It, You Win It zorgde vorig jaar tijdens de campagneperiode voor vier procent minder zwerfafval. Het verminderen en verduurzamen van afval is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de restaurantketen. De tweede editie loopt van 14 september tot en met 10 oktober.

Bron: Out.of.Home Shops