Horeca

Mondkapjesplicht stelt ondernemers voor nieuwe uitdagingen

AMERSFOORT – Een mondkapjesplicht lijkt veel minder traffic op te leveren in winkelgebieden, dat laat onderzoeks- en adviesbureau Q&A weten naar aanleiding van hun onderzoek onder ruim 5.000 consumenten. 70 procent van de respondenten gaf aan minder vaak naar winkelgebieden te gaan.

Q&A vroeg zijn 5.300 respondenten of ze verwachten dat een mondkapjesplicht zou betekenen dat ze minder vaak gaan winkelen. 54 procent gaf aan alleen nog voor noodzakelijke dingen naar winkelgebieden te gaan, 16 procent zei helemaal niet meer te gaan. Voor winkeliers natuurlijk erg vervelend, maar ook voor de horeca lijkt dit geen goed nieuws. Als consumenten niet langs een zaak lopen, kunnen ze ook moeilijker verleid worden om eens naar binnen te stappen. Francella ter Haar, Business Consultant Retail bij Q&A en leider van het onderzoek, zegt dat de sleutel voor de horeca in de communicatie zit: “Leg de nadruk op de waarde van mondkapjes en laat mensen weten dat ze nog veilig naar het terras kunnen komen.”

Duidelijkheid

Op het terras zelf hoeven consumenten geen mondkapje te dragen, Ter Haar: “Als je mensen dat duidelijk blijft maken, schrikt een mondkapjesplicht minder af. Tegelijk is er ook gewoon een groep consumenten die het idee van een verplichte mondkapjes prettig vindt, het geeft ze een veilig gevoel.” Uiteindelijk heeft de horeca, net als de winkeliers, vooral behoefte aan helderheid en één duidelijke lijn die gehandhaafd wordt. “Nu wordt er maar weinig gehandhaafd en doen veel consumenten waar ze zin in hebben. De sector moet eenduidig beleid bij de overheid afdwingen, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en daar is iedereen bij gebaat”, aldus Ter Haar.

Bron: Out.of.Home Shops

terrasje-foodservice-gerardus-pils.jpg