Horeca

Ondernemersvertrouwen in de horeca blijft laag

HEERLEN – Horecaondernemers zijn nog altijd erg pessimistisch over hun situatie. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek. Ruim driekwart van de horecabedrijven meldt een verlies.

Cas Smit |

Het ondernemersvertrouwen wordt samengesteld op basis van vragen over recente ontwikkelingen en verwachtingen van de ondernemers zoals de omzetontwikkeling. Hoewel het vertrouwen bij ondernemers in de detailhandel is toegenomen blijft het sentiment bij de meeste bedrijfstakken negatief. De meeste horecaondernemers zijn nog altijd erg pessimistisch over hun situatie. Aan het begin van het derde kwartaal van 2020 staat het vertrouwen van horecaondernemers op -52,4 procent terwijl dit in het tweede kwartaal nog -84,3 procent was.

Slechte cijfers

Hoewel de horeca in stemmingsindicator sterk is verbeterd (+32) zijn de ondernemers nog altijd het meest negatief. Per saldo noteerde 90 procent van de horecaondernemers een omzetdaling in het tweede kwartaal ten opzichte van een kwartaal eerder.

De rode cijfers voor ondernemers in de horeca laten zien dat hun gebrek aan vertrouwen niet misplaatst is. 7 procent van de ondernemers schreef zwarte cijfers, 77 procent leed verlies. Deze bedrijven maken wel aanspraak op de tijdelijke financiële regelingen van de overheid.


Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

terras-foto.jpg