UTRECHT – Zaterdagavond 20 april om 22.30 uur stond bijna al het openbaar vervoer in Nederland drie minuten stil uit protest tegen geweld. Een week ervoor werden een hoofdconductrice en een machinist van de NS mishandeld in een trein. Naast het openbaar vervoer deden ook de stationswinkels van NS mee met de actie, zij hielden drie minuten lang hun winkels gesloten. Out.of.Home Shops vroeg zich af hoe de medewerkers van de stationswinkels deze actie hebben ervaren en hoe het in zijn werk ging.
In het afgelopen jaar werden er 1042 geweldsincidenten tegen NS-medewerkers geregistreerd, een toename van 8% ten opzichte van 2022. Hierbij gaat het om bedreigingen, bespugingen of lichamelijk geweld. Ook hebben in het afgelopen jaar ruim 2.300 NS-medewerkers, waaronder personeel van stationswinkels, te maken gekregen met verbale agressie, zoals schelden of beledigen. Nadat op zaterdagavond 13 april een hoofdconductrice en machinist waren mishandeld, was voor NS de maat vol. “Omroep aan Nederland. Zaterdagavond zetten we om 22.30 uur de treinen stil. Onze boodschap is helder: het kan zo niet langer. Geweld tegen onze collega’s moet stoppen”, zo schreef Wouter Koolmees, president-directeur NS, op LinkedIn. Ander openbaar vervoer – zoals treinen van Arriva, trams, metro’s en bussen door het hele land – deed ook mee aan de actie. En de stationswinkels van NS sloten zich er eveneens bij aan, die sloten hun deuren gedurende deze drie minuten.
Wij staan stil
“Medewerkers van Kiosk-filialen, StationsHuiskamers, stationsfilialen van AH to go en Julia’s-vestigingen deden ook mee aan de drie minuten stilstaan, omdat ook zij te maken hebben met agressie. Ze waren erg betrokken, we hebben dan ook veel positieve reacties gekregen. Tijdens de actie stopten zij even met werken en het helpen van klanten, deden de deuren dicht of hielden gepaste afstand van de kassa of balie. Na drie minuten werden verkoopactiviteiten hervat”, aldus Sonja Paauw, woordvoerder bij NS. In een filmpje is te zien hoe een lange rij aan medewerkers van bovengenoemde winkels samen met andere NS-medewerkers op Utrecht Centraal stilstaan, terwijl ze een papier tonen met de tekst ‘Wij staan stil. Stop agressie tegen onze collega’s’. NOS meldt dat in de treinen de volgende boodschap door de hoofdconducteurs werd omgeroepen: “Een goedenavond, reizigers, zoals u merkt stoppen wij de trein. Hiermee willen wij aandacht vragen voor een maatschappelijk probleem, zoals verharding, agressie en geweld. Handen af van onze collega’s, bedankt.”
Trainingen
NS neemt zelf ook maatregelen voor winkelmedewerkers, gericht op het omgaan met agressie. Zo hebben er volgens Paauw in de afgelopen maanden meer dan 600 medewerkers van de NS-formulewinkels een training ‘Omgaan met afwijkend klantgedrag’ gevolgd. In de komende maanden krijgen nog eens 1100 collega’s de mogelijkheid deze training te volgen.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.