Horeca

Uber Eats blijft uitbreiden

AMSTERDAM - Aukeline Tolman, general manager Uber Eats Nederland, vertelt over de ambitie van het bedrijf om uit te breiden naar zoveel mogelijk steden, met een divers aanbod van aangesloten restaurants én ondersteuning voor deze partners. Aan het eind van de maand oktober voegt Uber Eats opnieuw vijf steden toe aan zijn bezorggebied. Dit zijn Leeuwarden, Nieuwegein, Den Helder, Alphen aan den Rijn en Gouda.

In deze tijden ontkomen we er niet aan, maar hoe heeft COVID-19 Uber Eats beïnvloed?
“Met het coronavirus is veel onzekerheid gekomen, zowel voor restaurants als voor mensen die noodgedwongen thuiszitten. Ik spreek hier veel over met restauranthouders en ik zie daarbij zowel de zorgen die er leven, als de ongekende ondernemerslust om er het beste van te maken. Wij willen deze ondernemers ondersteunen door ze de mogelijkheden te bieden om open te blijven, nieuw aanbod aan te boren en te experimenteren met nieuwe formules.

Tijdens de eerste golf heeft een heel divers palet van restaurants zich aangemeld; van sterrenrestaurants tot zaken die hun formules geheel op de kop hebben gezet. We concentreren ons nu specifiek op het ondersteunen van onze restaurantpartners. Dat doen we middels een aantal steunmaatregelen en kortingen, maar ook door ze te helpen om maaltijden veilig bij de mensen thuis te krijgen.”

Hoe zien deze steunmaatregelen eruit?
“We helpen onze restaurantpartners onder andere door het verlagen van de service fee naar 0 procent voor de optie om maaltijden af te halen. Daarnaast kunnen restaurantpartners gebruikmaken van de optie om zich dagelijks te laten uitbetalen, wat belangrijk kan zijn voor hun cashflow. We helpen ze daarnaast met groeien en verhogen van hun omzet. Dit doen we door middel van onze restaurantmanagertool, die restaurants met alle data en insights helpt. Ondernemerskrijgen inzichten in omzet, reviews, ratings, financiële data en kunnen op basis daarvan altijd menu’s en uren aanpassen.”

In hoeverre kunnen restauranthouders in de vijf nieuwe steden zich hierop aansluiten?
“We zijn erg trots dat we ook Leeuwarden, Nieuwegein, Den Helder, Alphen aan den Rijn en Gouda eind oktober tot onze thuissteden mogen rekenen. We zijn volop in gesprek met enthousiaste horecaeigenaren en restauranthouders om hun zaak op ons platform te krijgen. We proberen ze hierbij zoveel mogelijk te ondersteunen met inzichten in ‘wat werkt’ en waar hun klanten blij van worden.

Bovendien zorgen we er per nieuwe stad voor dat er enthousiaste bezorgpartners zijn die de maaltijden bij de restaurants kunnen ophalen en bij mensen thuis kunnen bezorgen. Bij Uber Eats is een maaltijd gemiddeld binnen 25 minuten bij iemand thuis – van bestelling tot bezorging. Dit is veruit de snelste en meest betrouwbare manier om te zorgen voor behoud van kwaliteit en temperatuur en levert het restaurant weer een tevreden klant.”

Waarom zijn deze vijf steden nu aan de beurt?
“De keuze voor deze nieuwe steden is gebaseerd op data die laten zien dat er rond een bepaalde stad veel interesse is in de bezorg-app van Uber Eats. Dit zien we bijvoorbeeld door hoe vaak de app geopend is. Ook krijgen we verzoeken van restaurants binnen om uit te breiden naar hun thuissteden. Op basis van die data en gesprekken gaan we aan de slag om het aanbod van horeca en restaurants goed te laten aansluiten op de vraag. Bij het lanceren van nieuwe steden en gebiedenwillen we graag een divers aanbod van restaurants kunnen tonen, waarmee we tegemoetkomen aan ieders smaak en wensen. Daarbij nemen we graag mee dat we lokale restaurants een plekje geven, evenals de favoriete grotere ketens.”

Wat zijn de ambities van Uber Eats voor de Nederlandse markt?
“Samen met onze partners bouwen we in hoog tempo aan een divers aanbod van restaurants op het platform. Gelukkig zien we dat dit erg aanslaat en zien we de vraag naar Uber Eats dus ook in andere steden opkomen. Dit heeft ons gesterkt in de ambitie om Uber Eats uit te breiden naar zo veel mogelijk steden waar wij horecaformules aan de lokale vraag kunnen verbinden.

Tegelijkertijd blijven we door onze restaurantpartners goed op de hoogte van manieren waarop we de technologie van de Uber Eats-app nog uitgebreider kunnen inzetten om hun klanten te bedienen. Zo blijven we bouwen aan manieren om menukeuzes zo aantrekkelijk mogelijk te maken en veel ruimte te bieden voor informatie- en dieetwensen. Ook kunnen we door een combinatie van onze technologie en het enthousiasme van bezorgpartners ervoor zorgen dat we steeds sneller kunnen bezorgen.”

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

aukeline-tolman-general-manager-uber-eats-nederland.jpg