Indiase lekkernij heeft alles in zich om Nederland te veroveren

Alleen maar liefde voor de bijzondere Bagsu bar

AMSTERDAM - Classic Bagsu, Cookie Crumble, Crack Pie, Vegan Pistache en Vegan Lotus. De handgemaakte Indiase Bagsu bars van Ofek Asraf met drie overheerlijke lagen komen in vijf smaken (maar vraag haar gerust om een eigen, gepersonaliseerde versie) en staan op het punt na een succesvolle lancering in Israël nu ook de Nederlandse horeca te veroveren.

“I just fell in love.” Toen Ofek Asraf uit het leger kwam – in Israël zijn mannen én vrouwen dienstplichtig – snakte ze naar vrijheid. Die vond ze in het noorden van India, waar veel Israëlische jongeren naartoe reizen. Zoveel zelfs dat de lokale bevolking al aardig wat Hebreeuws spreekt en er gesproken wordt van ‘the Humus road’. En hier, in het stadje Bhagsu, werd Asraf dus verliefd. Stapelgek werd ze op de lekkernij die alleen daar werd gemaakt. “Het heeft een basislaag van vanille crumble, daarbovenop ligt een laag dulce de leche en daar weer bovenop een laag pure chocolade. Het is in feite een simpel stuk gebak, maar neem een hap en er gebeurt iets magisch! Een voor een komen de laagjes tot leven en ontvouwen zich al die smaken en texturen”, legt Asraf uit.

Eigen draai
De meeste mensen maken na zo’n ervaring een foto, zetten die op Instagram met een rijtje uitzinnige hashtags en gaan weer huns weegs, maar voor Asraf was dat niet genoeg. De chef-kok bestudeerde het koekje uitvoerig en stelde wat vragen aan een didi – de respectvolle manier om een oudere vrouw in India aan te spreken – die haar vertelde hoe ze de Bhagsu cake moest maken. Eenmaal thuis in Israël ging ze aan de slag en gaf er meteen haar eigen draai aan. Asraf: “In India wordt alleen de klassieke versie gemaakt, met bovenop een laagje pure chocolade. Ik verzon allerlei andere smaken en die heb ik in Israël met succes op de markt gebracht. Inmiddels woon ik in Nederland en ook hier zijn mensen voortdurend op zoek naar nieuwe heerlijkheden. Voor de Nederlandse markt heb ik vijf verschillende smaken ontwikkeld: er is de klassieke Bagsu bar, een vegan versie met Lotus speculoos en pure chocolade, een Bagsu bar met pistache die ook vegan is, een met oreo’s en witte chocolade en een crack pie Bagsu, met een bodem van havermout.” Marketing manager van Bagsu bar Carola van den Berg voegt daar meteen aan toe dat er veel meer smaken op stapel staan: “In de toekomst willen we bijvoorbeeld ook een Bagsu bar met stroopwafel maken, met dadels en noga. Maar eerst lanceren we de eerder genoemde vijf smaken in de horeca.”

IJskoud de beste
Van den Berg legt graag uit hoe bijzonder en veelzijdig Bagsu bars – de ‘h’ in de naam is inmiddels weggevallen – zijn. “Om mee te beginnen: je serveert Bagsu bars direct vanuit de vriezer. De verschillende lagen komen namelijk het best tot hun recht wanneer de koek koud wordt gegeten. De smaken ontwikkelen zich dan beter in je mond. Tegelijkertijd is het feit dat Bagsu bars uit de vriezer komen ook heel gebruiksvriendelijk: de bars zijn heel lang houdbaar en er is zero waste, want de koek wordt in de keuken gesneden. Je bepaalt dus ook zelf de vorm en grootte van de Bagsu bars die je serveert”, zet Van den Berg uiteen. Asraf, die de Bagsu bars zelf maakt in Amsterdam, voegt daaraan toe: “In Israël zijn de Bagsu bites ook heel populair, deze kun je bijvoorbeeld als koekje bij de koffie serveren. En een Bagsu bar kan als onderdeel van een dessert dienen. Lekker met ijs! Evengoed kunnen ze als zoete vegan ontbijtoptie worden ingezet. De mogelijkheden zijn legio. En, niet onbelangrijk in tijden van personeelsschaarste: je hebt geen getraind personeel nodig om een fantastische snack, ontbijt of dessert te serveren.”

Gepersonaliseerde Bagsu bars
Asraf en Van den Berg staan met de Bagsu bars op Gastvrij Rotterdam om potentiële klanten alvast kennis te laten maken met het in Nederland spiksplinternieuwe bakproduct. Van den Berg: “ The proof of the pudding is in the eating en wij merken nu al dat onze samples hoge ogen gooien.” Voor grotere partijen bestaat ook de mogelijkheid tot gepersonaliseerde Bagsu bars. Asraf staat al in de startblokken om desgewenst nieuwe, unieke smaken te ontwikkelen en Van den Berg helpt onder meer met gepersonaliseerd POS-materiaal, zoals posters, banners en menukaarten. Ze nodigen je graag uit om contact op te nemen om samen de uitgebreide mogelijkheden te overleggen. Op de website www.bagsu.nl is meer informatie te vinden.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.