Column: Data, denken en doen!

De strijd om de gemaksconsument is in volle hevigheid losgebarsten. Dat biedt uitdagingen en kansen. Helaas worden ondernemers tegelijkertijd in hun bedrijfsvoering beperkt door de krapte op de arbeidsmarkt. Alsof dat nog niet genoeg is, stagneert de Nederlandse economie in de eerste drie kwartalen van dit jaar, zo is de verwachting. Niet vreemd dus dat het ondernemersvertrouwen flink gedaald is. Als petrolondernemer dien je stevig in je schoenen te staan om onverminderd het vertrouwen in de eigen onderneming te behouden! Wat daarbij flink kan helpen is de toepassing van data. Cijfers en feiten kunnen je als geen ander helpen om het beste uit je bedrijf te halen. Van data naar denken, en van denken naar doen.

Data kunnen ervoor zorgen dat je tijdig meeverandert. Veranderen om onverminderd relevant te blijven, want daar gaat het nu om. Het gevaar ligt echter altijd op de loer dat de focus blijft liggen op de dagelijkse bezigheden. In de basis houden wij als mens namelijk helemaal niet van veranderen. Maar, we kunnen beter zelf veranderen dan dat we veranderd worden, want dan zijn we te laat. Het is nu echt de tijd om kritisch te kijken naar de eigen bedrijfsvoering; puur analytisch, zonder aannames, onderbuikgevoel en het welbekende ‘maar zo doen we het al jaren’. Dat brengt ons opnieuw bij data. Data vanuit de markt én omgeving- en benchmarkgegevens geven een helder inzicht in wat er gaande is. Toepassing van deze objectieve informatie kan ervoor zorgen dat eerst het fundament op orde wordt gebracht, waarna vervolgens succesvol verder kan worden gebouwd.
Wat heel prettig werkt in dit soort processen, is dat je de systemen voor je kunt laten werken, terwijl het de reguliere bedrijfsvoering niet verstoort. In plaats van te focussen op het hier en nu, kunnen overtuigende aannames worden gedaan voor de toekomst. Iedere locatie kent eigen bijzonderheden, heeft een eigen functie en klantengroep én beschikt over unieke mogelijkheden. Dit kan mede zichtbaar worden gemaakt door onder andere de verzameling van demografische gegevens, verkeersstromen en bijvoorbeeld de winkelspreiding. Zeker zo belangrijk is het om te achterhalen welke grote veranderingen er de komende tien jaar rondom de locatie gaan plaatsvinden, zoals stedenbouwkundige plannen. Van daaruit kan vastgesteld worden welke diensten en producten voor deze specifieke locatie het meest relevant zijn en welke het in de toekomst gaan worden. Prettige bijkomstigheid is dat de uitkomsten je heel verrassende inzichten kunnen geven. Inzichten om bepaalde producten, diensten of concepten toe te voegen, of bestaande niet-rendabele onderdelen zo snel mogelijk te saneren.
Met data weet je wat er gaande is en wat eraan zit te komen, zodat je de juiste beslissingen kunt nemen. Mijn advies: stap eens uit je onderneming en zet de data aan het werk!

Letteke van der Kruk
is directeur bij GemaQ