Columns

Column: Franchise-onzin

Het is prachtig weer als ik richting tweede kamer rijd om mijn visie te verkondigen op de Nederlandse Franchise Code.

Marije de Leeuw |

Wellicht heb je ervan gehoord; ondanks de opmerkelijke paradox is onder strikte geheimhouding gewerkt aan een gedragscode om transparantie en communicatie te bevorderen in de franchisesector. Inzet van franchisenemers (aangevoerd door een ijverige mevrouw van het Vakcentrum), was en is om meer ruimte te krijgen in zelfstandig franchise-ondernemerschap. Daartoe heeft een commissie van twee willekeurige franchisegevers en twee supermarkt geuzen een document opgemaakt van één-en-twintig pagina’s verplichtingen. De sector wordt dus behoorlijk verplicht om lekker vrij met elkaar te ondernemen.

Koekenbakker
Nadat een heftig betogende koekenbakker in een magenta kleurig overhemd in 2015 op het tv-programma van Zembla de hele wereld behalve zichzelf de schuld gaf van zijn mislukking als ondernemer, ontstond in de politiek het onterechte beeld dat de door Zembla getoonde broodroof in de franchisesector normaal was. “De koek was op!”, volgens een in franchise gespecialiseerde advocate uit Zeeland, ik gok uit Terneuzen. Zij sprak er in de Zembla-studio schande van. “In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen die problemen hebben met hun franchisegever!” sprak de franchise-advocate. Zo heb ikzelf overigens een slager in mijn woonplaats die zeer regelmatig mensen in de winkel treft die vlees willen kopen. Maar nee de advocate heeft natuurlijk geen gelijk, jaar op jaar zijn er maar een hand vol gerechtelijke uitspraken in Nederland aangaande franchise en lossen partijen de meestal individuele discussies vaak onderling op, zoals het betaamd.

Supermarktcode
Maar opkomen voor de eenvoudige en zwakke franchisenemer is hot en dus moest er gereguleerd worden! Economische Zaken pakte de Quote 500 erbij om een in het nauw gedreven supermarkt-franchisenemer te vinden en vroeg ook twee nietsvermoedende franchisegevers om de klus te klaren. Als een sneltrein in een tunnel schreef men een franchisecode zonder gedegen onderzoek of agenda vooraf en zonder ook maar enig oog te hebben voor de honderden pagina’s suggesties en kritieken of de vele klankbordgroepen uit de gehele sector. En nu wordt deze onwerkbare 'supermarktcode' dus wetgeving…om draagvlak af te dwingen; in een sector waar juist heel veel positiviteit en diversiteit te vinden is, waar samenwerken, saamhorigheid en wederzijds belang de basis is voor succes en waar ondernemers juist kunnen ondernemen op topniveau, en in tegenstelling tot de individuele retailers juist wel in staat zijn om bestaansrecht en succes te hebben. En dat ga ik op deze mooie dag verkondigen bij enkele Kamerleden.

Ralph Markwat
Directeur FHC Formulebeheer

Bron: Out.of.Home Shops

ralphn_markwat_1-a900x525.jpg