Donkere wolken boven de horecasector

UTRECHT - Het gaat goed met de leisuresector in Nederland. Toch moet deze zich opmaken voor een onzekere winter, meldt sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank Jos Klerx. Consumenten krijgen koopkrachtproblemen en ondernemers hebben te maken met stijgende inkoop- en energieprijzen. Volgens Klerx een ‘echte cocktail van bedreigingen’.

De horecasector heeft het meest te lijden als het economisch slecht gaat in ons land. Cijfers van de vorige twee recessies laten dat zien. Binnen de horeca zijn de verschillen groot. Vooral cafés worden in slechtere tijden hard geraakt. Aan het begin van de crisis in 2008 waren het voornamelijk de restaurants en cafés die hun omzet meteen zagen dalen. In 2009 waren het vooral hotels die last hadden van de recessie door minder internationale reizigers. De hotels werden op de voet gevolgd door cafés en kantines en catering. Restaurants zagen hun omzet ook dalen in 2009. In 2010 herstelde de sector zich al en bleven alleen de restaurants flink achter in omzet. Maar ook hier waren er weer verschillen. Fastfoodrestaurants lieten namelijk wel de hele periode een groei zien.
Bij de volgende economische tegenslag in 2012 werden de cafés weer hard geraakt in de omzet. Andere horecasectoren zagen alleen de omzetstijging afvlakken. In het jaar erna daalde de omzet van cafés nog verder. Restaurants deden het in deze jaren zelfs beter dan andere delen van de horeca.

Uitstekend
Dit jaar gaat het goed met de horecasector. Het tweede kwartaal van 2022 was zelfs uitstekend, volgens Klerx. De omzet kwam uit boven de omzet van het precoronajaar 2019.
Het historisch lage consumentenvertrouwen hangt volgens de sectormanager nu als een donkere wolk boven de consumentgedreven sectoren. Rabobank verwacht dan ook dat de consumentenuitgaven kwartaal op kwartaal met 1 procentpunt zullen dalen. Daarbij komen nog de hoge energiekosten en oplopende kosten voor inkoop en personeel.
Rabobank gaat voor 2023 echter wel uit van een groei in de leisuresector ten opzichte van 2022, mede doordat het internationale toerisme begin 2022 nog niet was hersteld door de coronamaatregelen. Maar of de cafés zullen meeprofiteren, is gezien de historische data niet zeker.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.