Een vrijwel Veghels feestje bij verdeling GfK-prijzen

NIEUWVEEN - De winnaars van de GfK Out of Home Formule Awards 2020 hebben hun prijzen ontvangen. Wok To Go, Jumbo city, Hutten en Brownies&-downieS waren elk in hun categorie dit jaar de nummer één. Rob van Tilborg, associate consultant Out of Home & Foodservice bij GfK, reikte de bokaal en een grote bos bloemen uit.

GfK heeft met een onlineconsumentenonderzoek de gasttevredenheid van formules in beeld gebracht aan de hand van 7G’s: gemak, genieten, goedkoop, gastvrij, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Zodra bekend werd dat Brownies&downieS er dit jaar met de prijs vandoor ging in de categorie Coffee en Lunch, stroomden de felicitaties binnen bij eigenaar Thijs Swinkels. “Vorig jaar zat iedereen op kantoor met het idee ‘deze ochtend kan het gebeuren’. Nu iedereen thuiswerkt gaat het even anders, maar de waardering is juist extra welkom en je hart maakt toch wel een sprongetje als je hoort dat je hebt gewonnen.”

Koning
De winst dankt hij onder andere aan zijn werknemers: “We hebben toch een bijzondere doelgroep aan het werk, die net een schepje extra let op aandacht en gastvrijheid. Van nature is er al een enorm goede vibe , zodat de consument zich echt een koning of koningin voelt bij binnenkomst.”
Ook Swinkels ziet dat het in deze tijd verstandig is om breder in te zetten. Daarom is hij net gestart met een onlinekanaal, ‘browniesbezorgen. nl’. Met een banketbakkerij centraal in Nederland gaan zij hiermee brownies en andere lekkernijen door het hele land verzenden naar mensen thuis.

Kwaliteit
Dit jaar zijn er jaar veel Veghelse winnaars. Naast Brownies&downieS zijn ook Hutten en Jumbo city in de prijzen gevallen.

Cateraar Hutten heeft de prijs in de categorie At Work/bedrijfscatering voor de zesde maal in ontvangst mogen nemen, waarvan nu de vijfde keer op rij. Voor Gijsbert Bos, business unit manager bij Hutten is de prijs dit jaar extra bijzonder. “Juist nu. Bedrijfsrestaurants zijn maar voor een beperkt aantal gasten open of zelfs geheel gesloten. Dat onze gasten ons dus blijven waarderen, ondanks dat we onze dienstverlening niet konden aanbieden op het niveau dat zij van ons gewend waren, zegt iets over de kwaliteit die we leveren en het vertrouwen dat we hebben opgebouwd.”

Hutten zet in op lekker eten dat goed is voor je lijf, de aarde en de portemonnee. Dat wordt volgens Bos door consumenten gewaardeerd. “Met chefs uit onze innovatieve keuken en onze eigen concept-en productontwikkelaars proberen we het assortiment op maat samen te stellen. Met onze gastvrijheidsconcepten kijken we waar we mee te maken hebben.”

Recept voor succes
In de categorie On the Move nam Ralph Bertrand van Jumbo city de honneurs waar. De executive director formules noemt de bekroning bijzonder in een jaar waarin minder mensen onderweg zijn. “De consument zoekt aan de ene kant naar gemak en tegelijkertijd ook naar echt lekker vers gemaakte producten. Wij blijven kijken wat er leeft bij deze klanten en dat blijkt uit dit onderzoek ook het recept voor succes. Zo kunnen we continu blijven inspelen op de veranderende behoefte, zodat wij ook in de toekomst de consument zo goed mogelijk kunnen helpen.”

Knapperig met een bite
Ook de enige winnaar van buiten het Noord-Brabantse dorp, namelijk het Utrechtse Wok To Go, kan de winst in de categorie Fastservice erg waarderen. Voor ceo Hung Yip is dit een extra motivatie. “Het geeft veel vertrouwen dat consumenten onze diensten waarderen, zeker nu we willen gaan uitbreiden. Volgend jaar maart starten we met delivery-vestigingen, waardoor we niet meer midden in het centrum hoeven te zitten om veel klanten te kunnen bedienen.”

Volgens Yip is zijn succes in de categorie Fastservice een combinatie van een goede prijs en verse producten: “We gebruiken producten die we niet te lang wokken, zodat de groenten lekker knapperig blijven met een goede bite en hebben we goede bijpassende sauzen. Bovendien hebben we een centrale productie in Utrecht, zodat we - waar mogelijk - voorbereidingen kunnen treffen en we zelf onze productie in handen hebben. Dat proeft de consument.”

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.