‘We kunnen met de onbemande kiosk klanten dezelfde service verlenen’

Eerste vernieuwde Tony’s Kiosk geopend in De Bilt

DE BILT - Na de introductie van Tony’s Order & Scan en Tony’s Tower is er nu ook de Tony’s Kiosk, een onbemande tankshop waar klanten alles kunnen kopen wat ze onderweg nodig kunnen hebben. Van koude dranken, koffie, sandwiches tot aan ruitenkrabbers. De vernieuwde Tony’s Kiosk is vorige week geopend bij het Esso Express tankstation aan de N237 in De Bilt.

Tony’s is het shopconcept van De Haan Minerale Oliën uit Oosterhout. De Haan exploiteert ruim 160 tankstations met eigen merk, Esso, Shell en BP door heel Nederland. Daarvan zijn er 110 bemand. Om klanten bij de onbemande tankstations dezelfde service te bieden, wordt na de onbemande kleinere Tony’s Tower, waarvan er negen zijn geplaatst, nu een vernieuwde Tony’s Kiosk getest.
De shop is toegankelijk met de Tony’s Voordeelkaart of een bankpas. “Klanten kunnen hun bestelling plaatsen op de bestelzuil en daar afrekenen”, zegt retail marketeer Mirjam Yousef. “Ze krijgen een bonnetje met een QR-code waarmee ze langs de vendingmachines en kluisjes voor grotere producten gaan om hun gekochte artikelen en producten te pakken.”

Lekkerland
“De kiosk is een van onze futureproof concepten”, vertelt category manager Hilde Oerlemans. “We willen dat het personeel zoveel mogelijk alleen handelingen doet die niet door machines kunnen worden gedaan. Dat scheelt wachttijden in bemande shops en de mogelijkheid om bij onbemande tankstations ook dezelfde service te bieden. We doen dat samen met Convenience Retail Solutions (CRS), een onderdeel van groothandel Lekkerland. Lekkerland doet de bevoorrading en vult het magazijn bij. Personeel van het dichtstbijzijnde bemande station zorgt voor de netheid op dit station en zal ook de machines bijvullen”, legt Oerlemans uit.

Vaste plek
Het modulaire systeem van de Tony’s Kiosk maakt het voor De Haan Minerale Oliën mogelijk om het concept en assortiment te kunnen testen. Afgelopen jaar heeft het bedrijf de Tony’s Kiosk kunnen testen in Amsterdam en dit jaar staat de vernieuwde kiosk met nieuwe vendingmachines in Utrecht. “De locatie in De Bilt is niet alleen centraal in Nederland, het is ook aan een drukke weg bij een tankstation waar veel wordt getankt. Er loop een fietspad langs, dus ook voorbijgangers kunnen gebruik maken van de kiosk”, aldus Yousef. “We zijn ook benieuwd naar de verschillende klantstromen. Hoeveel mensen die tanken, kopen iets in de shop? En hoeveel mensen bezoeken alleen de shop? De toegangsgegevens worden niet opgeslagen en de betaalgegevens mogen wij niet gebruiken. We zullen dat op een andere manier moeten onderzoeken. We weten natuurlijk wel de omzet en daar zijn we erg benieuwd naar. Afhankelijk van de resultaten zullen er mogelijk meer Tony’s Kiosken volgen bij onze onbemande tankstations”, vertelt Yousef.

Futuristisch
“Onze klanten met een Tony’s Voordeelkaart kunnen die ook in de kiosk opwaarderen. Zij krijgen dan een leuke bonus in de vorm van extra krediet op de kaart”, memoreert Oerlemans. “Er zijn nu ongeveer 150 producten te koop. Het mooie van de kiosk in deze opzet is het modulaire concept. We kunnen dus makkelijk andere producten testen of het assortiment aanpassen. En het ziet er futuristisch uit met veel led-reclame”, zegt de category manager.

Koffie
De shop is zeven dagen per week, 24 uur per dag open. “Dat is een unique sellingpoint”, vindt Yousef. “En natuurlijk ook hier in de onbemande shop de beste koffie. Daar kun je niet omheen.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.