Elite wint De Classique: ‘Product overleeft cruciale jaren door échte aandacht en focus’

NEEDE - Elite ontvangt voor haar Minisnacks XL de vakprijs De Classique. Sietze Jonker, commercieel directeur bij Elite is verheugd: “Het feit dat het onze klanten zijn die ons tot winnaar hebben verkozen, is natuurlijk iets waar we enorm trots op zijn.”

Product: Minisnacks XL
Fabrikant: Elite

Jonker vindt dat het bedrijf geen mooier compliment kan krijgen. “Bij ons staat altijd de ondernemer centraal en vanuit die filosofie zoeken wij steeds naar producten waarmee zij zich kunnen onderscheiden. Producten die werkelijk iets toevoegen in de categorie en relevant zijn of op zijn minst de potentie hebben om dat te kunnen worden. Met Minisnacks XL waren we daarvan zélf natuurlijk overtuigd. Als de markt het vervolgens oppikt en waardeert, is dat natuurlijk geweldig en daar zijn wij met ons hele team enorm trots op.”

Pleun van Halm, salesservice en marketingcoördinator bij Elite: “Als een verklaring voor het succes van de Minisnacks XL staat, los van de intrinsieke waarde van het product, het gemak voor de ondernemer voorop. Het is voor ons bijvoorbeeld een ‘must’ om één baktijd te hebben voor alle varianten. Dat klinkt simpel, maar ik denk dat onze productontwikkelaar daar wel eens slapeloze nachten van heeft gehad. Een ander aspect is het uiterlijk van onze mix. We wilden dat onze klanten met dit assortiment echt iets unieks op de kaart konden zetten. Minisnacks van topkwaliteit, net wat groter dan de meeste andere minisnacks, maar ook een feest voor het oog met mooie vormen en kleuren.”

Aandacht en focus
“Het overleven van de eerste drie cruciale jaren komt door échte aandacht en focus voor het product. Wij geloven erin dat wat je aandacht geeft groot wordt en daar handelen wij ook naar. Onze rayonmanagers geven hier invulling aan door het product samen met de ondernemer toteen succes te maken. Maar we zorgen ook voor zichtbaarheid, beschikbaarheid en activatie bij horecagroothandels. Na elke introductie komt er een moment dat een product een bepaalde ‘volwassenheid’ heeft bereikt. Bij Minisnacks XL is dat nu zover, denken we, getuige ook de award.

Maar wij zullen nooit achteroverleunen. Succesvol worden is één, maar het blijven is twee. Wij moeten dus zorgen dat we relevant blijven voor onze klanten. Om een tip te geven aan ondernemers; zorg voor een aantrekkelijke presentatie van de Minisnacks XL. Een houten serveerplank met een luxe schaal creëert een heel ander gevoel dan een eenvoudig schaaltje. Laat daarnaast ook vooral zien dat je Elite Minisnacks XL in huis hebt. Wij zijn de ondernemer hier graag bij van dienst”, besluit Van Halm.

Juryrapport:
“De Minisnacks XL van Elite zijn een goede toevoeging aan het assortiment, waarbij het volume nog steeds stijgt. Consumenten kiezen steeds vaker voor kwaliteit en smaakvariaties, en deze snacks geven hen precies wat ze willen.”