Fabrikanten

Fuze Tea: ‘Bij de grootste introductie van de afgelopen 5 jaar, staat innovatie voorop’

ROTTERDAM - De introductie van Fuze Tea twee jaar geleden heeft het ijstheesegment op zijn kop gezet. In het eerste jaar was het merk al bij meer dan 25.000 out-of-homelocaties verkrijgbaar en in meer dan 92 procent van de supermarkten in Nederland. Dit maakte het ijstheemerk de grootste introductie in vijf jaar. Het merk staat sindsdien niet stil en brengt ook in 2020 innovatie op de markt. Fuze Tea introduceert een nieuwe receptuur, waarbij de ijsthee wordt getrokken van echte theebladeren. Daarnaast worden de petflessen van Fuze Tea voortaan gemaakt van 100% gerecycled plastic, waarmee de fabrikant opnieuw stappen zet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen.

Lisa van der Linden |

Eva Amsterdam, portfolio and activation manager Iced Tea & Explorer Brands bij Coca-Cola European Partners en Anouk van Huissteden, brand manager New Beverages bij The Coca-Cola Company vertellen in een interview met Ouf.of.Home Shops over de plannen van Fuze Tea voor 2020.

Fuze Tea heeft twee jaar geleden haar intrede gemaakt op de Nederlandse markt. Hoe kijken jullie hierop terug?
Amsterdam:
“We hebben op 1 januari 2018 met veel vertrouwen Fuze Tea op de Nederlandse markt geïntroduceerd, en dat hebben we ook teruggezien in de reacties vanuit de markt en onze klanten. Die erkenning van het succes was ook merkbaar aan alle prijzen die Fuze Tea de afgelopen twee jaar heeft ontvangen. We hebben altijd de focus gelegd op de behoeften van de Nederlandse consument. Voor ons was het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in hoe de ijstheecategorie eruit zag en wat we nodig hadden om in te stappen. Met als hoofddoel om de categorie naar een hoger niveau te tillen”

Van Huissteden: “Zo hebben we consumenten en ondernemers beloofd dat wij hét innovatieve ijstheemerk zouden worden door onder andere onze unieke fusiesmaken. De bijzondere smaken zijn nu ook onze populairste varianten, bijvoorbeeld Fuze Tea Mango Chamomille en Fuze Tea Peach Hibiscus. Maar we innoveren natuurlijk door. Zo hebben we afgelopen winter voor het eerst op de Nederlandse markt een ijsthee geïntroduceerd die zowel warm als koud te drinken is: Fuze Tea Apple Cinnamon. Die is positief ontvangen en hiermee zorgen we ervoor dat we de ijstheecategorie ook in de winter een boost geven.”

Amsterdam: “We hadden wel verwacht dat Fuze Tea zou aanslaan bij het publiek, want we kregen ontzettend veel positieve reacties van klanten en ondernemers. Toch blijft het bijzonder dat al zo snel 75 procent van de doelgroep bekend was met Fuze Tea.”

Het merk staat niet stil en blijft doorontwikkelen. Welke stappen gaan jullie in 2020 zetten?
Van Huissteden:
“Vanaf dit jaar gaan we met alle Fuze Tea-varianten over op een nieuw recept met een geconcentreerde infusie van theeblaadjes, oftewel getrokken thee. Wat velen niet weten is dat de gebruikelijke ijsthee in het schap, met uitzondering van enkele kleinere merken, wordt gemaakt van gedroogd theepoeder. Dit is voor ons heel belangrijk, want met de getrokken thee zetten we een nieuwe stap om nog meer natuurlijkheid uit te stralen. Fuze Tea behoudt dezelfde vertrouwde smaak, maar is dan van getrokken thee gemaakt. De enige verandering is dat de kleur iets lichter is en we het etiket aanpassen. Daarom zal vanaf nu ook ‘made from tea leaves’ op de voorkant van de verpakking staan. Op de ingrediëntenlijst is de wijziging ook te zien.”

Amsterdam: “We zijn enorm enthousiast om deze nieuwe receptuur te introduceren en hiermee de nieuwe standaard in de ijstheecategorie te zetten. Alle varianten gaan in week 10 over naar de getrokken thee. Alleen de Fuze Tea-variant met koolzuur volgt later, die zal vanaf september beschikbaar zijn met de nieuwe receptuur.

Van Huissteden: “Deze stap sluit ook sterk aan op de wensen en behoeften van onze doelgroep. Onder millennials is de verkoop van Fuze Tea het grootst en we zien dat zij waarde hechten aan producten met natuurlijke ingrediënten. De onderliggende motivatie van ijstheedrinkers is ontspanning, even een momentje voor jezelf met een drankje zonder al te veel calorieën.”

Hoe reageren ondernemers op de nieuwe receptuur?
Amsterdam:
“De reactie van ondernemers is voor ons enorm belangrijk. Vandaar dat we onze nieuwe formule als eerste aan ondernemers hebben laten proeven. We wilden daarmee aantonen dat de smaak even lekker is gebleven. We hebben gemerkt dat bovenal de smaak van Fuze Tea mensen weet te overtuigen. Dit merken we ook aan de reacties van onze collega’s; zodra zij Fuze Tea laten proeven aan klanten, zijn die overtuigd. Daar zit echt het verschil.”

Zitten er op korte termijn nog nieuwe smaakintroducties aan te komen?
Van Huissteden:
“In week 10 komen we met een nieuwe smaakvariant: Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine. Een groene thee met bessen en jasmijn die goed aansluit bij de millennialdoelgroep. Voor ons is het belangrijk om bij smaken te kijken naar herkenbaarheid en trends. Daarbij blijft Fuze Tea altijd innoveren met fusies van thee, fruit en kruiden. Momenteel zit de grootste groei van de ijstheecategorie in groene thee en zien we vanuit het supermarktkanaal ook een groeiende interesse in fruitsoorten, zoals bosbessen. Met de extra toevoeging van jasmijn verrassen we de consument.”

Amsterdam: “Dit is ook een smaak die perfect aansluit bij de zomer, vandaar dat we vanaf het voorjaar dit product extra aandacht gaan geven. Ook hebben we deze smaak echt in een zomers jasje gestoken dat zeker zal opvallen op het schap.”

Coca-Cola heeft in This is Forward haar duurzaamheidsdoelstellingen gepresenteerd. Welke plannen heeft Fuze Tea op het gebied van duurzaamheid?
Van Huissteden:
“Waar we erg trots op zijn, is dat vanaf week 10 alle Fuze Tea-flessen worden gemaakt van 100% gerecycled plastic (rpet). Daarnaast maken we met alle groene flessen de overstap naar transparante flessen. Op deze manier kunnen de plastic verpakkingen gemakkelijker tot nieuwe flessen gerecycled worden. Een extra stap die we toevoegen aan het proces is dat we consumenten vragen om met ons de flessen te recyclen: ‘ Recyle me again ’. Dankzij deze inspanningen besparen we minimaal een half miljoen kilo nieuw plastic. En de gehele fles is recyclebaar, van het etiket tot aan de dop.”

Amsterdam: “We hebben duidelijke ambities als het gaat om het duurzamer maken van onze verpakkingen en de manier waarop we werken. Zo zijn we in 2018 direct gestart om de perfect serve in horeca te serveren in een stapelbaar glas en met een roestvrijstalen stirrer, in plaats van met wegwerpmateriaal te werken. Ook draagt Fuze Tea met trots het Rainforest Alliance-logo voor de duurzaam ingekochte thee.

Coca-Cola is niet de enige frisdrankfabrikant die voor rpet kiest. Lipton heeft onlangs aangekondigd ook hiervoor te kiezen. Hoe kijken jullie naar deze ontwikkeling?
Van Huissteden:
“Het is heel goed om te zien dat er op dit vlak veel gebeurt, en dat er door meerdere fabrikanten grote stappen worden gezet. Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen! We hopen dat we nu met ijsthee van getrokken thee de volgende standaard voor de categorie kunnen zetten.”

Amsterdam: “Dit soort mooie stappen nemen we ook met de rest van ons portfolio. Naast Fuze Tea zijn we met het merk Chaudfontaine in oktober 2019 overgegaan op flessen van 100% gerecycled plastic en begin dit jaar volgt ook het merk Honest. Van de andere merken binnen ons portfolio bestaan de pet-flessen al minimaal voor de helft uit gerecycled plastic. Waar we kunnen zullen we extra stappen zetten en het proces versnellen.”

Bron: Out.of.Home Shops

coca-cola-fuze-tea-theebladeren.png