Horeca

‘Het leukste is de reactie van mensen in de buurt’

VLISSINGEN - Werner van Damme en partner Jorden Kolditz zijn franchisenemer van Délifrance. Ze zijn de samenwerking aangegaan met Kwalitaria, en gebruiken de achterkant van de winkel nu als een corner om producten van Kwalitaria uit te geven, met een eigen ingang. Levensmiddelenkrant praat met Van Damme over hoe ze op het idee voor samenwerking zijn gekomen en wat de verandering met zich mee heeft gebracht.

Délifrance is opgericht in 1983 in Frankrijk. Ze bieden al meer dan dertig jaar Franse specialiteiten en lekkernijen aan. Het bedrijf is momenteel actief in meer dan vijftig landen. In Nederland maakt de keten gebruik van franchisers om de bakkersbedrijven te runnen. In 2017 worden Van Damme en Kolditz aangetrokken door de kracht van deze formule en nemen ze de bestaande Délifrance in Vlissingen over. Wat ze prettig vinden aan het ondernemen binnen een franchiseorganisatie is dat ze een bestaande, succesvolle lijn kunnen volgen en hierin zelf bepalen welke route ze nemen. Die vrijheid ervaren ze ook bij Kwalitaria. Zo hebben zij ervoor gekozen om de focus te leggen op bezorging. En op de menukaart staan daar bijvoorbeeld geen salades en broodjes. Ze bieden bij hun snackcorner dus een beperkter assortiment met onder meer kleine frites-specials “en uiteraard de Kwalitaria-burgers.”

Uitbreiden
Na twee jaar komen de mannen op het idee om hun winkel uit te breiden door te gaan samenwerken met Kwalitaria. Ze leggen dit plan voor bij Délifrance, tijdens een gesprek dat de franchisers elk kwartaal hebben met de consultant van het hoofdkantoor. In het gesprek vertellen ze dat ze in de winkel een hoek hebben die nauwelijks wordt gebruikt. “Die zou perfect zijn voor een Kwalitaria”, aldus Van Damme. Destijds lag de achterkant van de winkel nog aan een braakliggend terrein; om deze reden verwachtte de consultant van Délifrance in eerste instantie dat het geen goede uitbreiding zou zijn. Maar Van Damme wist dat op die grond een nieuwbouwproject gepland stond. Door de insight van lokale bewoners werd het vertrouwen gewonnen en gingen ze van start met het idee. Na een korte verbouwing tijdens de COVID-19-lockdown ging het vernieuwde concept uiteindelijk open.

Samenwerking
Voorlopig zijn de Délifrance en Kwalitaria in Vlissingen van elkaar gescheiden door middel van een schuifdeur en hebben beide een eigen ingang. In de toekomst zien de ondernemers de twee zaken graag in elkaar overlopen. Van Damme benadrukt dat “zowel Kwalitaria als Délifrance kwalitatief goede producten leveren in hun eigen segment, en hiermee onderscheiden ze zich.” De formules hebben een eigen lijn, Kwalitaria met hamburgers en frites, Délifrance met speciaalbrood en croissants.

Een vliegende start
De combinatie van Kwalitaria met daarbinnen een Délifrance was al bekend, maar andersom nog niet. Van Damme en Kolditz zijn de eersten die dit concept uitvoeren en zien dat het aanslaat. Ze hebben het druk gehad met de overgang. Allebei werken ze ‘s ochtends in het Délifrance-deel, terwijl de middag en avond voor Kwalitaria zijn, zes dagen per week. De bezorging wordt niet uitbesteed, maar gedaan op de twee e-bikes die voor de deur staan. “De eerste weken hadden we niet genoeg aan die twee fietsen. Vooral niet op woensdag, frietdag,” vertelt Van Damme. Eerst bezorgen ze in het omliggende gebied, daarna wordt dit stapsgewijs vergroot. De vliegende start van bezorging gebeurde zonder enige marketing op dit gebied. Momenteel heeft het hoofdkantoor hier wel enigszins op ingezet.

Corona
De verbouwing tot Kwalitaria heeft plaatsgevonden toen de winkel gedwongen dicht moest tijdens de lockdown. Toen ze weer open mochten merkten de heren dat klanten inmiddels gewend zijn geraakt aan eten bestellen. De twee zijn enorm blij dat ze weer open zijn en gasten kunnen ontvangen: “Het leukste aan de heropening is de nieuwe energie die we krijgen van nieuwe dingen leren en natuurlijk de reactie van de mensen in de buurt.”

Nieuwe jas
In 2014 heeft Délifrance een nieuwe huisstijl gelanceerd. Er is nu een duidelijk verschil tussen de winkels die behoren tot het oude en het nieuwe concept. De volgende stap voor Van Damme en Kolditz is om ook hun Délifrance in het nieuwe jasje te steken. En dat gebeurt op relatief korte termijn. In 2022 willen de ondernemers dat de Kwalitariacorner goed loopt dat de Délifrance opgefrist is. “Blijven groeien en veranderen”, is wat Van Damme belangrijk vindt voor de toekomst van hun beide franchisebedrijven.

Bron: Out.of.Home Shops

delifrancekwalitaria_05072021.png