Cateringconcept Food You Love voor voortgezet onderwijs is vernieuwd

Het nieuwe Food You Love is meer dan gezonde voeding alleen

DEN BOSCH - Markies Catering lanceert in het voortgezet onderwijs het vernieuwde Food You Love-concept. Het cateringconcept is vijf jaar geleden door Appèldochter Markies Catering speciaal voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld. De eerste leerlingen hebben na de zomervakantie inmiddels kennis kunnen maken met FYL 2.0.

Markies is voor deze update van Food You Love niet over een nacht ijs gegaan. Conceptontwikkelaars Evy de Wilde en Sophie Vos hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de belevingswereld van generatie Z, de schooljeugd van vandaag. “De update van het Food You Love-concept maakt van de schoolkantine een leuke en fijne plek waar je geïnspireerd raakt en verrast wordt”, vertelt De Wilde. “Daarvoor moet het concept goed passen bij de leerlingen. Het verschil zit voornamelijk in de look & feel. Het is frisser en stoerder geworden.”

Acties
Bij de cateraar draait het natuurlijk om eten. Markies probeert in het vernieuwde FYL-concept met wat ze zelf ‘ludieke acties’ noemen de leerlingen te verrassen. Zo zijn er proefsessies georganiseerd met het eten van insecten en slakken.
Nieuwe en innovatieve producten worden gepresenteerd als ‘Rising Stars’. Het doel is tweeledig. Leerlingen kunnen kennismaken met deze producten en de cateraar kan zien of ze aanslaan bij zijn gasten.

Digitaal
Om aan te sluiten bij de digitale wereld van de jeugd van tegenwoordig komt er ook een app. Leerlingen kunnen via de app sparen voor zogenoemde ‘loves’ waarmee ze korting en gratis producten kunnen krijgen. Door in de app polls, rankings en reviews te plaatsen, krijgen de leerlingen een directe communicatielijn met de cateraar. Die kan vervolgens inspelen op die behoeftes.
Via nieuwe narrowcastingschermen kunnen de leerlingen het menu, combi-deals en tijdelijke acties van Food You Love bekijken. Maar dat niet alleen. De schermen stimuleren de leerlingen ook op een positieve manier om te bewegen. Dat gebeurt door middel van het laten zien van tips, acties en weetjes.

Duurzaamheid
Binnen het assortiment komen ook steeds meer plantaardige opties. Het streven is om in 2025 een assortiment te hebben dat voor 50 procent plantaardig is. In datzelfde jaar moeten de schoolkantines ook honderd procent afvalvrij zijn. Bij Markies proberen ze hun klanten, de leerlingen in dit geval, mee te nemen in dit concept. Door ‘boosting’ laat het bedrijf zien welke betere keuzes er zijn. Met ‘nudging’ krijgen leerlingen een klein duwtje in de goede richting. Zo ontstaat bij hen meer bewustwording welke duurzame keuzes ze zelf nog kunnen maken.

Gezond assortiment
Markies Catering is een van de ondertekenaars van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Samen met de leveranciers ontwikkelt de cateraar een gezond en lekker assortiment. Dit betekent ook dat favoriete producten van de leerlingen een gezondere variant krijgen. De baguette kruidenboter is zo’n favoriet. Door margarine, minder zout en meer vezels te gebruiken, is er een gezondere versie van gemaakt.

Ombouw
Het Food You Love-concept draait op dit moment op meer dan 220 scholen. De schoolkantines worden als alles goed gaat nog dit kalenderjaar omgebouwd naar het nieuwe FYL 2.0concept.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.