Horeca

Ikea zet duurzaamheidsstrategie verder door

HAARLEM - Na de introductie van vegetarische hotdogs en vegan ijs zet Ikea deze strategie verder door. De woonwarenwinkel is bezig met het ontwikkelen van een plantaardige variant van de bekende Zweedse gehaktballetjes. Een ontwikkeling die goed past bij de breed ingezette duurzaamheidsstrategie van Ikea. 

Marleen Veldhuijzen |

“De vegan gehaktbal moet eruit zien alsof hij van vlees is gemaakt en naar vlees smaakt”, vertelt Marcel Ruttgers, acting country food manager voor de Nederlandse markt bij Ikea. “Alleen bestaan de ingrediënten van deze variant uit plantaardige alternatieve eiwitten. Denk hierbij aan bonen, erwten en granen. Dit zijn producten waarvan we zeker weten dat die duurzaam geproduceerd en getransporteerd zijn.” De productontwikkeling van de vegan gehaktballen is inmiddels in de laatste fase. “We moeten rekening houden met de verschillende culturen in de landen waar Ikea actief is. Dit heeft invloed op de smaak en op het tijdsbestek van de productontwikkeling. Het is de bedoeling dat uiteindelijk precies dezelfde plantaardige gehaktballetjes in alle winkels worden aangeboden.” Als de productontwikkeling voltooid is, wordt dit gerecht eerst in een zogenoemde testfase op de markt gebracht. “Hiervoor kiezen wij een aantal Ikea vestigingen verspreidt over Europa. Dit zal in het voorjaar van 2020 zijn. Na deze fase worden de gehaktballetjes in de herfst van datzelfde jaar daadwerkelijk geïntroduceerd in al onze restaurants. Het is nog niet duidelijk of Nederland bij de testfase wordt betrokken of dat onze klanten pas in de herfst van volgend jaar kennis maken met dit gerecht.”

Visie
Het ontwikkelen van vegan gehaktballetjes staat niet op zichzelf. Ikea introduceerde afgelopen zomer de vegetarische hotdogs en onlangs zag vegan ijs het levenslicht. Ruttgers vertelt dat deze introducties passen bij de visie die Ikea heeft. “Ikea zet zich erg in voor beter leven voor mens en dier en een beter milieu. In 2050 leven er tien biljoen mensen op de wereld. Die kunnen wij met elkaar op de manier waarop we nu bezig zijn niet van voldoende voedsel voorzien. Een van de manieren om aan de grote vraag naar eten te kunnen voldoen en tegelijk de milieu-impact zo laag mogelijk te houden, is de carbonfootprint te verlagen. Dit is een manier om dat te doen.” De verkoop van de vegan ijsjes en de vegetarische hotdogs is een succes gebleken. Ruttgers: “Inmiddels is ieder vijfde ijsje dat wordt verkocht vegan. Voor hotdogs geldt hetzelfde en dit aantal blijft stijgen. We verwachten veel van de introductie van de vegan gehaktballen.” Dit is niet de laatste verandering die Ikea in de menukaart van haar restaurant doorvoert. “Vanaf de zomer wordt om de drie maanden een nieuw plantaardig hoofdgerecht op de menukaart in de restaurants gezet. De basis-ingrediënten zijn dus plantaardig. Vanaf augustus is de vegan variant van Penne Bolognese te bestellen.”

Thuisbezorgd
Om de consument niet alleen in het restaurant van een maaltijd te laten genieten maar de gerechten ook daarbuiten aan te kunnen bieden, is Ikea onlangs in de stad Groningen een partnership aangegaan met thuisbezorgd.nl. Ruttgers: “We hebben voor Groningen gekozen omdat onze vestiging daar vlakbij de binnenstad zit. Dit project verkeerd nog in een testfase maar de eerste resultaten zijn heel goed. Consumenten kunnen bij ons vanaf elf uur ’s morgens terecht voor lunchgerechten en daarna voor het diner, drankjes en desserts.” Volgens Ruttgers zijn er plannen om deze samenwerking met thuisbezorgd.nl ook in andere steden uit te rollen. “We kijken hierbij specifiek naar de vestigingen en de ligging ten opzichte van het stadscentrum. Er zijn vestigingen waarbij we ver van het centrum liggen. Daar wordt het lastiger om aan de kwaliteitsrichtlijnen voor het bezorgen van voedsel te voldoen. Ik kan nu nog niets zeggen over waar we deze thuisbezorgservice zullen aanbieden in de toekomst."

Democratic design
Ikea is niet alleen bezig met het ontwikkelen van gezonder en duurzamere gerechten. Duurzaamheid speelt in alle onderdelen van de Zweedse woonwarenwinkel een rol. “Dit is een belangrijk onderdeel van een bredere duurzaamheidstrategie die Ikea vorig jaar heeft geïntroduceerd. Wij hebben de ambitie om in 2030 honderd procent circulair te zijn waar het gaat om productontwikkeling’, vertelt Ruttgers. “Zo willen we alleen hernieuwbare en gerecyclede materialen gebruiken. Ook moeten alle producten die maar eenmalig kunnen worden gebruikt uit ons assortiment verdwijnen. Dat geldt zowel voor de producten uit de winkel als in onze restaurants.”

Bron: Out.of.Home Shops

marcel-ruttgers-2.jpeg