‘Plant-based kan ook gastronomisch zijn’

Innogusto vertaalt de smaak van Italië naar plantaardige maaltijdcomponenten

[SPECIAL: WEEK ZONDER VLEES & ZUIVEL] WAGENINGEN - Zij was al jaren vegetariër en hij had Italiaanse roots. Hoe konden ze hun liefde voor de gastronomie verenigen? Carola Piano-Willemse en Mattèo Piano ontdekten dat de Italiaanse keuken heel goed naar plant-based kon worden vertaald en dat smaakte beslist naar meer. De recepten die zij ontwikkelden zijn nu ook beschikbaar voor de out-of-homemarkt, in de vorm van maaltijdcomponenten die niet alleen een culinaire smaakbeleving bieden, maar ook gemakkelijk in gebruik en multi-inzetbaar zijn.

Het echtpaar ontdekte dat hun klassieke bolognese in een plantaardige variant ook hun vrienden en familie deed likkebaarden en besloot aantrekkelijke plant-based producten aan te bieden van culinaire kwaliteit. “Onze belofte is dat we de stap van vlees of vis naar vleesloos of visloos naadloos maken voor iedereen”, aldus de Piano’s.

Kunnen jullie iets vertellen over de achtergrond van Innogusto, het bedrijf dat jullie samen hebben opgericht?
Piano-Willemse: “Toen Mattèo en ik in 2011 trouwden, stonden we voor de uitdaging hoe Mattèo als alleseter en ik als vegetariër gezamenlijk aan onze culinaire trekken konden komen. Ik ben al meer dan 30 jaar vegetariër en heb altijd gevonden dat vegetarisch eten veel lekkerder en creatiever kon. Mattèo spoorde me aan samen de Italiaanse gerechten die hij kende van thuis naar plant-based te vertalen. We merkten dat niet alleen wij, maar ook familie en vrienden het heerlijk vonden. En lekker eten dat duurzaam en gezond is, kan mensen met elkaar verbinden. Of die nu vleesliefhebber, vegetariër of veganist zijn.”

Wat voor producten maken jullie onder de merknaam RESTOPIA® Professional?
Piano: “In principe maken we maaltijdcomponenten. De reden hiervoor is dat we de foodservice enerzijds willen ontzorgen met gerechtonderdelen die ready-to-heat zijn. Anderzijds zijn onze maaltijdcomponenten veelzijdig in gebruik. Met één gerechtonderdeel kunnen meerdere gerechten eenvoudig gemaakt worden.”

Wat zijn de uitdagingen bij het maken van de maaltijdcomponenten?
Piano-Willemse: “De meeste plantaardige vleesvervangers zijn niet gemaakt om mee te koken, maar om in olie te bakken. Bijna al deze vervangers gedragen zich heel anders dan vlees of vis. Een tweede uitdaging is het zo kort mogelijk houden van de ingrediëntenlijst, want alles wat een producent van een vlees- of visvervanger in zijn product stopt, moeten we vermelden. Een derde uitdaging is werken met bedrijven die ervaring hebben met industrieel koken, maar niet of nauwelijks met vleesof visvervangers. Op het gebied van duurzaamheid zijn er ook vele uitdagingen. Voor ons is het een reis waar we steeds nieuwe milestones bereiken.”

Waarin zijn jullie maaltijdcomponenten onderscheidend?
Piano-Willemse: “Onze producten zijn vooral ontwikkeld om een culinaire smaakbeleving te bieden. Door ze af te stemmen op de smaak van vlees- en viseters, kunnen we zowat iedereen overhalen om te genieten van gerechten met alternatieven. Daarnaast ontwikkelen we producten die gemakkelijk in gebruik zijn. Onze gerechtonderdelen hoeven alleen opgewarmd te worden en kunnen in korte tijd optimaal bereid worden met behoud van de organoleptische kwaliteiten; een doorsnee keukenhulp kan er zo mee aan de slag. Ten slotte zijn onze producten veelzijdig in gebruik; ze kunnen daadwerkelijk verwerkt worden in verschillende gerechten en hapjes. Met één RESTOPIA® Professionalproduct kun je eindeloos variëren met pasta, rijst, polenta, aardappelen, loaded fries, als vulling voor broodjes en ga zo maar door. Een dankbare oplossing voor catering en restaurants dus. Tenslotte zoeken we altijd naar een evenwichtige prijs-kwaliteitverhouding.”

Waar vindt men de maaltijdcomponenten van RESTOPIA® Professional?
Piano-Willemse: “Onze producten zijn momenteel te verkrijgen bij QSTA.nl, een nieuw versplatform voor foodprofessionals. Vanaf maart zullen ze te koop zijn bij verschillende foodservicegrossiers. Ook worden binnenkort nieuwe producten toegevoegd.”

Wat kunnen we van RESTOPIA® Professional verwachten tijdens de week zonder vlees en zuivel?
Piano: “We willen in die week de out-of-homemarkt laten zien dat plantbased ook gastronomisch kan zijn. Daartoe zullen we een soft launch doen van onze Poie Gras®, die we onder het merk Taemòn gaan voeren. Dit is een plantaardig alternatief voor ganzenlever met een eigen karakter.”

Welke ambities hebben jullie nog met Innogusto en RESTOPIA® Professional?
Piano-Willemse: “Over een aantal jaar willen we eraan hebben bijgedragen dat mensen minder dierlijk vlees eten, gewoon omdat onze producten zo lekker zijn. En we zien in de toekomst onze merken niet enkel in Nederland, maar in geheel Europa hun weg vinden naar de out-of-homeklanten. Om onze doelstellingen te kunnen versnellen zoeken we samenwerkingen met partners op het gebied van productie, innovatie, logistiek en vermarkting. We zien RESTOPIA® Professional en de andere merken binnen Innogusto als onderdeel van de new food economy , zoals wij het noemen. Dat betekent dat we niet alleen naar de producten kijken, maar ook hoe de producten bij de gewenste eindklanten komen. De toekomst van Innogusto is nog disruptiever, omdat we nu al zien dat we samenwerkingen ontwikkelen met bedrijven die gericht zijn op innovatie op ingrediëntniveau, die wij weer vertalen naar aantrekkelijke concepten. Dit alles op basis van onze drie pijlers: consumentenvoldoening, toegankelijkheid en variëteit.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.