Chickenless Chicken Burger volgende stap op duurzame weg voor fastserviceketen

‘Kentucky Fried Chicken wil vegetariërs niet uitsluiten’

AMSTERDAM - Kentucky Fried Chicken (KFC) maakt in Nederland belangrijke stappen op het gebied van duurzaamheid. Waar in 2019 al het Better Chicken Commitment werd ondertekend om vleeskippen een beter leven te geven, slaat de Amerikaanse keten nu ook de vegetarische weg in. Aan de late kant, maar met ‘een echte KFC-burger’ als resultaat, aldus Trix van der Vleuten, cmo bij KFC. 

McDonald's heeft de Veggie McChicken, Burger King de vegetarische Rebel Whopper. KFC introduceert dit jaar trots haar antwoord met de Chickenless Chicken Burger. Die is zo goed ontvangen in Nederland dat deze compleet was uitverkocht, al voordat de pilotweek voorbij was in de Amsterdamse KFC Akerpoort-vestiging.

“De pilot duurde eigenlijk zeven dagen, maar na vijf dagen was de burger uitverkocht”, vertelt restaurantmanager Mohammed Darabyou. “Gasten kwamen uit alle windrichtingen, soms om voor het hele gezin burgers mee te nemen. Op het hoogtepunt was een op de tien verkochte burgers vegetarisch.”

De vegetarische burger was een even groot succes in de VS en Canada, waar alle exemplaren in de zomer van 2019 respectievelijk binnen één dag en vier dagen over de toonbank vlogen. Daar is deze ontwikkeld door Beyond Meat. De pilot is onlangs uitgebreid naar 65 locaties en loopt tussen 3 en 23 februari. Sinds 2 januari is de burger in heel het Verenigd Koninkrijk verkrijgbaar. De ‘Imposter Burger’ is er daar samen met Quorn ontwikkeld en verschilt niet veel van de Nederlandse variant. Alleen wordt de Britse burger in de oven bereid, niet in olie.

Voor iedereen
Nu is ook Nederland klaar voor de ‘chickenless’, volgens chief marketing officer (cmo) van KFC Northern Europe Trix van der Vleuten bedoeld voor een breed publiek. “KFC is door Colonel Harland Sanders in de VS opgericht met de gedachte om de lekkerste kip te leveren aan iedereen, van truckers tot miljonairs”, vertelt ze. “We willen niemand uitsluiten, ook niet mensen met vegetarisch dieet. De receptuur blijft natuurlijk wel een voorwaarde. Het heeft dan ook een jaar geduurd om deze burger, met de juiste smaak en bite, te ontwikkelen, in samenwerking met Quorn.”

Volgens Darabyou konden ook vleeseters en moslims, gebonden aan een halaldieet, de vegetarische optie goed waarderen, tijdens de pilot. Isabel Boerdam, organisator van de Week Zonder Vlees, waarvan KFC partner is, is daar blij mee.  “Een groot deel van de bestaande KFC-doelgroep zal überhaupt zo snel geen vleesvervanger uit de koeling halen in de supermarkt, maar krijgt dankzij de Chickenless Chicken Burger toch een zetje in de rug. Ze komen ermee in aanraking binnen de eigen comfortzone. Ik vind de introductie wel laat, maar als het dan zo’n goed product is, is dat het wachten wel waard.”

Spotlight
Wat Boerdam betreft kan de stap naar vegetarisch veel waarde toevoegen, als ketens mee willen met de huidige trends. “De spotlight staat nu op duurzaamheid. Daar moeten bedrijven in de fastservice ook aan denken. Met dit soort producten kunnen ze aan de consument laten zien dat ze ermee bezig zijn. Bovendien is het een kans om een nieuwe doelgroep aan te boren en de bestaande iets nieuws te laten proberen.”

De samenwerking met Quorn past daarbij, wat KFC betreft. “Met dit product kunnen we soja vermijden met oog op het milieu. Quorn maakt gebruik van mycoproteïne, die veel duurzamer is om te produceren, omdat er geen gewas voor hoeft worden verbouwd”, zegt Van der Vleuten. “Het resultaat is een echte KFC-burger, maar dan zonder vlees.”

Nieuwe vestigingen
De vegaburger is maar een deel van de verfrissing van de formule, waar Van der Vleuten nog niet alles van wil prijsgeven. “Dit is een jaar waarin we grote stappen gaan zetten. Er komen nieuwe vestigingen bij in Nederland en in België, zowel in de vorm van drive thru als locaties in centra. We lanceren dit voorjaar een nieuwe merkcampagne en we brengen ons eerste vegetarische product op de markt. KFC krijgt dit jaar een nieuw gezicht en wordt nog meer een merk voor iedereen.”

Bron: Out.of.Home Shops