Horeca

KHN: ‘Horeca kiest voor gezondheid gasten’

WOERDEN – Minder zout, meer dagverse producten en meer vegetarische gerechten. Het zijn voorbeelden van hoe horecaondernemers hun aanbod van eten en drinken gezonder proberen te maken. Uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) blijkt dat 73 procent bezig is om gasten te helpen met het maken van gezonde keuzes.

Lisa van der Linden |

“Wij vinden de gezondheid van onze gasten een belangrijk onderwerp, want meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 20 jaar is te zwaar”, zegt Robèr Willemsen, voorzitter KHN. Uit enquete van de brancheorganisatie blijkt dat 55 procent van de 650 ondervraagde horecaondernemers het belangrijk vindt zijn of haar aanbod gezonder te maken. 43 procent zegt dat het een trend is om een gezonde menukaart te hebben. “Er zijn steeds meer mensen die op hun gezondheid letten, ook als ze uit eten gaan. Daar speelt te horeca op in en dat is een goede zaak”, stelt Willemsen.

Portiegrootte
Hoewel de horecaondernemers er alles aan proberen te doen om hun aanbod gezonder te maken, is 67 procent geen voorstander van calorieën op de menukaart vermelden. Het is volgens hen administratief veel werk en omslachtig om alle calorieën bij te houden, zeker bij een wisselend menu. Het aanbieden van een aangepaste portiegrootte daarentegen is voor 55 procent van de ondervraagde wel een optie. Op dit moment geeft 27 procent van de ondernemers zijn gasten een keuze in bijgerechten. KHN stimuleert naar eigen zeggen deze ontwikkeling om voedselverspilling tegen te gaan. “De komende twee jaar wil 73 procent van de ondervraagde meer investeren in een gezondere menukaart. Dat gaan ze doen door onder andere minder vlees en meer groente te serveren, het stimuleren van water en suikervrije danken en door kleinere porties aan te bieden”, zegt Willemsen.

Bron: Out.of.Home Shops

horecaanp.jpg