Horeca

KHN trots op veerkracht van horecaondernemers

WOERDEN - Sinds de heropening van de horeca zijn ondernemers druk bezig geweest met het verwezenlijken van een plan om de 1,5 meter te hanteren binnen hun bedrijf. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) praat met Out.of.Home Shops over het doorzettingsvermogen van de ondernemers en de strijd voor versoepeling van maatregelen.

Cas Smit |

De goede zomer met mooi weer heeft veel horecaondernemingen een steuntje in de rug gegeven, maar voor velen maakt dit het omzetverlies van tweeënhalve maand sluiting niet goed. “Daarom blijft KHN alles op alles zetten om deze prachtige branche ook de komende tijd te ondersteunen met de vraag om versoepelingen en een beter financieel steunpakket”, aldus een woordvoerder van KHN.

Horecaondernemers en hun medewerkers doen er alles aan om een veilige situatie te creëren voor hun gasten. “Dat is zwaar, frustrerend en soms zelfs emotioneel om de hele dag te moeten doen.”
Ondernemers komen met creatieve oplossingen, nieuwe concepten en samenwerkingsverbanden. Dit maakt dat KHN ontzettend trots is op de horecaondernemers. Dat wil echter niet zeggen dat de nood niet hoog is binnen deze sector.

Werk aan de winkel
“We zullen bij lokale overheden pleiten om terrassen te mogen laten staan in de herfst en winter. Ook willen we echt inzetten op voortzetting van steunmaatregelen. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet voor de sector, maar er is nog flink wat werk aan de winkel.” KHN blijft daarom discussie voeren over de proportionaliteit van de maatregelen. “We hopen dat ondernemers een brancheorganisatie zien die voor ze knokt en dat het de leden een boost geeft in de wetenschap dat ze niet alleen staan”, aldus de woordvoerder.

Vertrouwen
KHN hoopt dat ondernemers positief kunnen blijven door maximaal in te zetten op datgene waar zij als ondernemers invloed op hebben, zoals het eigen bedrijf en de directe omgeving. Maar ook vertrouwen speelt een grote rol. “Vertrouw op een overheid die haar best doet om de belangen van een ieder te behartigen, een brancheorganisatie die haar stinkende best doet en die de overheid aan haar jasje trekt wanneer het moet. Horeca is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, verbinding tot stand komt en mensen kunnen ontspannen en genieten. Voor goede horeca is altijd plaats.”

Als brancheorganisatie is KHN ontzettend trots. “Juist op die veerkracht en ondernemerszin.” De laatste RIVM-cijfers laten zien dat de horeca een relatief veilige en verantwoorde plek is om uit te gaan. “De horeca is de mooiste branche van Nederland en wij blijven hiervoor strijden.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

foto-khn.jpg