Groothandel FOOX gaat voor verbreding van assortiment

‘Klanten zoeken vervangende omzet voor tabakswaren’

VEENENDAAL - Tabak is sinds jaar en dag een belangrijke productgroep bij groothandel FOOX. Met het oog op de toekomst – en de groeiende onzekerheid rondom tabak – richt het bedrijf zich ook op andere assortimentsgroepen. Naast de klassiekers doen bakeryproducten en cadeauzoetwaren het goed bij on-the-golocaties.

“De gevulde koek en stroopwafel zijn de absolute toppers binnen hun productcategorie. Dat was twintig jaar ook al het geval. Maar dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is om te vernieuwen”, aldus Patrick de Jong, bij groothandel FOOX verantwoordelijk voor de inkoop en marketing. Bij de groothandel zelf weten ze ook alles van assortimentsvernieuwing. FOOX is van oorsprong namelijk sterk gericht op tabak. Vanwege de steeds strenger wordende regelgeving heeft de groothandel het assortiment de afgelopen jaren flink uitgebreid. Martin Speelman, verantwoordelijk voor verkoop, licht toe: “De verkoop van tabak wordt steeds meer aan banden gelegd, een ontwikkeling die al twintig jaar gaande is. Zo hebben we te maken met onder andere een track-and-tracesysteem, aangepaste verpakkingen en accijnswijzigingen. Ook de publieke opinie met betrekking tot roken is veranderd. Vroeger was onze naam ‘Tabak en Food’, zo’n twintig jaar geleden is dat gewijzigd naar FOOX. We leveren ook aan sportverenigingen en scholen, dus er moest een naam komen die meer passend was. Tabak is voor ons nog steeds een groot product; een pakje sigaretten is nu eenmaal kostbaar en levert veel omzet op. Bovendien is het vanuit ons verleden de basis voor ons logistieke netwerk. Maar gezien de onzekerheid rondom tabak zetten we flink in op verbreding van ons aanbod. Zo hebben we de laatste jaren onder meer ons assortiment zoetwaren, frisdrank, koffie, vers- en diepvriesartikelen, schoonmaakproducten en kantoorartikelen uitgebreid.”

Binnen een uur
De artikelen worden twee tot drie keer per week bezorgd bij de klanten van FOOX, veelal out-of-homelocaties zoals tankstations, sportverenigingen en winkels waaronder Primera, The Read Shop en Bruna. De Jong: “Dankzij ons fijnmazige logistieke netwerk zijn vanuit onze zes vestigingen alle klanten binnen een uur te bereiken. Zowel in de steden als in de landelijke gebieden komen we twee tot drie keer per week.”

Hardlopers
De ontwikkeling richting gezonde(re) producten is bij alle kanalen waar FOOX aan levert zichtbaar, vertelt Speelman: “Traditionele zoetwaren worden minder verkocht in out-ofhomekanalen, dat schap wordt dus kleiner. De consument zoekt daarentegen steeds bewuster naar gezonde alternatieve producten. Op dat vlak zijn enorm veel intredes geweest de laatste jaren. Fabrikanten komen met meer nieuwe producten, terwijl de schapruimte vaak beperkt is. Dan ontstaat er meer strijd, maar de ondernemer gaat toch voor de hardlopers – veelal de klassiekers.” Wel wordt er meer ingezet op bakery, ziet De Jong: “Bij bijvoorbeeld tankshops zijn steeds meer vers belegde broodjes en salades beschikbaar. Al blijft het traditionele kroketje het altijd gewoon goed doen.”

Winnende trend
Het totale omzetaandeel van gezonde producten is weliswaar groeiende, maar nog beperkt. “Ik zie voor fabrikanten meer toekomst in het gezonder maken van bestaand portfolio dan het toevoegen van een gezonde lijn of – zoals we ook veel zien – het kleiner maken van producten. Dan heb je toch twee items nodig voor dezelfde beleving. Het reduceren van ongezonde ingrediënten is wat mij betreft de winnende trend. Frisdrankleveranciers zetten natuurlijk momenteel enorme stappen in suikerreductie”, aldus De Jong. Waar het aandeel klassieke snoepwaren afneemt, ziet Speelman wel veel initiatieven op het gebied van cadeauzoetwaren: “Celebrations Mix, Tiny Tony’s van Tony Chocolonely – dat soort artikelen gaat goed. Daar zijn onze klanten ook allemaal naar op zoek.”

Vervangende omzet
Een andere trend die de heren ontwaren, is het aanbieden van koffie, thee, ijs en frisdrank bij on-the-golocaties. Speelman: “Een koffiemachine in een boekenwinkel en een koelkastje met frisdrank bij de Primera. Dat zorgt voor traffic naar je winkel. Veel van onze klanten verkopen sigaretten. We weten niet waar de ontwikkelingen rondom tabak eindigen, dus iedereen is bezig vervangende omzet te vinden.”

In het veld
Naast tabak kunnen de klanten van FOOX kiezen uit nog zo’n 8000 artikelen. Speelman: “Dat volstaat grotendeels. Maar onze bake-offleveranciers hebben misschien wel 600 producten in hun catalogus. Sommige klanten zijn echte ambachtslieden die dan een speciaal broodje uit die catalogus willen hebben – één die wij niet standaard in ons assortiment hebben. Maar we zijn heel flexibel; als er vraag ontstaat, kunnen we daarop inspelen.”
De Jong: “Samenwerking in het veld met fabrikanten is belangrijk voor ons. Als we niet direct aan een vraag kunnen voldoen, contacteren wij de leverancier en trekken we samen op richting de klant.”

 Bron: Out.of.Home Shops