Fabrikanten

‘Leen Menken is de enige die kan wat wij nodig hebben’

ZOETERMEER/HOOFDDORP - Gemak, welke ondernemer is er niet naar op zoek? Het bespaart niet alleen tijd, maar ook personeel. “Donna Italia speelt daarop in met kant-en-klare pizza’s van pizzeriakwaliteit, die zo eenvoudig te bereiden zijn als een magnetronmaaltijd dankzij de bijgeleverde compacte steenoven”, zegt Sebastiaan van Haarlem, algemeen directeur bij Donna Italia. Om in te spelen op de groeiende vraag, is Donna Italia op zoek gegaan naar een logistieke partner. Die vond het bedrijf in Leen Menken.

Lisa van der Linden |

Het is bijna anderhalf jaar geleden dat Donna Italia de samenwerking aanging met Leen Menken. De opslag van haar producten, het orderpicken van de bestellingen, kleine drops verzorgen, zes dagen per week leveren en meer inzicht geven in de bezorging. En dat het liefst allemaal bij één partij. Dat waren belangrijke pijlers van het nieuwe partnership. Van Haarlem vertelt over de zoektocht naar een logistieke partij die de groei van Donna Italia aankan.

In het kort: wat doet Donna Italia en voor wie?
“We leveren kant-en-klare pizza’s van Italiaanse kwaliteit aan het out-of-homekanaal, waaronder de horeca en catering, maar ook pretparken, evenementenlocaties en dierenparken. Om de best mogelijke pizza te bereiden, heb je een pizzaoven nodig, maar niet iedereen heeft daar ruimte voor. Wij wilden het serveren van een supergoede pizza bereikbaar maken voor meer mensen, maar dan eenvoudig. Een student is nu in staat om de best mogelijke pizza te serveren. Het is net zo makkelijk als een bapao in de magnetron opwarmen. We hebben in Italië een compacte steenoven laten maken. Voor onze klanten betekent dat: pizza in de oven, druk op Start en na drie minuten heb je een perfect bereide, krokante pizza om je vingers bij af te likken. Het bespaart bovendien veel tijd én je hebt weinig personeel nodig.”

Donna Italia is fors gegroeid de afgelopen jaren, vandaar dat jullie op zoek zijn gegaan naar een andere logistieke partner. Wat zochten jullie?
“Dat is inmiddels anderhalf jaar geleden inderdaad. We hebben een breed scala aan klanten op zeer diverse locaties. Van makkelijk bereikbaar zoals een pretpark, tot ingewikkelder aan te rijden plekken. Dat kan een café in het centrum van Amsterdam zijn of een strandtent. De een kan meerdere pallets per keer kwijt, terwijl anderen net aan ruimte hebben voor twee dozen. Voor ons was het dus belangrijk dat onze nieuwe logistieke partner kleine drops kan verzorgen, in alle hoeken van het land en dat ook bijna dagelijks. Om dat te bewerkstelligen is het essentieel dat de voorraad op dezelfde locatie staat en dat daar ook het orderpicken plaatsvindt. We hebben ons wensenlijstje bij drie partijen neergelegd, maar eerlijk is eerlijk: Leen Menken is de enige die kan wat wij nodig hebben.”

Waarom is dit bedrijf de enige?
“Ze kunnen, zoals gewenst, kleine drops verzorgen en dat kan zes dagen per week. Onze vorige partner kon ook een aantal opties hiervan aanbieden, maar als bedrijf groei je. En toen we met hen in zee gingen, stonden we nog in de kinderschoenen. Het was een lastige stap om bij hen weg te gaan, maar we hebben handel die we zes dagen per week in alle uithoeken van Nederland moeten kunnen leveren. Een logistieke partner moet onze groei aankunnen.”

Hoe is Leen Menken op jullie pad gekomen?
“Het is een bekende naam, maar je kijkt ook verder, natuurlijk. Dat Leen Menken voor ons de partij is, bleek uit een gesprek met een van hun concurrenten. Die waren zo eerlijk om toe te geven dat zij niet de juiste partner waren en dat Leen Menken wel aan onze eisen voldoet.”

Jullie zijn afhankelijk van de logistiek. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?
“We leveren aan klanten die niet op de meest toegankelijke plekken gevestigd zijn. Campings of vakantieparken bijvoorbeeld, die bevinden zich over het algemeen in rustige delen van Nederland, buiten de Randstad. Het is nu mogelijk om daar te komen, en dat op zes dagen in de week. Er zullen andere logistieke partijen roepen dat zij dit ook kunnen, maar dat is tegen andere voorwaarden en prijzen.”

Waarin onderscheidt Leen Menken zich, dat die voorwaarden jullie meer aanspreken?
“Naarmate wij verder groeiden, kregen wij steeds vaker de vraag van klanten waar de bestelling bleef. We kunnen de klant nu meer inzicht en regie geven. Zo kunnen zij aangeven in welk tijdvenster de bezorging moet plaatsvinden, krijgen ze pushmeldingen met updates en de aankomsttijd wordt dynamisch weergeven. Op die manier is er altijd iemand aanwezig om de bestelling aan te nemen.”

Een samenwerking kan nooit 100 procent vlekkeloos verlopen. Welke verbeterpunten zien jullie voor Leen Menken?
“Leen Menken is van oudsher een leverancier die niet zo zeer gericht was op de horeca en evenementenbranche. De verwachtingen van onze klanten zijn daarom anders. Zij zijn gewend dat er koffie wordt gedronken met de chauffeur, maar dat is niet het geval. Leen Menken is van de snelle en efficiënte leveringen. Het is ook wat meer maatwerk. De chauffeur moet bijvoorbeeld door de slagboom en de tweede rechts om bij het campingrestaurant te komen. Er is meer kennis nodig, vandaar dat er vanuit de logistieke partner al extra tijd wordt gereserveerd om het proces te optimaliseren. Bij lastige adressen worden chauffeurs van tevoren gebriefd. Horecaondernemers zijn de traditionele manier van leveren gewend, maar Leen Menken doet het op een andere manier.”

Hoe kan Leen Menken jullie helpen met groeien?
“Dat doen ze nu al. Zij zijn medeverantwoordelijk voor onze groei, door zoveel dagen te leveren. De pizza’s die uit Italië komen, kunnen zij allemaal kwijt in hun magazijnen. Als we verdubbelen is dat geen enkel probleem. Klanten die elke dag geleverd wilden krijgen, moesten we eerder nee verkopen. De flexibiliteit helpt ons bij de groei die wij kunnen doormaken. Nu kunnen we blijven voldoen aan de wensen van onze klanten.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page6_article12_1.jpg