McDonald’s wint award voor zwerfafvalcampagne

AMSTERDAM – McDonald’s ontvangt voor zijn zwerfafvalcampagne een San Accent Award van Stichting Adverteerders Nederland (SAN). Met de You Bin It, You Win It campagne zou de fastfoodketen een belangrijk maatschappelijk onderwerp op humoristische wijze toegankelijk hebben gemaakt.

Samen met gedragswetenschappers heeft McDonald’s de campagne ontwikkeld om klanten die hun afval goed weggooien te belonen. Dit omdat gedrag van mensen positief te beïnvloeden zou zijn door goede manieren te belonen. You Bin It, You Win It is een zwerfafval-loterij, waarbij een presentator samen met een afvalexpert, gasten beloont met prijzen voor afval gooien in een daarvoor bestemde bak. De organisatie wil op deze manier gasten bewust maken van de positieve gevolgen ervan: een schone omgeving en de hamburgerketen laat door nascheiding van het papier en plastic weer nieuwe materialen maken.

Bereik
Annemarie Swijtink, director marketing, communicatie en insights bij McDonald’s Nederland, zegt met de campagne veel bereikt te hebben. “We hebben voor het eerst een duurzaamheidsonderwerp groots onder de aandacht gebracht bij een breed publiek. We zien het als een enorme waardering dat lef beloond wordt, daar is deze prijs een mooi voorbeeld van. Het is een mooie aanmoediging om samen met onze franchisenemers en restaurant teams, door te pakken in onze gezamenlijke strijd tegen zwerfafval.”

Bron: Out.of.Home Shops