Fabrikanten

Move naar anyplace, anywhere en anytime: HAK treedt toe tot de buitenshuismarkt

GIESSEN/DEN BOSCH - Gegrild, geblancheerd of geroosterd en in allerlei vormen. De groenten die HAK Fresh snijdt en bereidt in het productiecenter in Den Bosch krijgen een extra bereiding die van toegevoegde waarde is voor afnemers in het out-of-homekanaal. “We willen de complexiteit bij de klant wegnemen”, vertelt Rogier Hilkes, directeur van HAK Fresh.

Lisa van der Linden |

In het supermarktschap is HAK al jaren een bekende partij in groenteconserven met haar glazen potten en sinds enkele jaren de stazak. Het doel is om de consument te helpen makkelijk meer groenten en peulvruchten te eten. Door de jaren heen zijn er stappen gezet om met talrijke innovaties een jongere doelgroep aan te spreken, zijn zout en suiker gereduceerd en stappen gezet met een verdere verduurzaming van de teelt. Ook werd verse groentespecialist Peter van Halder overgenomen. Met dat laatste is HAK nu onder de naam HAK Fresh ook pionier in het out-of-homekanaal. De productielocatie is onlangs officieel geopend.
Hilkes vertelt aan Out.of.Home Shops wat er in de afgelopen jaren is gebeurd en waarom HAK nu haar horizon verbreedt. “De purpose van HAK is heel simpel, mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Want daar kan nog wel een schepje bovenop.

Consumenten eten nog altijd de helft van de aanbevolen hoeveelheid, terwijl ze wel gezonder en meer plantaardig willen eten. Voor HAK lag de focus daarbij tot voor kort voornamelijk op de avondmaaltijd met de groenten en peulvruchten in de bekende glazen pot en stazakken. Allebei met hun eigen gebruiksdoelgroep. We gaan nu de move maken naar anyplace, anywhere en anytime en dan moeten we ook het buitenshuiskanaal invullen”, legt de directeur uit. Om daar te komen werd jaren geleden de afweging gemaakt om zelf een dochterbedrijf te beginnen, maar zonder kennis was dat lastig. “De keuze was daarom makkelijk: we moeten op zoek naar een partij die al actief is, maar toe is aan innovatie en een upgrade.” In 2017 werd deze partner gevonden: Peter van Halder uit Den Bosch. Het bedrijf heeft de expertise binnen de koelversmarkt in huis en toegang tot de verskanalen. Inclusief de capaciteiten en vaardigheden zoals versbereiding en snijwerk en kennis van de logistieke organisatie die bij koelversproducten anders is dan bij langer houdbare producten, zoals groenten en peulvruchten in pot en stazak.

Proces
Het pand van Peter van Halder was verouderd en daarom is er fors geïnvesteerd in een verbouwing. Nu voldoet de productielocatie aan alle eisen en kan er in zowel de koude als warme keuken worden geopereerd onder high care- en high risk-principes die voldoen aan de hoogste kwaliteits- en hygiëne-eisen (BRC AA). Door een speciale techniek zijn de producten uit de keuken van HAK Fresh tien dagen houdbaar zonder enige toevoeging van conserveermiddelen. “We hebben wel met een kritisch oog naar het assortiment moeten kijken, want dat bestond uit 1500 producten. We hebben gekeken naar onze eigen unieke capaciteiten en hoe we waarde kunnen toevoegen aan de groenten. Dat zit in smaak, houdbaarheid en kwaliteit. Daarom is het assortiment gereduceerd naar minder dan 350 artikelen”, zegt Hilkes. Er is ook afscheid genomen van een aantal klanten die voor complexiteit in de bereiding zorgden. Het is volgens de directeur een strategische keuze geweest om te stoppen met deze bedrijven, om zo niet belemmerd te worden in de ambitie van HAK Fresh.

Waarde
De nieuwe groente- en versfabriek biedt volgens Hilkes volop kansen om klanten in het foodservicesegment en retail te ontzorgen, maar ook om waarde toe te voegen met onderscheidende productcreaties en nutritionele en plantaardige oplossingen. De waardepropositie van HAK Fresh beschrijft Hilkes aan de hand van de volgende punten:

  1. Flexibele, snelle en hoge kwaliteitsproducten
  2. Houdbaarheid tot tien dagen
  3. Warme en koude bereidings op lossingen
  4. Reduceren van complexiteit van klanten
  5. Customer concept development
  6. One-stop-shop voor groente oplossingen.

“Kortom, wij zetten HAK Fresh neer als een partij die helpt met het juist invullen van de maaltijden met groenten”, benadrukt de directeur. “Vers gesneden groenten bieden we aan met een extra bereiding zoals geblancheerd, gegrild of geroosterd. Op deze manier brengen we het product op smaak zonder extra toevoegingen. Daarnaast hebben we het freshfoodconcept dat nog in ontwikkeling is. We willen hiermee ready-to(h)eat-groenten en plantbased oplossingen bieden voor consumenten. Denk aan saladepots met gegrilde groenten, zodat je de heerlijke smaak van bijvoorbeeld courgette op een natuurlijke manier on the go kunt gebruiken.”

Segmenten
Een groot deel van het out-of-homekanaal kan rekenen op vers gesneden groenten van HAK Fresh. “We doen dit voor de bekende ketenrestaurants die hun complexiteit willen reduceren en de kwaliteit in alle restaurants willen garanderen. Je kunt dan denken aan organisaties die een centrale logistiek hebben met een eenduidig assortiment. Die hebben de behoefte om flexibel te zijn en snel te kunnen schakelen”, legt Hilkes uit. Andere foodproducenten behoren ook tot het klantenbestand van HAK Fresh. “Die willen bijvoorbeeld hun salade vergroenen.” De complexiteit in de keuken verminderen is een van de doelen van het bedrijf, maar dat is volgens de directeur meer een paraplubegrip. “Het begint met consistentie. Je wilt continu en overal dezelfde producten hebben. De toepassing moet daarom zo eenvoudig mogelijk zijn voor de klant. Niet iedereen heeft dan culinaire expertise nodig om met onze artikelen te werken. Voor de keukenbemanning wordt het eenvoudiger, want ze hoeven geen courgette op de juiste dikte te snijden en grillen”, legt Hilkes uit.
Een ander voordeel voor de klant is dat er rekening wordt gehouden met het gebruik, zodat de verpakking daarop kan worden aangepast en voedselverspilling wordt tegengegaan. “Liever twee kleine bakjes openmaken in plaats van één grote verpakking en de helft moeten weggooien”, stelt de directeur van HAK Fresh. Met de kennis van specialisten is gekeken naar voedselverspilling en duurzaamheid. De aluminium schalen zijn gekozen vanwege de functionaliteit en hebben geen omverpakking van plastic, omdat dit voor de kwaliteit geen verschil maakt. “We blijven altijd kijken naar zo min mogelijk plastic.” In de productiefaciliteit is alles erop ingericht om zo efficiënt mogelijk te werken en datzelfde geldt voor overgebleven groenten. De snijtechniek is zo ingesteld dat zo veel mogelijk groenten worden gebruikt en er echt zo min mogelijk verloren gaat.

Consumptie
De trends en ontwikkelingen in het out-of-homekanaal zijn vanwege COVID-19 weliswaar - deels tijdelijk - wat verschoven qua plaats van aankoop en consumptie voor HAK Fresh, maar het bedrijf zet in op de trends die voor de pandemie al van kracht waren en alleen maar versterkt zijn: het groeiend aandeel in plantbased en meer groenten en alternatieven voor vlees of vis eten. “Eigenlijk het vergroenen van maaltijden. Dat is een van de ontwikkelingen die ons opvalt. Consumenten zijn zich er steeds bewuster van dat zij de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag niet binnenkrijgen, terwijl ze wel gezonder willen eten. Bij het diner wordt daarom geprobeerd veel groenten te eten, wat niet altijd lukt. Makkelijker is het om verspreid over de dag aan deze hoeveelheid te komen. Iedere maaltijd een beetje is makkelijker te doen. Dan is groenten meer een feestje in plaats van een verplichting. Ik droom van groenten bij het ontbijt, maar zelfs ík doe dat nog niet. Deze ontwikkeling gaat ook hand in hand met wat het out-of-homesegment de klant aanbiedt. In het Midden-Oosten is het niet gek om de dag te starten met groenten in tomatensaus. Wij willen dit met onze innovator bekijken, maar uiteindelijk heeft de klant de regie.”
De directeur ziet dat jongere doelgroepen andere eetroutines ontwikkelen en niet slechts drie maaltijdmomenten hebben. Naast ontbijt, lunch en diner eten ze vaker gedurende de dag, kleinere hoeveelheden en dat ook nog eens buitenshuis en on the go. Dat maakt volgens hem de propositie van foodservice des te belangrijker. “We bieden geen maaltijden aan via de pompshops, maar als wij die partijen beleveren kunnen we samen de groenteconsumptie verhogen. Je kunt de groenten namelijk gebruiken als topping op een pizza of broodje, maar ook in de salade of als inflightmaaltijd.”

HAK-waardig
Het proces dat HAK Fresh de afgelopen jaren heeft doorlopen, is intensief geweest. De ambitie van het bedrijf is groot, maar het bekijkt iedere keer of alles ‘HAKwaardig’ is, zoals Hilkes dat noemt. Het moet aansluiten bij het DNA van HAK. “In de komende jaren willen we HAK Fresh uitbouwen tot een groentespecialist die toegevoegde waarde biedt. Binnen foodservice gaan we helpen om maaltijden met groenten te verrijken. HAK is echt een merkenbedrijf en zodra we in de volgende fase zitten, zal ook retail ter sprake komen. De producten worden nu niet voorzien van het HAK-logo. Doen we dat wel, dan moet het passen in de totale merkbeleving en -strategie van het consumentenmerk HAK. We willen eerst nog veel experimenteren en ons verhaal en assortiment afstemmen, voordat we de artikelen onder het HAK-merk naar buiten brengen. De focus ligt nu dus op foodservice. Retailers kunnen overigens nu al met ons kennismaken in hun eigen keuken waar de groenten gebruikt kunnen worden als maaltijdcomponent in een versproduct”, beschrijft Hilkes.
Met de stap naar foodservice spreidt HAK haar vleugels en ligt de focus niet alleen op de groenten en peulvruchten in pot en stazak voor veelal de avondmaaltijd, maar nu ook op verse oplossingen voor alle maaltijdmomenten. “Onze overkoepelende missie blijft om gemakkelijk meer groenten te eten in zoveel mogelijk maaltijden gedurende de hele dag. Dat is waar we voor gaan.”

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page10_article48_1.jpg
section1_page10_article48_2.jpg