Paardekooper: ‘Denk zoveel mogelijk out of the box’ | Out of Home Shops

Producent valt op door onderscheidende verpakkingen

Paardekooper: ‘Denk zoveel mogelijk out of the box’

(SPECIAL BEZORGING) OUD-BEIJERLAND - Het thuisbezorgen van maaltijden wordt steeds populairder. Niet alleen foodservicebedrijven zijn hier volop mee bezig, ook voor verpakkingsproducenten is dit een snel groeiende markt. Een voorbeeld van een bedrijf dat actief is in deze markt is Paardekooper Verpakkingen en Disposables.

Out.of.Home Shops sprak met Linda van den Heuvel-de Leeuw, marketeer bij Paardekooper en vroeg haar naar de ontwikkelingen bij het bedrijf op dit gebied.

Welke ontwikkelingen heeft de bezorgmarkt de afgelopen vijf jaar doorgemaakt?
“Er is de afgelopen jaren veel gebeurd, want bezorging binnen food is hot en actueel. Iedere week zijn er mooie updates. Denk aan pilots met bezorging door drones, testtrajecten met verschillende verpakkingen en bezorging van boodschappen tot taco’s en pannenkoeken.”

Wat is de rol van Paardekooper hierin?
“Wij adviseren op detailniveau per bezorgtraject over de beste en meest passende verpakkingsideeën per concept en product. We testen veel en leren van dergelijke trajecten, waardoor we onze klanten goed kunnen adviseren over de voor hen meest ideale verpakking. Daarnaast ontwikkelt Paardekooper veel nieuwe producten die we vervolgens in de markt zetten.”

De bezorging van friet is voor vele formules en horecaondernemers ontzettend lastig. Wat is jullie advies?
“Bel ons! Nee, zonder dollen, we weten door al onze onderzoeken dat het bezorgen van friet ontzettend lastig is. We hebben dit probleem zeer recent in kaart gebracht. Een industrieel productontwerper heeft bij Paardekooper zijn afstudeeronderzoek hierover gedaan. Met alle informatie uit zijn onderzoek denken wij dit probleem op te kunnen lossen. Er is overigens niet voor ieder type friet eenzelfde oplossing. Dat verschilt per product. Belangrijk is bijvoorbeeld of het verse friet is of fabrieksfriet, welke soort aardappel er wordt gebruikt, wat de portiegrootte is en hoeveel tijd het kost om de friet vanuit de frituur bij de consument te brengen.

Onze afstudeerder heeft uitzonderlijk werk verricht waar we heel veel wijzer van zijn geworden. We zijn zelfs zo tevreden dat we hem meteen een baan hebben aangeboden in onze ontwerpstudio. Zo kunnen we met hem nog veel gave bezorgverpakkingen ontwerpen. Onderscheidend vermogen en creativiteit vinden we ook erg belangrijk. We willen niet de hele Nederlandse markt met dezelfde verpakking laten werken. Een bezorgverpakking is een manier om je bedrijf te onderscheiden. We zetten vooral in op karakteristieke, creatieve en structurele ontwerpen. Hiervoor hebben wij WrappiDup opgericht. Dit is onze ideeënfabriek vol creatief maatwerk en inspirerende verpakkingsideeën. Iedereen met een verpakkingsvraagstuk kan dit bij ons neerleggen. Wij gaan aan de slag om de perfecte verpakking te ontwerpen.”

Waar lopen jullie als producent van verpakkingen en disposables tegenaan als het gaat om het ontwikkelen van de juiste verpakkingen voor de bezorgmarkt?
“Dat het bepalen van de juiste verpakking heel afhankelijk is van de wensen en keuzes van het bedrijf en het product of concept. Materiaalvoorkeur, gebruiksvriendelijkheid van de verpakking en gewenste bestelaantallen spelen een grote rol. Veel klanten weten niet dat kiezen voor een maatwerkverpakking voor hun hardlopende product(en) ook betaalbaar is, dus daar verrassen we graag onze klanten mee.”
Welke tip hebben jullie voor formules die bezig zijn met bezorging of dit overwegen?
“Denk ‘out-of-the-box’ waar het kan. De verpakking is het meest zichtbare element van je hele formule. Wil je bij de klant opvallen, doe dat dan met écht onderscheidende verpakkingen in bijvoorbeeld een andere vorm of voorzien van artwork met een mooi design erop. Wij denken hierover mee en adviseren waar nodig.”

Ziet Paardekooper nog kansen in de bezorgmarkt?
“Jazeker, eigenlijk te veel om op te noemen. Friet, boodschappen, maaltijden, burgers, pizza, sushi, warme snacks, er is overal ruimte voor verbetering en ontwikkeling. We werken op dagelijkse basis met veel op maat gemaakte trajecten voor bedrijven, klanten en -formules.”
Jullie zijn bezig met een nieuw concept. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
“Ik kan er nog niet te veel over zeggen, maar het is een vernieuwend bezorgconcept voor producten zoals friet, salades, warme snacks en maaltijden Dit concept komt in ons standaard Depa-assortiment. Zodra het concept definitief is, treden we hierover naar buiten.”

Wat kunnen we dit jaar verder nog van Paardekooper verwachten?
“Op dit moment zijn twee studenten van de HAS Hogeschool bij ons in het bedrijf met hun afstudeertraject bezig. Ze houden zich bezig met het ontwerpen van vernieuwende verpakkingen voor verschillende producten die worden bezorgd. We hopen daar in de loop van 2019 mooie oplossingen uit te halen. De eerste schetsen beloven al veel goeds, dus daar zijn we erg blij mee. Dit zijn geen items die we in ons standaardassortiment gaan voeren, maar deze uitwerkingen zijn exclusief op aanvraag voor onze klanten.”

Bron: Out.of.Home Shops