Riedel is futureproof met vernieuwde horecaflesjes

‘Perfect serve is de manier om beleving naar een hoger niveau te tillen’

[SPECIAL HORECA/FESTIVALS] EDE - Riedel gaat met haar merken Appelsientje en DubbelFrisss de horecamarkt veroveren. Daarvoor hebben de verpakkingen een complete metamorfose ondergaan, zodat ondernemers echt een drankje serveren dat aansluit op de vraag naar sappen en frisdranken met beleving. De fabrikant heeft sinds de overname door Standard Investment grote stappen gezet binnen retail en het uitbreiden van het merkenportfolio, maar nu is het tijd voor Riedel om het out-of-homekanaal verder aan te boren. Naast on the go zijn horeca en de hotellerie de belangrijkste segmenten voor deze strategie.

Chantal Singels, commercieel directeur, en Lisette Verheij, business development manager Out of Home bij Riedel, laten zien dat sinds de overname de verkoop van de merken in het supermarktkanaal enorm is gegroeid. Die resultaten gaan ze binnen een paar jaar ook realiseren in het out-of-homekanaal, vertellen ze. “We hebben prachtige merken en die gaan we weer in de spotlight zetten”, vertelt Singels. “De categorie sappen en frisdranken, zoals Appelsientje en DubbelFrisss, heeft te weinig aandacht gekregen de laatste jaren. Het is een ondergeschoven kindje en wordt vaak gezien als bijverkoop. Aan de andere kant zien we dat de vraag naar non-alcoholische drankjes stijgt, dus ondernemers moeten daarvoor ook een mooi product kunnen kiezen.”

Premium kwaliteit
De flesjes die Riedel in de afgelopen jaren verkocht, passen niet meer bij de doelstellingen van het bedrijf. “We willen meer beleving communiceren en inspiratie bieden, want je kunt veel meer met sap dan enkel in een glas schenken. De look-and-feel van de flesjes sloot daar niet langer op aan, vandaar de keuze voor een complete metamorfose. We zijn er ontzettend trots op en zijn hiermee klaar voor de toekomst”, zegt Verheij. Riedel heeft gekozen voor een longneck flesje dat er echt anders uitziet dan de verpakkingen in retail. Op het terras wil Riedel namelijk premium kwaliteit bieden. Met deze vernieuwing kwam er gelijk een andere om de hoek kijken: de krat waarin de flesjes worden geleverd moest ook worden aangepast. “De krat is herkenbaar zwart, wat ook nog praktisch is, want ze worden snel vies. Op de zijkant staat Riedel en aan de korte kant alle merknamen. Om het nog overzichtelijker te maken, hebben alle flesjes een klein logo op de dop, zodat medewerkers zien welke smaak sap ze eruit pakken”, aldus Singels. “Dit is een superhip, modern en cool flesje dat je kunt serveren.” Als marktleider binnen sappen in out-of-home doet Riedel er alles aan om altijd als beste uit de smaaktest te komen. Singels: “We denken ook het verschil te kunnen maken door aan ondernemers te laten zien dat je met die smaak en het flesje een product neerzet dat toegevoegde waarde biedt voor gasten. Dat is beter dan een merk serveren dat ze niet kennen.” Een andere manier om onderscheidend te zijn is door inspiratie te bieden. Een bamboerietje, blaadje munt en een schijfje limoen zorgen er volgens Verheij voor dat ondernemers een uniek drankje serveren. Daar zijn ook niet veel inkopen voor nodig. Voor Appelsientje zijn eigen glazen gemaakt om de beleving naar een hoger niveau te tillen. “Met perfect serve kun je de consument waar geven voor zijn geld. We stappen daarmee ook af van een kinderlijk karakter, want als je geen alcohol drinkt kun je prima DubbelFrisss of Appelsientje bestellen. De nieuwe verpakkingen stralen echt kwaliteit en beleving uit”, vertelt Verheij.

Positieve reacties op nieuwe fles
Riedel biedt vijf grote smaken aan in de nieuwe horecafles. De belangrijkste dranken in het assortiment zijn: Appelsap, DubbelFrisss Appel-Perzik en DubbelFrisss Framboos-Cranberry. Die laatste variant heeft maar 1 kcal per 100 ml en is daarmee geschikt voor gasten die een caloriearm drankje zoeken. “We hebben hiermee voor alle consumenten een geschikte variant: zonder suiker of full taste zoals we dat met suiker noemen. We gaan ondernemers het advies meegeven om dit verschil duidelijk op de menukaart te vermelden, zodat zij de juiste doelgroep aanspreken.” De reacties die Singels en Verheij tot nu toe hebben gekregen op de vernieuwde verpakkingen zijn positief. “Het wordt gezien als een hele opfrissing en daar zien ondernemers veel potentie in. De grossiers geven aan dat het futureproof is en dat is ook belangrijk”, zegt Verheij. “We willen met Riedel groeien binnen de out-of-homemarkt door langs ondernemers te gaan om ze te inspireren en in te spelen op hun behoeften”, stelt Singels.

CO2-reductie
In het kader van duurzaamheid heeft het team van Riedel getwijfeld over de keuze voor one-way glas of retour. Het laatste is uiteindelijk besloten, zodat ze opnieuw gevuld kunnen worden. “Duurzaamheid is erg belangrijk om in de toekomst de beste kwaliteit en de juiste omstandigheden te behouden om het beste sap te kunnen maken. Zo halen we ons sinaasappelsap geconcentreerd uit Brazilië en met het verschepen is de CO2-uitstoot fors minder dan wanneer je de hele sinaasappel naar Nederland haalt”, legt Singels uit. Riedel werkt samen met de telers voor verbeterde werkomstandigheden en om de bodem geschikt te maken en te houden voor het telen van fruit. Daarmee richten ze zich op de toekomst, zodat de toestroom van onder meer sinaasappels gegarandeerd blijft en de productie van sappen door kan gaan om voldoende volume te hebben.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out of Home Shops. Abonneren? Klik hier.