Onderweg

Primera test met uitbreiding cadeauzoetwaren en frisdrank

WAARDENBURG - Kun je een wenskaart verkopen, dan kun je ook een cadeaukaart of een klein cadeautje verkopen, zo luidt het credo bij Primera. Daarom wordt flink ingezet op het assortiment cadeau-artikelen, onder andere op het gebied van zoetwaren. Fabrikanten worden uitgenodigd na te denken over nieuwe concepten.

Afgelopen maart bestond Primera, de tabak- en gemakswinkel in de buurt, dertig jaar. De formule telt inmiddels 525 winkels en jaarlijks komen er netto zo’n tien tot vijftien bij. Marcel Blom is als hoofd Assortimenten verantwoordelijk voor de goederentak, die grofweg onderverdeeld is in de productgroepen tabak, leeswaren, kantoor, wenskaarten, cadeau en zoetwaren.

Veel van jullie producten zijn ook verkrijgbaar bij andere kanalen, zoals supermarkten en kantoorboekhandels. Waarin onderscheidt jullie formule zich?
“Onze meerwaarde zit ‘m deels in de breedte van ons assortiment. Zo hebben we een uitgebreide keuze aan wenskaarten en cadeaukaarten - in het laatste segment is Primera de marktleider in Nederland. Recent zijn we gestart met het uitbreiden van het assortiment boeken, kantoorartikelen en telefoonaccessoires. Omdat we veel in winkelcentra zitten, hoeven consumenten niet meer de stad in voor telefoonkabeltjes en cartridges. Dat geldt ook voor kleine cadeautjes, zoals home decorationartikelen en cadeauzoetwaren. De meeste wenskaarten worden gekocht voor een verjaardag. Die klanten willen we ook graag een cadeaukaart of een klein cadeautje aanbieden. Daarvoor proberen we echt hét adres te zijn. We verpakken ze mooi, dus op service en klantvriendelijk onderscheiden we ons ook ten opzichte van de supermarkt. Tevens heeft 90 procent van de Primera-winkels een PostNL-punt. Handig voor consumenten en voor ons echt een trafficmaker.”

Hoe gaan jullie om met de onzekerheid omtrent tabak?
“Sinds de oprichting van onze formule zijn we er voor zowel de roker als niet-roker. Tabak was, toen Primera het levenslicht zag, naast tijdschriften, wenskaarten en kansspelen een van onze pijlers. Nog steeds is tabak een heel belangrijke productgroep voor onze winkels, maar we willen er minder afhankelijk van worden. Dat doel hebben we al een tijd geleden opgenomen in het strategisch plan. Het rendement op tabak is dalende, zowel in brutowinst als in klantenaantallen. In het voorstel dat demissionair staatssecretaris Blokhuis heeft geschreven, staat dat vanaf 2024 de tabaksverkoop in supermarkten verboden wordt. Dit kan betekenen dat er een behoorlijk volume vrijkomt voor ons. Tijdelijk, want in hetzelfde voorstel wordt gesproken over een afbouwscenario vanaf 2030. Onze langetermijnplanning blijft dus ongewijzigd. Het impliceert dat we ons richten op het groter maken van bestaande productgroepen zoals cadeau, boeken en telecom en het toevoegen van nieuwe groepen. Zo blijven we relevant in de buurt- en wijkwinkelcentra waar onze winkels voornamelijk gevestigd zijn en proberen we de dalende omzet van tabak op te vangen.”

Welke levensmiddelen verkopen jullie?
“Dat aanbod is beperkt. We verkopen vooral de hardlopers van de candybars en kauwgom. Wel richten we ons steeds meer op cadeauartikelen in zoetwaren. Zo hebben we vorig jaar een cadeaudoosje ontwikkeld voor b2b met een Primera keuzecadeaukaart en een Tony Chocolonely-reep bijgesloten. Daarnaast testen we momenteel in samenwerking met FOOX in een aantal winkels een module met een wandmeter en een presentatietafel met cadeauzoetwaren. In die categorie liggen nog veel kansen, zowel voor ons als voor fabrikanten. Wij zijn daarvoor een heel geschikt kanaal vanwege ons grote aanbod aan wenskaarten en focus op cadeau. In dutyfreeshops zie ik vaak heel mooie cadeauzoetwaren liggen die wij ook zouden kunnen verkopen, maar die alleen beschikbaar worden gesteld voor die dutyfreeshops. Ik zeg niet dat wij exact hetzelfde aanbod zouden moeten bieden, maar er is absoluut ruimte voor uitbreiding van dit cadeauaanbod, een cadeauverpakking kan al veel doen. Daarmee kunnen we ons ook onderscheiden ten opzichte van het aanbod zoetwaren in de supermarkt. Ik nodig fabrikanten dan ook graag uit om na te denken over concepten voor tabaks- en gemakswinkels.”

Welke andere productgroepen hebben potentie, wat jou betreft?
“Ook voor de artikelgroep frisdrank zie ik nog veel mogelijkheden. Deze zomer starten we een pilot in samenwerking met Red Bull en Coca-Cola om de verkoop in onze winkels te stimuleren. Dat betekent concreet dat we een uniforme presentatie hebben ontworpen. Momenteel verkopen we al frisdrank in tweehonderd winkels, ondernemers sturen dat zelf aan. Het gevolg daarvan is dat er een diversiteit aan assortiment en meubels in de winkels staat en dat deze op verschillende plekken worden neergezet. We willen testen wat het doet als we dat gaan structureren en of het ontwikkelde concept voldoende mogelijkheden biedt om het verder uit te rollen.”

In het verlengde daarvan; gaan jullie ook koffie en thee aanbieden ?
“Dat gebeurt al bij een aantal Primera’s, maar dat is vooral lokaal. In de doorontwikkeling van ons winkelconcept, waarbij service een belangrijk aspect is, denken we daar inderdaad over na. Een optie is om klanten de gelegenheid te bieden om koffie te drinken in onze winkels. Een andere mogelijkheid is om take-away koffie te bieden – aan de bovenkant van de markt, dus met een bonenmaalmachine en een goede koffiemachine in de winkel. Het ligt op tafel en we zijn erover in gesprek met verschillende leveranciers. Maar voorlopig is dat nog toekomstmuziek.”

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page8_article29_1.jpg