Fabrikanten

Tabak onder een vergrootglas: wat is de huidige situatie?

NIEUWVEEN - Een rookvrije generatie, dat is waar de tabaksbranche naar toe moet werken in de komende jaren, als het aan het vorige kabinet ligt. Dat heeft namelijk een Preventieakkoord gesloten, met als doel dat in 2040 nog maximaal 5 procent van de bevolking rookt. Een ambitieuze doelstelling die de NSO, branchevereniging voor de tabaks- en gemaksdetailhandel, als uitgangspunt neemt voor de toekomst.

Lisa van der Linden |

Een beperkt aantal speciaalzaken moet in 2040 overblijven om die maximaal 5 procent van de bevolking te voorzien van rookwaren. Dat betekent dat in de komende achttien jaar een behoorlijk aantal rokers gaat stoppen, want dat zijn er nu nog 2,8 miljoen. Dat vertelt Janwillem Burgering, directeur bij branchevereniging NSO. “Het vorige kabinet heeft besloten dat het aantal verkooppunten voor tabak drastisch naar beneden moet. Dit betekent dat volgend jaar de verkoop via internet stopt en het jaar daarop supermarkten afscheid nemen van tabak. In 2030 volgen de benzinestations en daarna de gemakswinkels, zodat er uiteindelijk vanaf 2040 nog enkele speciaalzaken overblijven”, legt Burgering uit.

Helderheid over het speelveld
Met de eerste verkoopverboden in het verschiet gaat de doelgroep verschuiven naar het out-of-homekanaal. “Als dit voornemen wordt uitgevoerd dan zullen er grote schoksgewijze marktverschuivingen plaatsvinden. Dat is natuurlijk voor de winkeliers en de winkelformules een grote uitdaging. Wat absoluut van belang is, is dat de overheid nu snel helderheid geeft over hoe het speelveld eruit komt te zien”, aldus Burgering. Volgens hem vergt het veel voorbereiding om je winkel en je formule in te richten op de toekomst. Daarbij komt dat de omzet ook gaat stijgen – al is dat tijdelijk, totdat er een einde komt aan de verkoop. Speciaalzaken zijn daarbuiten gelaten. “In 2024 zal er een aanzienlijke omzet per winkel die tabak verkoopt bijkomen. Dat wil echter absoluut niet zeggen dat ‘de zilvervloot’ voor deze winkels komt binnenvaren. De extra omzet geeft maar een beperkte bijdrage aan de brutowinst, terwijl er wel veel extra kosten bijkomen. Ook de extra klantenstroom en het voorraadbeheer moet in de winkels op een goede manier worden gemanaged. Kortom, er zal veel overleg moeten plaatsvinden en de winkels en formules zullen keuzes moeten gaan maken.”

Alternatieven rookwaren
Tabaksfabrikanten zien het verkoopverbod in diverse kanalen al jaren aankomen en zijn continu aan het innoveren om met alternatieve rookwaren op de markt te komen. Burgering: “Deze moeten aantonen dat de schadelijke gevolgen van de sigaret en shag sterk kunnen verminderen. Als de huidige roker overstapt op de elektronische sigaret of op verwarmde in plaats van verbrande tabak, valt er gezondheidswinst te behalen. Wij zijn van mening dat de consument in onze winkels goede informatie moet kunnen krijgen om bewust een keuze te kunnen maken voor alternatieven.”

Accijnsharmonisatie
De afname van verkooppunten vraagt van rokers meer inspanning om aan hun rookwaren te komen, maar ook de accijnsverhoging zorgt voor een extra drempel. “Wij begrijpen dat prijs een belangrijk middel kan zijn om het aantal rokers te verminderen, maar er speelt natuurlijk een heel belangrijke issue bij een verhoging van de accijns. De accijnzen in onze buurlanden moeten van hetzelfde niveau zijn als in Nederland, anders gaat de consument naar het buitenland en neemt daar vaak meer mee dan alleen zijn tabak. Tal van accijnzen en regelingen zorgen er al voor dat Nederlanders naar het buitenland gaan voor bepaalde productgroepen. Dit kan een enorme verarming van het winkelaanbod tot gevolg hebben. Daarbij komt dat veel ondernemers vermogensschade geleden hebben tijdens de coronapandemie. Geef hun eerst de gelegenheid om dit vermogen weer op peil te brengen en zorg als overheid in die tijd voor accijnsharmonisatie met onze buurlanden.”

 Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

nso.jpg