Tweede dag Horecava in teken van toekomst

[Fotoreportage] AMSTERDAM – De tweede dag van de horecava was er een van vegetarisme, trends en toekomstvisie. “Er is werk aan de winkel”, zegt de nieuwe voorzitter van het FoodService Instituut.

De officiële bezoekersaantallen laten nog even op zich wachten, maar ook de tweede dag is de Horecava 2020 ontzettend goed bezocht in de RAI Amsterdam. De belangrijkste trends worden smakelijk opgediend en zijn vaak vegetarisch, veganistisch, gezond of gewoon traditioneel lekker. Bezorgbedrijven zijn sterk vertegenwoordigd. Alles voor gemak voor de consument. De langste rijen staan daar waar heet frituurvet het sterkst geurt.

“De jongste generaties zijn bewuster van hun omgeving, bereid meer uit te geven voor service en ze gaan het meest af op formules”, zegt de directeur van FoodService Instituut Nederland (FSIN) Jan-Willem Grievink. Maandag bracht het FSIN een analyse naar buiten met de belangrijkste ontwikkelingen in de foodservice. Grievink en de nieuwe FSIN-voorzitter Walter Seib zijn naar de Horecava afgereisd en delen hun visie op de toekomst, met name inspelend op de behoeftes van de jonge generaties Y en Z. “Er is werk aan de winkel.”

Meer service
Nieuwe generaties waarderen tijdswinst heel sterk, verwachten gemak en slimme technologie en zijn bereid daar geld aan uit te geven, mits het product ook van goede kwaliteit is, zeggen de twee. “De vraag naar producten zal steeds verder opschuiven naar de vraag naar service”, zegt Seib. Ze geven de branche de tip ook ‘radicaal transparant’ te worden. “De consument is zich niet alleen meer bewust van de gevolgen van zijn keuzes, de jonge generatie komt echt in opstand”, ziet Seib.

Tot slot roepen de twee vakmannen op om goed aandacht te besteden aan ‘fair kitchens’. Het tekort aan werknemers op de arbeidsmarkt vraagt volgens hen om een aantrekkelijke aanpak, waarbij vrouwen evenveel kansen krijgen als mannen en waarbij alle werknemers kansen krijgen zich verder te ontwikkelen. “Bedrijven die dat doen hebben minder ziekteverzuim, meer winst en meer productiviteit, omdat hun werknemers engaged zijn.”

Bron: Out.of.Home Shops