Onderweg

Uitrol Spar express in hogere versnelling

WAALWIJK - Spar staat weer op de kaart. De formule is sinds de start van de transitie in 2010 volledig opgebloeid en terug in het straatbeeld. “Dat hebben we te danken aan de ambassadeurs van onze organisatie: de ondernemers.”

Lisa van der Linden |

Dat vertellen algemeen directeur John van der Ent en Erwin Jansen, manager operations bij Spar. In een uitgebreid interview met Out.of.Home Shops doen zij uit de doeken hoe het de formule is gelukt om overeind te blijven toen het aantal Spar-winkels in Nederland sterk afnam. “Het gaat hartstikke goed met onze organisatie en door de transitie die in 2010 startte, is Spar weer op meer locaties in het land te vinden. De succesfactoren zijn de focus op gemak en de buurtwinkels”, vertelt Van der Ent. “Het is een pittige operatie geweest om als formule te ontwikkelen en groeien, maar het resultaat mag er zijn. Happy ondernemer, happy consument en happy organisatie. Dat is wat we zijn en willen blijven.”

Imago
Spar heeft in haar strategie drie kernwaarden die worden omschreven als betrokken, verrassend makkelijk en slagvaardig. Met de ontwikkeling van de formule is volgens de algemeen directeur ook het imago van Spar veranderd. “Lange tijd was Spar de supermarkt die in elke wijk te vinden was, maar er is een tijd geweest dat de consument ons alleen kende van vakantiebestemmingen. Dat was een periode waarin het aantal winkels fors afnam. We zijn nu terug en veel zichtbaarder, zoals langs de weg en in de binnensteden. Dat heeft ook effect op onze buurtwinkels, waarvan de helft al is omgebouwd naar de 3.0-versie.”

Dat consumenten Spar onder meer kennen uit het buitenland is niet gek, want de formule heeft inmiddels ruim 13.500 winkels in 48 landen. In Nederland runt Spar vijf formats: express, city, enjoy, buurtwinkels en university. “We horen bij de grootste foodketens ter wereld en draaiden in 2018 een omzet van 36 miljard euro.”

Overeind blijven toen meer winkels in Nederland verdwenen was voor Spar een uitdaging, maar met de inzet van haar enthousiaste ondernemers is het gelukt. “De ondernemers zijn de kracht van onze formule. Ik noem ze ook wel de tweede burgemeester van een dorp, vanwege de grote betrokkenheid en sociale functie”, legt Van der Ent uit. Jansen vult aan: “Franchisers staan het dichtst bij de consument en weten wat er onder hun klanten speelt. De buurtfunctie is belangrijk voor de sociale cohesie in een wijk. Bovendien zien ondernemers elke dag opnieuw welke trends er zijn en welke behoeften de consument heeft. Daar moeten wij als organisatie op inspelen om up-to-date te blijven.”

Spar-ondernemers worden door de organisatie nauw betrokken bij het nemen van beslissingen, doordat zij een rol krijgen in diverse commissies. “We moeten de ondernemer tevreden houden en daarom zeer serieus nemen. Dichter bij de consument dan via franchisers kom je niet. Zij vinden het fijn om mee te denken over nieuwe plannen en komen met ideeën. Zoals de ondernemer die het plan had om een speciaal Spar-bier te brouwen. Dat hebben we opgepakt en nu staan er twee varianten in het schap”, zegt Jansen.

Driehoek
Met relatief kleine buurtwinkels is Spar altijd al actief bezig geweest een passend assortiment te bieden. Met de komst van gemakswinkels is daar alleen maar meer aandacht voor gekomen. “We zijn heel blij dat de consument meerdere keren per week boodschappen doet, want daarmee blijven wij van belang in de wijken. Aan de andere kant heeft Spar een prominente rol bij niet-geplande boodschappen. Een actuele trend is namelijk dat er pas in de supermarkt wordt bepaald wat er die avond op tafel staat”, legt Van der Ent uit. “Het is aan de ondernemer om die klant te verleiden.”

Om succesvolle, renderende winkels te runnen, opereert Spar vanuit een zogenoemde driehoek die bestaat uit de juiste locatie, passend assortiment en een goede ondernemer. Gemak speelt daarin ook een grote rol. “Het is aan ons om oplossingen te bieden voor de haastige klant die het liefst binnen een kwartier een maaltijd heeft bereid. Aan de hand van een locatie kijken wij welke elementen aansluiten op de wensen van de consument. We hebben een modulair winkelconcept met elementen die we telkens kunnen aanpassen. Zo heeft de ene ondernemer wel verse pizza’s liggen en de ander juist alleen vers belegde broodjes.

“We leren ook van onze collega’s in Engeland die al langer express-winkels hebben. De strategie is om plekken waar de consument toch al komt, méér waarde te geven. Onderweg bij een tankstation of op de route van de binnenstad naar het station. In Engeland is het inmiddels normaal om vanuit het werk langs een Spar-locatie te rijden en een warme maaltijd mee te nemen. Dat begint in Nederland ook steeds meer te komen. Dat is waar wij op focussen”, verduidelijkt Jansen.

Doorontwikkeling
De bekendheid van Spar is mede gegroeid dankzij de uitrol van de express-winkels. Het doel is om eind dit jaar circa 185 vestigingen door het hele land te hebben, maar dan nog heeft Jansen een aantal locaties op zijn wensenlijstje staan. “De Spar express-winkels worden gerund door een masterfranchiser en samen kijken we naar welke locaties geschikt zijn. Daarin werken we nauw samen en komt de driehoek weer terug. Elke locatie van 50 tot 500 vierkante meter kunnen wij invullen met de diverse formats en modulaire elementen”, vertelt Jansen.

Om tot 185 locaties eind dit jaar te komen, heeft Jansen de uitrol een versnelling hoger gezet. De afgelopen maanden werden elke week twee nieuwe winkels geopend, maar vanaf september zijn dat er drie per week. “Dat doen we ten eerste om ons doel te behalen, maar ook omdat alles voorspoedig verloopt.” Naast de verdere uitrol van Spar express is de formule bezig met het doorontwikkelen van haar vijf formats.

Voor de express-winkels wordt onder andere gekeken naar het verbeteren van het assortiment op basis van de klantenbehoeftes. “We hebben express-vestigingen langs de snelweg, maar ook binnen de steden. Dat is een groot verschil, want langs de snelweg zoekt de consument naar iets dat ter plekke gegeten kan worden, terwijl in de stad een pizza wordt gehaald om thuis nog even op te warmen. De komende maanden gaan we hier specifieker op inspelen”, zegt Van der Ent. Jansen vult aan: “Als organisatie zijn we altijd bezig met doorontwikkelen en hoewel je altijd streeft naar het nieuwste van het nieuwste, blijf je bezig met een 2.0- en 3.0-versie.”

Robot
Een van de projecten waar Spar de afgelopen jaren intensief mee bezig is geweest, is het realiseren van een gerobotiseerd distributiecentrum. “Vier maanden geleden is het nieuwe dc geopend en dat is vrij uniek. Samen met Albert Heijn zijn wij de enige supermarktformule in Nederland die dit heeft. Het is in ons geval een ongekende prestatie, omdat het dc dat we hebben gekocht oorspronkelijk van Xenos was. De non-foodrobot is getransformeerd naar een foodrobot. Normaal gesproken wordt zoiets op maat gemaakt, maar nu is het omgebouwd. Dit is een van de stappen die de distributie vereenvoudigt en daarnaast ook verduurzaamt”, zegt Van der Ent.

Duurzaamheid is een van de thema’s die bij de formule hoog in het vaandel staat en in de gehele keten aandacht krijgt. “We hebben ook een aparte duurzaamheidsafdeling, omdat we zien dat dit speelt bij de consument en ondernemer. Die vragen om duurzame verpakkingen, maar ook in de gemakswinkels is het belangrijk om dit door te voeren. Zo bouwen we duurzaam en wordt warmte uit de winkels hergebruikt”, legt Jansen uit.

Een volgens Spar unieke manier van transport is de dubbeldekkertruck die de formule sinds negen maanden heeft rondrijden. “In plaats van twee wagens, kan nu één wagen met dubbele belading richting de Waddeneilanden. Daarmee besparen we veel CO2-uitstoot. Een andere stap die we hebben gezet om duurzaam te ondernemen is het openen van een hub in Heerenveen. Daardoor hoeven leveranciers uit het noorden van het land niet eerst naar Waalwijk, waarna de Spar-wagens weer richting Groningen en Friesland rijden om daar de winkels te bevoorraden.”

Met alle ontwikkelingen bij Spar de afgelopen jaren heeft Van der Ent voor de komende jaren een duidelijke ambitie. “We focussen op het bieden van een juist assortiment in alle formats, waarbij gemak de hoofdrol speelt. Daarnaast blijven we nauw samenwerken met ondernemers om hun betrokkenheid te vergroten. Uiteindelijk zijn zij de kracht van onze formule.”

Bron: Out.of.Home Shops

spar.4.jpg