Onderweg

Van Tol Versunie blikt vooruit naar het zomerseizoen met Recra-winkels

BODEGRAVEN - Op vakantie in eigen land is populairder dan ooit. De supermarkten op de vakantieparken zien toch dat het niet altijd even makkelijk is, omdat de consument op ‘thuis’ georiënteerd is. Dat vertellen formulemanager Michaël Kruysen en commercieel manager Dennis Kruijer van Van Tol Versunie. “Enerzijds zagen we flinke plussen bij onze buurtsupers en rijdende winkels, anderzijds hadden de supermarkten in de recreatie uiteraard een uitdagende tijd. Voor 2021 kijken we positief vooruit. De plussen die wij zagen bij buurtsupers en rijdende winkels verwachten we goed vast te houden en onze recreatieondernemers verwachten een goed seizoen.”

Lisa van der Linden |

Hoe gaat het met Van Tol Versunie in het algemeen?
Kruijer: “Het gaat goed. Het was 11 april exact 70 jaar geleden dat onze grondlegger Piet van Tol zijn eerste winkel opende aan de Romijnstraat in Lisse. Geweldig dat we dit als familiebedrijf met elkaar kunnen vieren. Nu op bescheiden wijze, maar eind van dit jaar met een groots feest voor alle medewerkers, ondernemers, leveranciers en relaties. Consumenten kunnen ook profiteren van dit jubileum met diverse acties in de Dagwinkels, rijdende winkels en Recra-winkels. Onze ondernemers kunnen hiervoor intekenen op ons nieuwe onlineinkoopplatform. Dat hebben we eind februari gelanceerd, zodat onze huidige 350 ondernemers alle bestellingen en inschrijvingen voor acties en promoties digitaal kunnen regelen onder de bestaande condities. In 2022 kunnen alle nieuwe B2B-relaties bestellen, en direct betalen. Wij verzorgen dan de directe uitlevering van doos tot zeecontainer. In Nederland of het buitenland, via weg-, zee- of luchttransport. Verder hebben we een nieuw distributiecentrum het tweede - voor diepvries in Heerhugowaard en is er een nieuwe fustloods gebouwd voor de inname en verwerking van emballage. Als het recreatieseizoen losgaat, kunnen we daar optimaal gebruik van maken voor de bake-offproducten, snacks, frites, ijs en pizza’s.”
Kruysen: “Het afgelopen jaar hebben we een omzetplus gerealiseerd bij de buurtsupers en rijdende winkels. De klanten doen veel vaker dichter bij huis de boodschappen in plaats van in de drukke supermarkten vijf kilometer verderop. Er zijn ook nieuwe onlinewinkels aangesloten bij ons LekkerMakkelijk.nl ‘plug & sell’ boodschappenplatform. Maar 2020 kende ook mindere kanten voor sommige ondernemers. De supermarkten in de recreatie hadden uiteraard een uitdagende tijd. In 2021 kijken we echter positief vooruit. De plussen die wij zagen bij buurtsupers en rijdende winkels verwachten we goed vast te houden en onze recreatieondernemers verwachten een goed seizoen. Het blijft natuurlijk een jaar waarbij de consument op ‘thuis’ georiënteerd is en ook dat is goed voor Van Tol Versunie.”

Het was een moeilijk jaar voor de hele out-of-homebranche. Wat hebben jullie daar vorig jaar van gemerkt met de Recra-winkels?
Kruysen: “Aanvankelijk zagen we voorzichtigheid bij de Nederlandse toerist en daarmee ook bij het bestelgedrag van de winkels.
Naarmate het seizoen vorderde zagen we een forse toeloop naar de recreatieparken. Veel winkels zijn goed ingericht om op een veilige manier in een aangepaste vorm prima te winkelen. Ondanks het gemis van het voorseizoen was bij enkele seizoenswinkels de zomerpiek zo hoog dat de index toch op 100 is uitgekomen. Maar het grootste deel van onze ondernemers in leisure en recreatie hebben een fors omzetverlies geleden door de gemiste periodes als Pasen, de meivakantie, herfst- en kerstvakantie.”

Het vakantieseizoen komt eraan. Wat verwachten jullie?
Kruijer: “Wij zijn net als onze ondernemers afhankelijk van de maatregelen, maar er zijn al winkels geopend, omdat de bungalowverhuur en de openstelling van foodretail wel is toegestaan. De parkbezettingen blijven echter ver onder niveau en dat heeft alles te maken met het ontbreken van de faciliteiten, zoals de zwembaden, horeca, indoorsport, spel en wellness.”

Hoe bereiden jullie je voor op de vakantietijd?
Kruysen: “Niet anders dan bij de reguliere vakantieperiodes, waar wij flexibel kunnen opschalen in de distributiecentra’s en extra routes rijden. We moeten in korte tijd de bestellingen en leveringen kunnen realiseren. Er is al veel vooraf ingekocht door onze recreatieklanten op de online-inkoopbeurs. We hebben er in samenwerking met onze leveranciers gewoon een feestje van gemaakt met als resultaat dat het barbecue-, bakeoff- en borrelassortiment, evenals speelgoed, sport- en spelproducten allemaal klaarstaan voor uitlevering naar de vakantieparken en campings.”

Wat zijn de lessen die jullie hebben geleerd van afgelopen zomer?
Kruijer: “Geen echte lessen. Maar wel de bevestiging van het bestaansrecht van onze ondernemers. De toegevoegde waarde van de buurtwinkels, rijdende winkels en recreatiewinkels is voor iedereen nog duidelijker geworden. Het gaat niet alleen om volume en voordeel. De aanwezigheid en beschikbaarheid in combinatie met de persoonlijke aandacht en service is voor de consumenten bijzonder welkom. Veel van onze ondernemers hebben ook nieuwe klanten mogen verwelkomen. We hebben in de media verschillende berichten kunnen lezen dat corona de redding is voor met name ambulante ondernemers. We draaien het graag om. Steeds meer consumenten zijn zich ervan bewust geworden dat het ook anders kan. Het is voor veel mensen fijn om gezien te worden en af en toe een praatje te kunnen maken tijdens de boodschappen in de buurt. Ook als je een weekendje weg of op vakantie bent. En steeds meer ondernemers realiseren zich nu nog meer dat het prettig is om te werken met een fullservicepartner die in zeer korte tijd alles kan leveren wat nodig is. Zij kunnen de aandacht en tijd dan aan de klanten besteden.”

In hoeverre zijn de behoeften van consumenten veranderd?
Kruysen: “We zijn en blijven allemaal gewoon mensen. Nieuwsgierig en altijd trek in wat lekkers. Zoet of hartig. Warm of koud. Daarom helpen wij onze ondernemers om klanten met nieuwe producten te verrassen. Daar moet je ze niet naar laten zoeken. Steeds meer leveranciers ontdekken de voordelige mogelijkheden om nieuwe producten in de recreatiewinkels te introduceren en te testen. Een ideale omgeving en het perfecte moment. Lekker genieten, daar hebben consumenten meer dan ooit behoefte aan. Wij zorgen er wel voor dat het in de winkels komt. Steeds meer parkeigenaren en ondernemers beseffen dat de gasten graag zelf kiezen waar en op welk moment zij gebruikmaken van take-away. Daar spelen wij met onze Meesterhand versmodules op in. Gegrilde kip of spareribs, een broodje grillworst tot aan compleet gevulde grillpannen met allerlei lekkernijen, aangevuld met bami of nasi. Maar denk ook aan pizza’s uit eigen steenoven.”

Is hun koopgedrag veranderd?
Kruijer: “Nee, de parkgast is niet anders dan de gemiddelde landelijke consument. Men wil nog meer kunnen genieten van wat men allemaal heeft moeten missen. En als de kinderen blij zijn, dan hebben de ouders een ook een fijne vakantie. Boodschappen doen in de vakantie is gewoon heel leuk en vooral lekker.”

Wat verwachten jullie van fabrikanten in deze tijd?
Kruijer: “Lekkere en nieuwe producten, voorraad, snelle levering en goede marges, maar ook meedenken in leuke promotieacties en aanbod van gifts. Een aantal van onze leveranciers heeft gezien dat het loont om mee te doen aan onze voucheracties. Dat zijn waardebonnen van de recreatiewinkel die tijdens het incheckmoment worden meegegeven aan de gasten. Direct boter bij de vis, omdat de gast wordt geattendeerd op het feit dat er een hele fijne winkel is op het park of de camping die in alle genietmomenten van de dag voorziet. Tegen inlevering van de waardebon krijg de klant de ene keer een tweede artikel gratis, een ‘uitprobeer-korting’ of een gratis vakantieboek voor de kinderen. Daarnaast zijn wij binnen de formules de positionering aan het aanpassen en zullen wij steeds vaker de communicatie met de gezinnen gaan opzoeken. Gezinsvoordeel of gezinsverpakkingen zijn belangrijke speerpunten om de prijsperceptie binnen recreatie- en buurtwinkels te verbeteren.”

Tegen welke uitdagingen lopen jullie aan in de recreatie/ horecabranche?
Kruysen: “Synergievoordelen realiseren. Waarom businesseilandjes op hetzelfde park en binnen eenzelfde organisatie? Soms is de recreatiewinkel geen onderdeel van de parkorganisatie, dan zijn de mogelijkheden beperkt. Maar in veel gevallen heeft men gezien dat de gást bepaalt wanneer hij zelf gaat koken of een take-away bij de snackbar haalt of gezellig gaat dineren in het restaurant. Het afgelopen jaar hebben we kunnen zien hoe horeca- en retailondernemers creatief en inventief zijn om het klanten en gasten naar de zin te maken. Herken de momenten en speel erop in.”

Welke boodschap willen jullie meegeven aan ondernemers in deze moeilijke tijd ?
Kruijer: “Kijk naar wat er wel mogelijk is. Blijf creatief en besteedt de tijd en aandacht zoveel mogelijk aan de klanten. Ontzorging door boodschappenpakketten bij de bungalow af te leveren, of denk aan een barbecue- of gourmet-service en broodjes-service ‘aan huis’. Service en aandacht leveren meer geld op dan alleen de focus op volume en inkoopvoordeel. Daarnaast blijven wij als Van Tol Versunie investeren in de samenwerking met alle zelfstandig foodretailondernemers.”

 Bron: Out.Of.Home Shops

recra_01.jpg
recra_02.jpg