Horecava 2020 meer gericht op hospitality, to go en vegan

Luuk Scholte: ‘We omarmen meer start-ups op de beursvloer’

AMSTERDAM - Met nog een krappe maand tot de Horecava zijn alle voorbereidingen in volle gang. “De horecasector is nog steeds booming en komende beurs breiden we een aantal succesvolle concepten verder uit. De Horecava is hét moment om het nieuwe jaar te starten en te netwerken.”

Dat vertelt Luuk Scholte, food group director bij de Horecava. In een interview met Out.of.Home Shops gaat hij uitgebreid in op de vernieuwingen die bezoekers op de komende beurs kunnen verwachten. Horecava 2020 vindt plaats van 13 tot en met 16 januari in de RAI in Amsterdam.

Hoe verlopen de voorbereidingen van de Horecava 2020?
“We beginnen direct na het afbouwen van de beurs al met de plannen voor het volgende jaar. We zijn het hele jaar bezig met de nieuwe editie waarbij we trends nauwkeurig in de gaten houden. Die willen we graag een plek geven op de beursvloer. Met 75.000 bezoekers en 800 bedrijven hebben we het grootste bereik binnen de horecabranche. Ons doel is en blijft om buitenshuis eten, drinken en slapen samen te brengen onder één dak. De grootste voorbereidingen zijn inmiddels achter de rug en nu begint de gezonde spanning. Je werkt hier tenslotte het hele jaar naar toe.”

Welke nieuwe onderdelen kunnen we op het beursprogramma verwachten?
“We gaan een aantal succesvolle concepten van voorgaande jaren verder uitbreiden. Een nieuw onderdeel is facility & hospitality. Het draait steeds meer op goed en lekker eten dat gezond en betaalbaar is en waarbij beleving een grote rol speelt. Dat hoort bij horeca en vandaar dat we daar meer op inspelen. Daarnaast houden we catering ook nauw in de gaten, want we zien daar facility & hospitality ook een grote rol spelen. Een thema dat vorig jaar al aandacht kreeg, maar nu wordt uitgebreid is delivery & mobility. Deze trend is de groeifactor in de markt op dit moment en veel horecaondernemers worstelen met de vraag hoe zij hier additioneel rendement uit kunnen halen. In een paar stappen gaan we de customer journey van de horecaondernemer met betrekking tot het  organiseren van maaltijdbezorging in kaart brengen. Zo geven we ondernemers die met een delivery businessmodel bezig zijn, handvatten om aan de slag te kunnen. Gezien de sterke ontwikkeling van maaltijdbezorging gaan we ons hier meer op richten dan afgelopen jaar. Een ander thema dat belangrijker wordt, is duurzame (stads)logistiek. Dat speelt vanwege het toenemende aantal milieuzones en de regelgeving ten aanzien van bezorging in binnensteden waar onze branche mee te maken heeft.”

Op welke ontwikkelingen en trends uit de markt speelt de Horecava nog meer in?
“Vegan en gezonde voeding zijn al een aantal jaar een groeiende trend en ook komende editie komt dat terug op de beursvloer. In het kader daarvan zet Rabobank Brasserie 2050 neer, waar de focus ligt op hoe ons eetpatroon er in 2050 uitziet. Daarnaast zien we de populariteit van koffie en thee, waaronder specialiteiten, toenemen. In de hal voor koffie, thee en bakkerij hebben we daarom voor het eerst een ‘Coffee Stage’, waar de trends binnen deze productgroepen worden gepresenteerd. Naast de bekende koffiebranders en –merken krijgen ook start-ups hier de ruimte evenals ontwikkelingen die in het buitenland spelen. Dit doen we om een nog breder podium te bieden aan dit segment dan we al deden. Een belangrijk probleem waar onze branche mee te maken heeft, namelijk personeelstekort, geven we aandacht op het personeelsplein. In samenwerking met diverse branchepartijen worden verschillende oplossingen geboden voor de personeelsuitdagingen in de horeca. Beursbezoekers krijgen er advies en kunnen leren van inspirerende cases. We helpen hen op deze manier te matchen aan de juiste kandidaat.”

Het aantal horecaconcepten langs de weg en op andere hightrafficlocaties neemt toe. Hoe komen jullie deze doelgroep op de Horecava tegemoet?
“In het TrendLAB gaan we nog meer inspelen op het high traffic en on-the-gosegment, want dat is sterk groeiend. We laten onder andere zien hoe hightrafficconcepten eenvoudig kunnen inspelen op de vraag naar zowel warme als koude bereidingen. Daarnaast helpen we ondernemers op weg hoe zij de consument on the go kunnen verleiden om niet alleen hun brandstof af te rekenen, maar ook een broodje, snack of maaltijd te nuttigen. Deze ontwikkeling zien we eveneens in de retailbranche waar supermarkten zich steeds meer richten op momentconsumptie en versbereidingen. Petrol is een relatieve nieuwe markt voor ons, maar door de groeiende vraag naar food & beverages en hospitality een interessante markt voor ons, waar we in het TrendLAB aandacht aan geven.”

Is de beursoppervlakte dit jaar groter?
“Er is iets meer ruimte dan vorig jaar. We verwelkomen steeds meer nieuwe bedrijven en bieden daarbij ook ruimte aan start-ups. Zij hebben een nieuwe ondernemingsgeest die ons allemaal inspireert. De markt groeit door en dat zien we in diverse segmenten. Neem bijvoorbeeld het aantal horecaconcepten op stations, dat is in tien jaar tijd fors gegroeid. Deze dynamische markt zorgt ervoor dat we meer bezoekers ontvangen op de Horecava. En op het gebied van exposanten zien we naast de grote namen als Unilever, Heineken, Lekkerland en AB InBev, ook een toenemende interesse vanuit nieuwe bedrijven.”

Van beurs naar platform
De Horecava heeft onlangs bekendgemaakt de handen ineen te slaan met Horecanetwerk.nl. Doel van de samenwerking is om een onafhankelijk onlineplatform op te zetten dat vraag en aanbod binnen de foodservicebranche het hele jaar verbindt. Op het platform komt informatie samen over producten en leveranciers en tips en inspiratie voor ondernemers. Scholte: “Online speelt een steeds grotere rol in ons leven én in onze branche. Daarom vind ik het een hele mooie en belangrijke stap om onze activiteiten online uit te breiden om niet alleen een inspirerende beurs van vier dagen te organiseren, maar daarnaast ook 365 dagen vraag en aanbod met elkaar te kunnen verbinden.”

Horecava Innovation Award
De Horecava Innovation Award wordt deze beurseditie voor de twintigste keer toegekend aan het meest innovatieve product, concept of de meest innovatieve dienst in de foodservicebranche. Eerdere winnaars waren Deliverect, Pure Pacific Yellowtail, Hemelswater en Flammkuchen Nederland. Aan de verkiezing kunnen zowel exposanten als niet-exposanten deelnemen. Inzenden gebeurt aan de hand van vier categorieën: Food & Beverage - Equipment & Services - Concepts, Interior & Design en Digital, Apps & Social Media. De eerste jurydag is inmiddels achter de rug en de genomineerden zijn bekend. “Het is bijzonder hoeveel nieuwe ideeën er zijn. De technologie gaat snel en dat zien we terug in de 180 inzendingen. Op de eerste jurydag wordt gekeken naar de innovatiekracht van een idee en of er impact wordt gemaakt op de categorie”, reageert Luuk Scholte. “Uiteindelijk zijn er 16 genomineerden. We constateren vooral doorontwikkelingen in plaats van nieuwe producten. Duurzaamheid speelt een grote rol, evenals plantaardig en gezond voedsel. Dit zien we terug in producten met minder vlees of juist met extra vezels of proteïne. Een ander belangrijk thema onder de genomineerden is de reductie van foodwaste. Start-ups richten zich bijvoorbeeld op recyclebare materialen.” In december pitchen de genomineerden hun product en per groep wordt er op de openingsdag van de Horecava een winnaar bekendgemaakt. “Het levert door de vele aandacht een vliegende start op voor nieuwe initiatieven. De prijs bestaat 20 jaar, dus het is ook nog eens een extra belangrijke editie”, stelt Scholte.

Bron: Out.of.Home Shops