Horeca

Fabrikanten

‘We verwachten flinke knaldrang’

[SPECIAL: FESTIVALS] EINDHOVEN - Na een veelbewogen periode mogen ze weer los. Het festivalseizoen is begonnen. Huib Joor verzorgt met zijn bedrijf Your Productions het drankaanbod op festivals als Awakenings, Decibel, Amsterdam Open Air, Formule 1 en Defqon.1. Hij vertelt over de coronaperiode en hoe zijn organisatie bijdraagt aan een duurzaam bekersysteem.


Your Productions neemt het horecamanagement uit handen van de festivalorganisatoren. Het bedrijf focust zich vooral op het drankaanbod. Volgens de eigenaar onderscheidt het zich van andere bedrijven doordat het van begin af aan al betrokken is bij de opzet van het festival. Your Productions levert alles aan, behalve de drank; die wordt door de producent zelf aangeleverd. “Wij weten wat een bepaald publiek wil. Niet alleen door onderzoek, maar vooral door jarenlange ervaring. Hierdoor weten we wat er het beste geschonken kan worden op welk moment”, aldus Joor. Het drankaanbod van Your Productions wordt afgestemd op het publiek. Joor: “Verschillende genres trekken verschillende doelgroepen aan. Dit betekent ook verschillende bestedingspatronen. Waar bij het ene festival veel bier wordt gedronken, worden bij het andere vooral mixdranken genuttigd.”

Statiegeld voor bekers
Een grasveld vol lege, platgelopen plastic bekers is een bekend aangezicht. Als het aan Your Productions en Duni Group, producent van onder meer duurzame take-awayproducten, ligt is dit spoedig verleden tijd. Recyclen wordt steeds belangrijker. Peggy HollanderBakkenes, marketing manager Benelux bij Duni Group, ziet dit ook terug: “Op festivals zijn veel reusable oplossingen te vinden en dan vooral voor de dranken. Je hebt hier te maken met een gesloten systeem en kunt met statiegeld ervoor zorgen dat glazen weer ingeleverd worden. Het is van belang dat je de cirkel rond maakt. Dat het product dat gebruikt wordt zijn waarde behoudt, zoals bij reusables. Of dat de producten eenvoudig en efficiënt te verwerken zijn voor afvalverwerkers en er een nieuw product van gemaakt kan worden. Dit heeft alles te maken met circulariteit.” Your Productions heeft precies zo’n soort systeem opgezet: het single use recycle system (S.U.R.S.). Dit systeem werd samen met Awakenings uitgewerkt. Joor: “Het idee is dat alles wat de bar verlaat, ook weer terugkomt. Bezoekers krijgen hun eerste plastic beker door een token of iets dergelijks in te leveren. Wanneer ze een nieuw drankje bestellen, moeten ze hun beker weer inleveren. Alle bekers worden aan het einde opgehaald en verwerkt tot plastic korrels waar nieuwe bekers van gemaakt worden. Dit is in mijn optiek momenteel de meest duurzame optie die er is. Een herbruikbare beker is bijna niet te implementeren voor het barpersoneel. Bovendien: als zo’n beker stuk gaat, moet die toch worden weggegooid.” Wel was het een flinke aanpassing voor het barpersoneel. “Het heeft wel impact op de manier van werken. Achter de bar betekent dit dat er nog meer logistieke handelingen zijn. Maar wanneer het laatste nummer is afgelopen en het festivalveld een stuk schoner is, dan weet je dat dit het waard is”, zegt de eigenaar.

Recyclebare oplossingen
Ook Duni Group werkt hard aan een duurzame keten. Dit doet ze door ervoor te zorgen dat haar producten en diensten voldoen aan strenge milieu- en sociale normen. “Een deel van dit proces omvat het ontwerpen voor het meest verantwoordelijk mogelijke gebruik van middelen en het controleren van onze leveranciers”, vertelt Hollander-Bakkenes. Zo biedt ze een breed scala aan recyclebare oplossingen gemaakt van hernieuwbare, OK Compost- en FSC™ gecertificeerde materialen. “Vergeleken met conventionele alternatieven bieden deze een lagere CO2-voetafdruk en verminderen het gebruik van plastic op fossiele basis. Sterker nog, ze wijzen de weg naar een meer maatschappelijk verantwoorde wereld”, aldus de marketing manager.

Coronaperiode
Joor kijkt enthousiast vooruit, maar heeft een pittige periode achter de rug. In de afgelopen twee jaar, toen er geen festivals mochten plaatsvinden, is Joors bedrijf naar eigen zeggen flink veranderd. “We waren met acht man sterk, dat is ingekrompen naar twee. We hebben gebruikgemaakt van de situatie om de bedrijfsplannen te herschrijven en het bedrijf opnieuw uit te vinden. Nu staan we met twaalf mensen klaar voor het komende festivalseizoen.” Echt tijd om langzaam op te starten is er echter niet. Het seizoen gaat meteen los. “We verwachten flinke verkoop van met name hard seltzers van Seltz en we gaan bij twee tot drie evenementen volledig overstappen op Heineken Silver, dit zijn perfecte zomerdrankjes. Iedereen wil de afgelopen twee jaar inhalen en heel snel weer feesten. Ook hebben bezoekers meer te besteden. We verwachten wel een zekere knaldrang onder de bezoekers. Toch is er een bepaald maximum aan mensen dat binnen mag komen; als een evenement uitverkocht is, is het sowieso druk. We hopen dat bezoekers wel iets meer geduld hebben als ze twee in plaats van één minuut op hun drankje moeten wachten.”

 

Bunzl

Ook non-food leverancier Bunzl rekent diverse festivals en evenementen tot het klantenbestand. Bij het bedrijf ligt de focus met name op het stimuleren van duurzame alternatieven. “Enerzijds komt dat terug in het gebruik van verpakkingen en disposables, gemaakt van een ander materiaal dan kunststof. Anderzijds zetten we actief in op circulaire initiatieven. Met name drinkbekers en maaltijdverpakkingen vereisen de nodige aandacht. Aan het einde van de dag herkennen we de evenemententerreinen niet meer terug door de grote hoeveelheden verpakkingen. Door te verbinden met diverse ketenpartners maken we de cirkel rond. Festivals en evenementen zijn veelal ‘gesloten locaties’, waardoor je o.a. bekers in de loep kunt houden”, aldus Philip Broekhuizen, commercieel manager Bunzl Foodservice. Er worden verschillenden oplossingen benoemt: het inleveren van je drinkbeker bij een verzamelpunt op het terrein in ruil voor een consumptiebon of muntje. Om te voorkomen dat de organisatie van een festival of evenement niet met bergen afval komen te zitten, zijn reusables de oplossing. Broekhuizen: “Echter zal je dan wel moeten voorzien in lokale afwasfaciliteiten. We raden aan om in samenwerking met de plaatselijke afvalverwerker te bepalen wat de beste materialen zijn om te gebruiken en te verwerken na gebruik om tot een zo circulair mogelijke situatie te werken.”

Verpakkingen
Volgens de commercieel manager bij Bunzl zit de grootste uitdaging voor verpakkingen op festivals en evenementen hem toch in het gedrag van de bezoekers. Broekhuizen: “Hoe kan je dit beïnvloeden? Hoe kan je ervoor zorgen dat het afval op de juiste punten terecht komt? Het begint met de keuze voor het materiaal van de verpakking. Hoe wil je de inhoud verpakken? Heb je die verpakking eigenlijk wel nodig? Kan het efficiënter? Het ligt niet aan het product zelf, maar aan de manier hoe ermee wordt omgegaan na gebruik. Je wilt daarom toch een bepaalde mate van bewustwording bij je bezoekers creëren.” Het wordt ervaren als een uitdaging om afval te reduceren door hergebruik te stimuleren.

Herbruikbare oplossingen
Bij Bunzl komen de meeste innovaties terug in herbruikbare producten. Er worden verschillende herbruikbare producten in de markt getest gedurende de zoektocht naar alternatieven voor disposables. Broekhuizen: “Er komen nu steeds meer duurzame (lees: herbruikbare) alternatieven op de markt en zien we steeds meer servies gemaakt van hernieuwbare en/of gerecyclede bronnen. Kunststof met gerecyclede content is niet perse slecht, maar de manier waarop we ermee omgaan na gebruik is niet altijd goed”, volgens Broekhuizen. Hij vervolgt: “De Single Use Plastics wetgeving die sinds 2021 van kracht is en de vervolgmaatregelen die vanaf 2023 ingaan, helpen ons gedrag te veranderen en motiveren ons na te denken over oplossingen die goed zijn voor zowel mens als planeet.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

rock-n-heim-g276476e5e_1920-1.jpg
pexels-diego-indriago-1407466-1.jpg