Mini cervelaat van Stegeman valt in de smaak

Winnaar Beste Introductie 2021: Stegeman Mini cervelaat

[BESTE INTRODUCTIES] WIJHE - Consumenten zijn, ook buitenshuis, steeds meer op zoek naar een hartige, smaakvolle snack. Stegeman introduceerde in 2021 daarom mini cervelaat, waarmee het bedrijf nu een award voor Beste Introductie wint. We spreken erover met Bram van Geffen (national key accountmanager Out-of-Home en Foodservice) en Kristel Peters (brand manager Stegeman) en Henriëtte van Wijk (shopper marketing manager BLX).

Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2021. Wat betekent dit voor jullie?
“Wij zijn hier erg blij mee! We hebben met ons merk al jaren achter elkaar een award gewonnen in het retailkanaal, maar nog nooit in het out-of-homekanaal. Dus we zijn hier erg trots op, mede gezien de lastige situatie van de afgelopen twee jaar in deze branche.
Vanuit het gemaksperspectief zien we snackingproducten binnen de categorie ‘droge worst’ bovengemiddeld groeien in de afgelopen jaren. We zien dan ook veel potentie in het out-of-homekanaal, en dat wordt met deze award alleen maar bevestigd. We hopen uiteraard dat deze prijs ons gaat helpen om een nog bredere distributie te verkrijgen.”

Hoe kijken jullie terug op de introductie?
“We hebben dit product tegelijk in het retail- en out-of-homekanaal geïntroduceerd. We zijn begonnen met verkopen vanuit een doos van twintig stuks, maar we merkten dat dit voor veel locaties toch wat veel was, zeker door de lockdowns rondom Covid. Nu we de doosinhoud hebben aangepast naar tien stuks, zien we de opnames verder toenemen. En we horen enthousiastere reacties van onze klanten; daar zijn we uiteraard blij mee.”

Hoe onderscheiden jullie jezelf met dit product in de markt?
“De verpakking valt goed op in het schap en is herkenbaar Stegeman. De stuks cervelaat – de grote worst – heeft dezelfde groene kleur. Dus wat consumenten van ons kennen in het groot, is er nu ook in het klein. En de kwaliteit spreekt voor zich. Het gaat bij ons om de smaak, zodat consumenten echt kunnen genieten als ze onderweg zijn, naar de film gaan of toe zijn aan een break.”

Het out-of-homekanaal heeft twee moeilijke jaren achter de rug. Welke invloed heeft dit gehad op jullie introductie?
“Ondanks dat we kort na introductie geconfronteerd werden met de gevolgen en beperkingen door Covid, is het product door zowel de markt als door de consument erg goed ontvangen.
De groei die we zien, is een bevestiging dat de consument op zoek is naar een hartige, smaakvolle invulling. Wij helpen er graag aan mee die categorie te bouwen. Nu de beperkingen grotendeels achter de rug zijn, zien we dat naast petrol nu ook de andere out-of-homekanalen erg enthousiast zijn en een juiste invulling zoeken in de categorie hartige snacks.”

Welke tip willen jullie meegeven aan afnemers van deze innovatie?
“Plaats de mini cervelaat in het schap van de hartige snacks, als alternatief voor chips en nootjes. Het product leent zich prima als 16-uurtje, voor de lekkere trek tussendoor, onderweg of bij de film, maar ook om in de lunchbox mee te nemen naar werk of school. Maar je kunt de mini cervelaat natuurlijk altijd lekker eten als je er zin in hebt! Naast de single is het product ook verkrijgbaar in multipack, om bijvoorbeeld te delen.”


Juryrapport: “Een prima aanvulling voor de on-the-gomarkt die additionele waarde heeft toegevoegd aan de categorie!”

 Bron: Out.of.Home Shops