Horeca

Yoghurt Barn bespaart ruim 80 procent restafval

UTRECHT - Yoghurt Barn is samen met Seenons een pilot gestart om het restafval te reduceren van de vestiging aan de Neude in Utrecht. Seenons haalt de kleinste stromen restafval op bij onder andere out-of-homebedrijven, zoals Yoghurt Barn. Dit levert het yoghurtconcern een besparing van 82 procent restafval, aldus duurzaamondernemen.nl. Daarnaast komt het bedrijf met een eigen CO2-label.

Yoghurt Barn heeft als doelstelling om in 2030 voor 50 procent circulair te zijn en is daarvoor ook de pilot met Seenons gestart. Het scheiden van koffiedrab, etensresten, karton en drankverpakkingen en dit aan het afvalverwerkingsstation meegeven, zorgt ervoor dat Yoghurt Barn Utrecht met slechts 18 procent restafval achterblijft. Dit is ten opzichte van de nulmeting voor de pilot. “Wij lieten eerder ongeveer 2.000 liter restafval per week ophalen door de gemeente. Dat is nu teruggebracht tot slechts 360 liter. Een besparing van ruim 80 procent”, zo meldt Wouter Staal, medeoprichter en eigenaar van Yoghurt Barn, aan duurzaamondernemen.nl.

Het fijnmazige inzamelen doet Seenons in samenwerking met GroenCollect, CityHub, Suez en Renewi. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van klein en groot transport, van fiets tot vrachtwagen. Het doel is om de inzameling af te stemmen op de wensen van de klant – zoals de ambities van het bedrijf en de beschikbare werkruimte om het restafval te scheiden - en het terugdringen van het restafval. Dit kan doorgegeven worden via een webapp die ook de reststroom in de gaten houdt voor het betreffende bedrijf. Een uitkomst voor ondernemers, stelt Maartje Pols, manager van Yoghurt Barn Utrecht: “Ik kan onze reststromen nu dagelijkse op laten halen. Dit zorgt voor ons voor veel minder overlast.”

CO2-label

Yoghurt Barn is eveneens één van de eerste horecaketens wereldwijd die het hele menu gaat voorzien van een CO2-label. Dor de hoeveelheid uitstoot per product te delen, wil het bedrijf een stap verder gaan qua transparantie. Meer transparantie is onderdeel van de bedrijfsstrategie van Yoghurt Barn om als eerste bedrijf in Nederland klimaatpositief te ondernemen. Het CO2-label past daarom volgens Staal bij de lange termijn strategie. “Wij geloven dat dit soort labels de standaard wordt. Daarom willen wij het goede voorbeeld geven en de discussie starten.”

Ten slotte wil Yoghurt Barn gasten inspireren om bewuster te consumeren en het deel van de uitstoot dat nog niet gereduceerd kan worden, wordt met 110 procent gecompenseerd door bomen te planten via Trees for All.

Bron: Duurzaamondernemen.nl / Out.of.Home Shops

yoghurt-barn-signing-merknaam.jpg