yum.jpg Foto: Google Streetview.

Pizza Hut zorgt voor dalende omzet en winst bij moederbedrijf Yum

LOUISVILLE – Het gaat niet goed met de Amerikaanse tak van pizzaketen Pizza Hut. De thuismarkt van de keten zorgde voor een daling van zes procent in de omzet. Dat leidde tot een forse koersdaling van 5,1% voor moederbedrijf Yum! Brands.

Redactie |

Naast Pizza Hut is Yum eigenaar van de wereldwijde ketens KFC en Taco Bell en de opkomende keten Habit Burger & Grill. In zijn laatste kwartaalrapportage meldt de vertrekkend Yum-ceo David Gibbs dat “onze resultaten over het tweede kwartaal zijn een bewijs van de kracht van onze gedurfde voedselinnovaties, digitale transformatie en de sterkte van onze iconische merken. Taco Bell U.S. presteerde aanzienlijk beter dan de categorie met een like-voor-like omzetgroei van 4%, en KFC International opende 565 nieuwe vestigingen.” Op 1 oktober wordt Gibbs opgevolgd door Chris Turner.

Pizza Hut
De 254 nieuwe Pizza Hut-restaurants in 32 landen konden niet zorgen voor stijging in de omzet en winst. Ondanks een netwerk van bijna 20.000 restaurants daalde de winst zelfs met 15% naar 80 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2025. De Amerikaanse thuismarkt van de keten is goed voor 42% van de omzet. De sterkste groei kwam uit Azië (exclusief China), het Midden-Oosten en Afrika.

KFC
Wereldwijd opende KFC 566 restaurants in 58 landen en eindigde het kwartaal met iets meer dan 32.000 vestigingen. Hier groeide de winst met 9% naar 365 miljoen dollar bij een omzet van 8,7 miljard dollar. Ook hier werd in de Amerikaanse thuismarkt omzetverlies geleden van 8%. Amerika is bij KFC verantwoordelijk voor 14% van de omzet. China is de grootste markt met een omzetpercentage van 27%. Europa is de derde markt voor het bedrijf.

Taco Bell
Van de grote drie binnen Yum is Taco Bell de kleinste met iets minder dan negenduizend restaurants wereldwijd. De keten opende vijftig nieuwe vestigingen in tien landen. De omzet steeg met 6% naar 4,3 miljard dollar en de winst groeide met 5% naar 262 miljoen dollar.

Voor de langere termijn verwacht Yum een groei van 5% in aantal vestigingen, een 7% groei in omzet en een groei van de winst met 8%.

Bron: Out.of.Home Shops