VIANEN – Kwalitaria heeft in de afgelopen tijd haar assortiment aan vegetarische snacks verder uitgebreid met bijvoorbeeld een vegetarische frikandel of vegetarische bitterballen. De cafetaria-formule ziet een stijging van de vraag naar vegetarisch in al de ruim 135 vestigingen. In het eerste kwartaal van 2024 werd online 24% meer vegetarische gerechten besteld dan in hetzelfde kwartaal in 2023.
Ondanks dat het vegetarische aandeel van Kwalitaria nog relatief klein is, groeit het aandeel snel. Vooral de vegetarische snacks zijn populair, die vormen 72,6% van de vega verkoop, gevolgd door de vega-burgers met 20,8%. Met acties en promoties probeert Kwalitaria haar vegetarisch assortiment meer onder de aandacht te brengen. Zo bood de cafetaria in maart twee weken lang extra korting op het vegetarische assortiment, in het kader van de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel. Dit leverde een stijging van 12% op in de verkoop van het vegetarische assortiment en ook daarna houdt de groei aan volgens Kwalitaria.
Formule verduurzamen
Tuygun Dasdemir, ondernemer en eigenaar van twee Kwalitaria-vestigingen in Kampen, noemde de actie een goede manier om het vegetarische aanbod te promoten. “Vooral onze vega bamischijf is populair, maar door de actie probeerden gasten bijvoorbeeld ook vaker een vega friet special. Wij merken echt dat steeds meer gasten bewust vragen om vega”, aldus de ondernemer. De vegetarische trend sluit aan op Kwalitaria’s missie om de formule te verduurzamen. De doelstelling van de fomule is om in 2030 minimaal 60% minder CO2-uitstoot te realiseren.
Bron: Out.of.Home Shops