UTRECHT - Voedselbewustzijnsorganisatie Proveg International nam het assortiment van de vijf grootste fastfoodbedrijven in Europa, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika onder de loep. De ‘big five’ werd beoordeeld op het aandeel plantaardige voedselopties binnen het assortiment.
Voor het onderzoek bekeek Proveg de vijf grootste fastfoodketen – McDonald’s, Burger King, Subway, Pizza Hut en KFC – en rangschikte deze fastfoodrestaurants naar hoe dier-en-plant-vriendelijk deze zijn. Burger King komt als winnaar uit de bus met het hoogste percentage plantaardige opties op haar menukaart. Sandwichketen Subway mag rekenen op een goede tweede plaats, gevolgd door McDonald’s, Pizza Hut en KFC.
“Het is ongelooflijk om te zien hoe fastfood - dat altijd draaide om de consumptie van dierlijk vlees - plantvriendelijker en daardoor klimaatvriendelijker is geworden”, aldus Josh Bisig, senior project manager bij ProVeg. Hij vervolgt: “We hebben 43 online menu's in alle negen landen geanalyseerd en tweeëntwintig daarvan (51%) boden ten minste één plantaardige optie aan. Dit is bemoedigend, maar er is nog veel ruimte voor verbetering.”
Bron: Out.of.Home Shops