AMSTERDAM – Op de Horecava in Amsterdam is door Tomra de SmartBin geïntroduceerd. Deze ‘slimme’ prullenbak keert statiegeld op herbruikbare bekers in de horeca- en fastfoodketens uit per Tikkie, via een QR-code. Bezoekers van de horecabeurs hebben kennisgemaakt met de nieuwe SmartBin.
Eerder al was de succesvolle pilot van dit statiegeldsysteem bij Burger King. Deze innovatieve technologie biedt uitkomst aan fastfoodketens om te voldoen aan de wettelijke verplichting om een alternatief te bieden voor single used plastic (SUP).
Markj Delwig, commercieel directeur van Tomra Groep die emballage-automaten produceert en levert, zegt over de introductie: “Voor veel fastfoodbedrijven en andere horecazaken is het een grote uitdaging om een goed inzamelsysteem in te zetten waarbij herbruikbare bekers ter plekke kunnen worden ingeleverd. De fastfoodsector is net overgestapt op bestelzuilen en er is daarom behoefte aan een systeem waarbij het niet nodig is bekers over de toonbank in te nemen. Dat is door personeelstekorten en rijvorming eigenlijk geen haalbare kaart. Ook nemen bestaande inzamelsystemen veel ruimte in en zijn deze behoorlijk kostbaar, ook omdat vaak meerdere machines per locatie nodig zijn.” De SmartBin laat zich door het compacte formaat eenvoudig in kleinere ruimtes installeren. Ook kunnen bestaande prullenbakken aangepast en omgebouwd worden tot slimme prullenbak.
Statiegeld retour via QR-code
Bij elke bestelling kan het personeel de herbruikbare bekers op voorhand bij de kassa laden met waarde. Deze met RFID chip voorziene exemplaren kunnen door de gasten na gebruik in de SmartBin geplaatst worden waarna het statiegeld via een QR-code per Tikkie wordt uitgekeerd. Dit systeem voorkomt wachtrijen en is dus tijdbesparend. Vervolgens worden bekers klaargemaakt voor hergebruik. “Met de SmartBin kunnen bezoekers snel en eenvoudig hun bekers inleveren en hun statiegeld terugkrijgen. Dit geldt voor iedereen: ook aan toeristen en mensen die de Tikkie-app niet gebruiken, is gedacht. We hebben een webflow ingebouwd waarbij zij het statiegeld door het achterlaten van hun iban ook direct door Tikkie krijgen uitbetaald. Het systeem werkt makkelijk en intuïtief. We zijn dan ook heel blij met deze efficiënte samenwerking met Tomra”, aldus Lesley Flohil, business developer bij Tikkie.
Ideaal dus!
Uit de pilot bij Burger King blijkt dat zowel de consument als de keten tevreden zijn over het gemak van de SmartBin en de digitale terugbetaling via Tikkie. Robin de Paauw, operationeel directeur bij Burger King zegt: “De SmartBin is goed in de smaak gevallen, zowel bij onze gasten als bij onze medewerkers. Zij vinden het prettig dat ze worden ontzorgd met het innameproces van de statiegeldbekers. Vooral tijdens piekuren is het heel prettig dat de medewerker zich kan focussen op gasten die wat willen bestellen en dat de gasten die vertrekken de mogelijkheid hebben om hun beker in te leveren bij de Smartbin. Over het algemeen vinden gasten het ook geen probleem om statiegeld te betalen. Ze vinden het fijn als ze dit makkelijk terugkrijgen en niet opnieuw in de rij hoeven voor terugbetaling. Ideaal dus!”
Bron: Ot.of.Home Shop