Spadel Gerard Kievits.JPG Het team van Spadel is trots op de structurele groei die het bedrijf doormaakt, waarbij veel oog is voor duurzaamheid. Niet voor niets wint Spadel een Out.of.Home Award. Foto: Gerard Kievits

Spadel: ‘Spadel investeert in duurzame groei in out-of-home’

MADE – De afgelopen jaren stonden bij Spadel in het teken van volumegroei met de merken Spa en Bru. Daarnaast speelt duurzame innovatie een grote rol in de ontwikkeling van nieuwe producten. De out-of-homemarkt is positief te spreken over de samenwerking met Spadel en beloont de fabrikant met een Out.of.Home Award 2025. Meta van Woerden, sales director Nederland, en Xander de Bode, salesmanager Out-of-Home, vertellen over het succes van Spadel en de samenwerking met afnemers.

Redactie |

Fabrikant: Spadel
Categorie: Koude dranken
Criteria: Omzetontwikkeling

Wat betekent deze erkenning voor jullie organisatie?
Van Woerden: “Voor ons betekent deze erkenning ontzettend veel. We zien het als een grote waardering van onze partners en een bevestiging dat we de juiste weg zijn ingeslagen. We hebben de afgelopen jaren meer geïnvesteerd in het bouwen van Spa en Bru binnen het out-of-homekanaal. We hebben veel focus gehad in het opzetten van strategische partnerships en het samen laten groeien van de categorie.”

Wat waren volgens jullie de doorslaggevende factoren voor deze overwinning?
Van Woerden: “Vooropgesteld hebben we de afgelopen jaren jaar op jaar volumegroei gerealiseerd met onze sterke merken Spa en Bru, in combinatie met succesvolle samenwerkingen met onze partners binnen out-of-home. Binnen deze partnerships richten wij ons op het gezamenlijk creëren van waarde door een sterke focus op duurzaamheid en innovatie. Onze twee-merkenstrategie binnen de categorie water is uniek binnen de Nederlandse markt en hier onderscheiden wij ons ook binnen out-of-home mee.”
De Bode: “Het is ontzettend mooi om met een enorm sterk merk als Spa te werken. Zowel binnen retail als petrol zijn wij het nummer 1-merk binnen waters, en afgelopen jaren hebben we onze positie verder weten te verbeteren. Wij zien dat als consumenten op deze locaties een keuze hebben, ze dan voor Spa kiezen. Hier zijn wij uiteraard ontzettend trots op! Binnen de horeca komt onze twee-merkenstrategie het beste tot zijn recht: aan de ene kant komt de merkkracht van Spa hier terug, doordat consumenten bijvoorbeeld een ‘Spa Blauw’ bestellen wanneer zij water willen. Daarnaast bieden wij ook Bru aan, dit is een zeer uniek 100% natuurlijk bruisend mineraalwater. Bru heeft de perfecte minerale samenstelling, waardoor het de beste begeleider is van wijn & spijs. We hebben ons de afgelopen jaren meer en meer gefocust op en investeren in het versterken van onze positie binnen de diverse kanalen binnen out-of-home, omdat dit echt de plaats is om onze merken verder te bouwen!”

Welke elementen zijn onmisbaar voor langdurig én wederzijds succes?
Van Woerden: “Kwaliteit staat voorop in alles wat wij doen, maar allermeest in de producten die wij aanbieden. Wij borgen deze kwaliteit door het beschermen van een natuurgebied van meer dan 13.000 hectare rondom Spa en van 4.250 hectare rondom Bru. Hier gaan wij best ver in: zo dragen wij bij aan het vergroten van de biodiversiteit in het gebied en wordt er in de winter geen zout, maar zand op de wegen rondom onze bronnen gestrooid. Alles om het gebied en de kwaliteit van ons water te beschermen. Ook zijn wij trots op de hoogste certificering van duurzaam waterbeheer (Alliance for Water Stewardship). Als tweede is open communicatie essentieel voor succes. Dit doen wij op alle facetten, van consument tot uiteraard onze handelspartners. Daarnaast distribueren wij onze merken niet verder dan vijfhonderd kilometer van de bron vanuit de duurzaamheidsgedachte. Dit heeft als positief zij-effect dat wij erg korte lijnen houden met onze partners. Duurzaamheid zit echt in ons dna. We zijn erg trots dat we als Spadel B Corp-gecertificeerd zijn.”
De Bode: “Wij investeren veel in duurzame innovatie. Een mooi voorbeeld hiervan is de 5 liter box Ecopack. Hiermee reduceren wij het plastic. Daarnaast hebben we ook ingespeeld op de trend ten behoeve van meer verantwoord genieten, door mocktailvarianten van onze Spa Touch-range te lanceren, namelijk: Spa Touch Passion Fizz en Strawberry Daiquiri. En als laatste: wij zijn trots om een familiebedrijf te zijn, al generaties lang is Spadel eigendom van de familie Du Bois. Dit heeft als gevolg dat wij echt naar de lange termijn kijken en daar met duurzaam beleid ook kunnen blijven groeien.”

"Duurzaamheid is onze allerbelangrijkste pilaar en verweven in alles wat wij binnen Spadel doen"

Wat is nu de grootste uitdaging in het out-of-homekanaal en hoe pakken jullie die aan?
De Bode: “Binnen totaal out-of-home heerst een grote diversiteit aan uitdagingen. Deze kunnen per kanaal verschillen. De kern die hierin terug te vinden is, is het snel veranderende consumptiegedrag van de consument. In samenwerking met onze afdeling categoriemanagement maken wij deze veranderingen inzichtelijk en maken wij samen met onze partners mooie plannen om daarop te acteren.”

Waarom is jullie aanpak richting groothandels en ondernemers zo effectief?
Van Woerden: “In de afgelopen jaren is Spadel meer het gesprek aangegaan om te kijken op welke wijze een samenwerking voor een lange termijn realistisch is. Focus hierbij is om door samenwerking een win-win te creëren voor beide partijen. Op basis van deze gesprekken zijn duidelijke doelen en targets gesteld, die tussentijds worden geëvalueerd en kunnen worden bijgestuurd indien nodig. Naast deze manier kijken wij ook categoriebreed en willen wij overkoepelend kijken naar de kansen in de markt om gezamenlijk de juiste keuzes te maken.”

Welke rol speelt duurzaamheid in jullie samenwerking met groothandels en ondernemers?
De Bode: “Duurzaamheid is onze allerbelangrijkste pilaar en verweven in alles wat wij binnen Spadel doen. Je merkt dat duurzaamheid meer en meer doorslaggevend is geworden bij het maken van verantwoorde keuzes voor zowel groothandels als ondernemers. Spadel werkt hard aan het behalen en continu verbeteren van onze duurzaamheidsdoelstellingen. Wij zijn dan ook ontzettend trots op alle certificeringen zoals B Corp die wij daarmee verdienen. Met deze focus leveren wij ook een belangrijke bijdrage aan de duurzame doelstellingen van onze partners.”

Hoe meten jullie het succes van samenwerking in out-of-home?
Van Woerden: “Succes meten wij breed. Uiteraard kijken wij naar de volume-, omzet- en marktaandeelontwikkelingen per klant. Echter is wellicht nog belangrijker in welke mate wij in staat zijn om samen met onze partners de categorie water als totaliteit te laten groeien. Dit met optimale inzet van ons productportfolio en categorieadviezen. Een belangrijk onderdeel om succes te meten is ook de feedback die wij ontvangen van onze partners. Die nemen wij zeer serieus en gebruiken wij om onze dienstverlening steeds een stukje verder te verbeteren.”

"Kwaliteit staat voorop in alles wat wij doen, maar allermeest in de producten die wij aanbieden"

Welke feedback van groothandels of ondernemers inspireerde recent tot verbetering?
De Bode: “Onze partners in het out-of-homekanaal challengen ons regelmatig om op zoek te gaan naar nieuwe, grotere, duurzame, verantwoorde en onderscheidende concepten. Een aantal prachtige voorbeelden hiervan zijn innovaties die wij de afgelopen periode hebben gelanceerd, zoals Spa Ecopack 5 liter en 10 liter. Die bieden een duurzamer alternatief voor onze petflessen.”

Hoe anticiperen jullie op veranderingen in koop- en consumptiegedrag?
De Bode: “Wij werken met een categorievisie voor de lange termijn, waaruit diverse categoriebrede groeidrijvers volgen. Deze groeidrijvers vormen de basis voor onze strategische keuzes en worden jaarlijks vertaald naar concrete innovaties, activaties en andere initiatieven. Zo blijven we relevant voor de consument en kunnen we proactief inspelen op veranderende behoeften in de markt.”

Hoe ga je om met prijsdruk of marges zonder in te boeten op kwaliteit en samenwerking?
Van Woerden: “Wetend dat kwaliteit voor ons op nummer 1 staat, zullen wij hier zeker niet op inboeten, dit is waar onze merken en ons bedrijf voor staan! De essentie draait daarbij om het continu creëren van waarde voor de consument. Dit doen wij door fors in te zetten op onze duurzaamheidsstrategie, in te spelen op relevante consumententrends en het bouwen van onze sterke merken. Door hier met onze handelspartners transparant over te blijven communiceren, bouwen wij samen aan mooie win-win-situaties.”

Waar zijn jullie het meest trots op als je terugkijkt op het afgelopen jaar?
Van Woerden: “Allereerst zijn wij trots op de structurele groei die wij doormaken, maar met name de duurzame manier waarop wij deze groei realiseren geeft ons veel energie om ook de vervolgstappen te maken. Met veel bestaande klanten hebben wij mooie plannen om in de komende jaren eveneens de gezamenlijke groei vorm te geven en daarnaast zijn wij supertrots om ieder jaar weer veel nieuwe klanten te mogen begroeten.”