jonnie boer.jpg Jonnie Boer.

Terugblikken van het tweede kwartaal 2025: minder positieve nieuwtjes nemen overhand

NIEUWVEEN – De grootste schokgolf in horecaland vond plaats in juli toen er een Nederlandse icoon plotseling overleed: Jonnie Boer. Ook de andere meest opvallende berichten waren niet positief.

Redactie |

Het plotselinge overlijden van topchef Jonnie Boer
In een reactie op LinkedIn heeft Euroma, het kruiden- en specerijenbedrijf met wie hij jarenlang samenwerkte, met veel verdriet en ongeloof gereageerd op het plotselinge overlijden van Boer. Ook de KHN reageert geschokt: “Met veel verdriet hebben we kennisgenomen van het plotseling overlijden van driesterrenchef Jonnie Boer. Hij is voor velen een groot voorbeeld en heeft enorm veel betekend voor de gastronomie in Nederland.” Horecava prijst Boer op LinkedIn als inspiratiebron voor vele jonge chefs. “De culinaire wereld verliest een ware pionier, maar zijn nalatenschap zal voortleven in de smaken en herinneringen die hij ons heeft nagelaten.”

Horecaondernemers laten voordelen digitalisering onbenut
Digitale systemen zoals online reserveren, hebben veel voordelen. Toch geven die systemen meer mogelijkheden dan benut worden. Dat is de uitkomst van onderzoek door kassa- en betaalplatform Lightspeed en Zenchef, makers van reserveringssoftware. Het zijn kansen voor de ondernemers om de beleving van klanten persoonlijker te maken, zoals dieetwensen en allergieën registreren, vaste gasten hun favoriete tafel bieden en suggesties geven op basis van vorige bestellingen.

Makro Nederland blijft verlies lijden
Groothandel Makro ziet in Nederland in 2024 het nettoverlies oplopen tot bijna 57 miljoen euro. Over 2023 was dat op papier slechts 4,3 miljoen euro, mede door de verkoop van vastgoed. RTL Nieuws heeft in juni 2025 opnieuw de jaarstukken bekeken die de groothandel bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. Daaruit blijkt dat Makro Nederland volledig afhankelijk is van de steun van het Duitse moederbedrijf Metro.

Bron: Out.of.Home Shops