Danone Pauline smale.jpg “We zijn ontzettend trots dat we als team maar liefst twee awards in ontvangst mogen nemen!” Foto: Pauline Smale

Danone: ‘We blijven continu werken aan inspiratie en vernieuwing’

RIJSWIJK – Danone mocht twee awards in ontvangst nemen voor twee verschillende merken: HiPRO en Alpro. “Samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel, en deze erkenning bevestigt dat onze aanpak wordt gewaardeerd”, meent Jan Willem Helming, head of Away from home en Shopper marketing. Ook Vera Gommers, sr. shopper marketing manager, komt aan het woord.

Redactie |

Fabrikant: Danone
Categorie: Zuivel
Criteria: Omzetontwikkeling
Categorie: Warme dranken
Criteria: Omzetontwikkeling & Succes van producten en innovaties

Hoe voelt het om door jullie handelspartners uitgeroepen te worden tot winnaar van de Out.of.Home Awards?
Helming: “We zijn ontzettend trots dat we als team maar liefst twee awards in ontvangst mogen nemen! Eén als partner in zuivel met HiPRO en één als partner in warme dranken met Alpro, twee van onze meest toonaangevende merken, dat maakt het extra bijzonder. Onze handelspartners zijn, samen met de eindgebruiker, onze belangrijkste stakeholders. We proberen altijd dat stapje extra te zetten om hen goed te ondersteunen. Samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel en deze erkenning bevestigt dat onze aanpak wordt gewaardeerd.”

Waar draait het volgens jullie om in een succesvolle samenwerking met handelspartners?
Gommers: “Het begint bij het begrijpen van je klant: waar liggen hun uitdagingen en ambities? Door ons hier een goed beeld van te vormen, kunnen we gericht adviseren en passende oplossingen implementeren. Dat kan variëren van een training op locatie tot het delen van receptinspiratie, of meewerken aan passende schapoplossingen.”

Wat doen jullie om de categorie samen met partners toekomstbestendig te maken?
Helming: “We zitten met onze producten midden in grote markttrends, zoals de groei van proteïnerijke producten en de eiwittransitie. Samen met onze klanten zoeken we naar de juiste balans die aansluit bij hun doelstellingen en tevens bij de wensen van hun gasten. Daarnaast blijven we continu werken aan inspiratie en vernieuwing, bijvoorbeeld via nieuwe productontwikkelingen en specials. Zo bouwen we samen aan relevante en duurzame categoriegroei.”

Hoe weten jullie een sterke relatie met het out-ofhomekanaal op te bouwen en te behouden?
Gommers: “Door te investeren in nauwe, continue communicatie krijgen we goed inzicht in de kansen en uitdagingen van onze klanten. Dankzij deze betrokkenheid en ons proactieve meedenken, bouwen we aan langdurige relaties die zijn gebaseerd op vertrouwen, wederzijds begrip en concrete resultaten.”

Welke trends of verschuivingen vallen jullie op in het out-of-homekanaal?
Helming: “We zien een sterke opkomst van functionele dranken en plantaardige producten, evenals een groeiende vraag naar inspiratie en beleving rondom koffie en warme dranken. Klanten zoeken steeds vaker naar unieke concepten die aansluiten bij hun merkidentiteit. Daarbij valt op dat plantaardig meer en meer de norm wordt – niet alleen als alternatief, maar als volwaardig onderdeel van het aanbod. Deze verschuiving biedt volop kansen voor innovatie en verdieping binnen het out-of-homekanaal.”

Waar ligt jullie focus in 2025 als het gaat om samenwerking en ondersteuning?
Gommers: “We geloven dat de consument klaar is voor koffie- en theevariatie, meer dan ooit! Met productontwikkeling, masterclasses in diverse vormen en receptinspiratie bieden we onze klanten de handvatten om hierop in te spelen. Daarnaast zien we een groeiende vraag naar proteïnerijke producten, waar we per locatie een passende invulling voor willen geven. Met schapoplossingen, mealdeals of merkactivatie ondersteunen we onze klanten om deze categorie binnen hun omgeving perfect te laten groeien.”

Welk moment of welke prestatie sprong er voor jullie uit in het afgelopen jaar?
Helming: “De explosie van de matcha kokos-trend was een absoluut hoogtepunt. We zagen al jaren een vaste groep liefhebbers van kokosnoot en ook de ontwikkelingen binnen thee volgen we scherp, maar dat deze smaakcombinatie zo’n vlucht zou nemen, hadden we niet voorzien! Gelukkig hebben we snel kunnen schakelen en geniet inmiddels heel Nederland van een heerlijke frisse matcha kokos.”