720A1760-c.jpg Ellen van Geenen en Anniko Dijkman kijken terug op een soepel ontwikkelingstraject. Foto: Ilse Schuurmans

Awards - De Classique

Winnaar De Classique 2020-2023 Remia: Geen geslaagde introductie zonder enthousiaste ondernemers

DEN DOLDER – Na het succes van de Like!Mayo, een plantaardige mayo, heeft Remia in 2020 ook een plantaardige fritessaus op de markt gebracht. En die valt in de smaak! Ondernemers uit het out-ofhomekanaal hebben de Remia Fritessaus Plantaardig bekroond tot De Classique 2020-2023. Ellen van Geenen, senior productmanager Foodservice, is trots op het complete team van Remia Professioneel dat de afgelopen jaren veel energie heeft gestoken in de innovatie. Product: Fritessaus Plantaardig Fabrikant: Remia

Gefeliciteerd met het winnen van De Classique-award. Kun je uitleggen waarom dit product na drie jaar nog zo’n succes is?
“Als uitvinder van fritessaus is Remia continu bezig met vernieuwing. Daarbij spelen we zoveel mogelijk in op de actuele trends en ontwikkelingen in de markt. De belangstelling voor louter plantaardige producten neemt al een aantal jaren toe en er zijn steeds meer flexitariërs, vegetariërs en veganisten in Nederland. Na het succes van Like!Mayo – een plantaardige mayo, lekker voor iedereen – die we in 2017 hebben geïntroduceerd, zagen we ook in de fritessausmarkt, die een duidelijk andere doelgroep kent, kansen voor een plantaardige propositie. Reden genoeg om in 2020 een plantaardige en ei-, gluten- en lactosevrije fritessaus te lanceren: Remia Fritessaus Plantaardig. Anno 2023 is dit nog steeds een uniek product, helemaal on trend en niet alleen voor vegans, maar een fritessaus voor iedereen.”

Hoe hebben jullie afnemers aan dit succes bijgedragen?
“Geen geslaagde introductie zonder enthousiaste ondernemers die het product, in dit geval Fritessaus Plantaardig, omarmen. Vrijwel direct na introductie hebben we positieve reacties en opnames ontvangen vanuit leisure en een aantal vooraanstaande cafetariaondernemers, waarvan Ria Dekker van BrasseRia en FrieteRia in Dronten, die zich onderscheidt in duurzaam ondernemen, in het bijzonder. Zij heeft zich als ambassadrice voor Remia Fritessaus Plantaardig ingezet en haar keuze op een positieve wijze uit weten te dragen.”

Welke rol speelt innovatie in de categorie van het winnende product?
“Binnen de categorie fritessaus is het afgelopen decennium relatief weinig geïnnoveerd. Remia Fritessauzen zijn al jaren gluten- en lactosevrij en de afgelopen jaren zag je dat de overige sauzenfabrikanten hun recepturen ook gluten- en lactosevrij gemaakt hebben. In die zin is Remia Fritessaus Plantaardig wel echt een innovatie binnen de categorie: de eerste ei-vrije en plantaardige fritessaus met de smaak zoals je die van fritessaus gewend bent.”

Productontwikkeling gaat gepaard met uitdagingen, waar zijn jullie tegenaan gelopen?
“Eigenlijk ging het ontwikkelingstraject heel soepel. Qua producttechnologie hadden we het voordeel dat we met de ontwikkeling van Like!Mayo al veel ervaring opgedaan hebben, waar we met Fritessaus Plantaardig op konden voortbouwen. Hierdoor is het gelukt om relatief snel een plantaardige fritessaus te ontwikkelen die qua textuur en smaak wedijvert met een reguliere fritessaus.”

Wat gaan jullie doen om over drie jaar nog steeds als succesvol product in het schap te staan?
“Om een nog bredere doelgroep te kunnen bedienen met Fritessaus Plantaardig, is dit product sinds kort ook beschikbaar in een 800 ml tube, een 7,5 L bag-in-box en 200 x 20 ml sticksverpakking. Daarnaast blijven we Remia Fritessaus Plantaardig actief ondersteunen middels enthousiaste verhalen van ondernemers die al met de Fritessaus Plantaardig werken via www.remiaprofessioneel.nl, social kanalen, digitale nieuwsbrief, via de vakbladen en tijdens beurzen. En uiteraard blijven we doorontwikkelen!”

Het product is door ondernemers uit het out-of-homekanaal tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“Het complete team van Remia Professioneel heeft er de afgelopen jaren veel energie in gestoken om van Remia Fritessaus Plantaardig een succes te maken. Maar dit was nooit gelukt zonder de inzet van grossiers en alle enthousiaste ondernemers die dit product omarmd hebben. Dank voor de fijne samenwerking, hier zijn we enorm trots op! En we gaan er alles aan doen om ook de komende jaren met elkaar tot een succes te maken!”

13611 Fritessaus Plantaardig 2022.png

Lees meer over: