FOTOREPORTAGE - BEST – De sterke marketing van Kwalitaria gaf de doorslag voor Jos van Alphen om in Best over te stappen naar ffc. Tel daarbij de inkoopkracht van het formulehuis en de ondernemer haalt nu al rendement uit zijn winkel. Terwijl de verwachte omzetplus nog niet eens is meegerekend. “Ik wil over vijf jaar niet bij het clubje horen dat zegt: had ik toen maar wél die stap gezet..”
Enkele maanden geleden hakte Van Alphen de knoop door om zijn Eetplezier Best naar Kwalitaria om te bouwen. Maandag 21 mei ging hij voorzichtig open als honderdste Kwalitaria van Nederland én bovendien de eerste officiële Kwalitaria XL. De gedreven ondernemer roemt de inkoopkracht, onderscheidende seizoen producten en opleiding voor medewerkers. Maar één voordeel gaf de doorslag en dat was de actieve marketing die ffc voor de cafetariaformule Kwalitaria voert. “Ik vind dat Kwalitaria de andere formules heeft ingehaald op dat gebied. Mijn vrouw en ik hebben dat lange tijd zelf gedaan en er succes mee gehad. Maar het koste maandelijks heel veel tijd en geld, die je je nu bespaart. De kosten worden ook nog eens verdeeld over alle winkels en zijn daardoor heel laag”, aldus Van Alphen. De overstap naar Kwalitaria heeft hem nu al rendement gebracht. “En dan heb ik het nog niet eens over de omzetplus die we verwachten. We hebben gisteren één dag gedraaid en daar teken ik voor vandaag gelijk voor.”
Bejaard echtpaar
Het XL-concept in Best is veel meer dan een cafetaria. Het schurkt zelfs aan tegen een eetcafé met uitgebreide zitgelegenheid, een saladebar, een ijssalon, een broodjescounter, een snackafdeling en een gedeelte waar voor de neus van de consument volgens Van Alphen gezonde hamburgers worden gebakken zonder vette sauzen. “Ik wil beleving bieden, net zoals La Place dat doet”, zegt hij stellig. “Gisteren had ik een bejaard echtpaar over de vloer die bij de saladebar voor zichzelf aan het opscheppen waren. Dat waren klanten die ik voorheen nooit zag! Die saladebar gaat dus echt een topper worden.”
Eitje
Na een hectische verbouwing staan Van Alphen en zijn vrouw Nathalie aan de vooravond van een drukke openingsweek waarbij de Kwalitaria XL non stop 24 uur per dag is geopend en er diverse acties worden gehouden. Een deel van de behaalde omzet gaat hierbij naar goede doelen, zoals de stichting Make a Wish. “Van Alphen ziet die week met een lach tegemoet. “Een eitje vergeleken met de verbouwing, maar het is me allemaal waard geweest. Ik wil over vijf jaar niet bij het clubje horen dat zegt: had ik toen toch maar wel die stap gezet..” Na één dag ziet Van Alphen het zelfs al heel zonnig in. Het ‘ontzorgen’ dat een formulehuis vaak beloofd werpt al z’n vruchten af. Ook voor het personeel op de werkvloer in Best, denkt de ondernemer. “Ik zei gisteren al tegen mijn vrouw: binnen een maand hebben we het hier op orde en kunnen we op vakantie. Waar ik dat op baseer? De processen zijn nu nog eenvoudiger voor mijn medewerkers, omdat we deze uit elkaar hebben getrokken. In het verleden was iedereen allround, maar daar stappen we vanaf. Eén iemand doet het ijs, de ander bakt hamburgers en een derde is verantwoordelijk voor de snacks.” Essentieel voor van Alphen is ook dat hij in Best de ruimte heeft gekregen om zijn eigen zelfgemaakte friet te blijven verkopen. Elke dag weer worden er op locatie immers honderden bintjes geschild, gesneden en gebakken in verantwoorde frituurolie van het eigen huismerk van Van Alphen. Iets waarmee hij naam en faam heeft verworven. “Tachtig procent van mijn bezoekers komt voor deze friet en dat wil ik graag zou houden. Gelukkig was dit voor ffc geen probleem.”
Mee bewegen
Voor de komende acht jaar verwacht Van Alphen weer vooruit te kunnen met dit concept. “Onderwijl is het de taak van het formulehuis om mee te blijven bewegen wat de markt wil de komende jaren. Wordt het zo dat mensen zelf hun hamburger klaarmaken en hun friet snijden? Ik weet het niet, maar als dat zo is dan gaan wij daar zeker ook weer op inspelen.”
Foto’s:
- De saladebar Kwalitaria is volgens Van Alphen ‘nu al een topper’ en zorgt voor doelgroep verbreding
- Met speciale bordjes bevordert Van Alphen het pinnen. “Voor de veiligheid van mijn personeel”
- De snackafdeling in Best is voorzien van de seizoen producten van Kwalitaria
- De broodjescounter is transparant en voorzien van groente als decoratie a la La Place
- Ook verse sappen worden nadrukkelijk uitgestald in de winkel
- Het rad van avontuur van Kwalitaria staat al klaar voor de actieweek. 24 uur per dag is de winkel in Best geopend
- Diverse ijssmaken staan aantrekkelijk uitgestald in een ronde vitrine. “Een grote jongen die binnenkomt en géén ijsje koopt”, lacht Van Alphen
- Het design in Kwalitaria XL te Best is strak en modieus. Het concept schurkt aan tegen een eetcafé.
- Met filmpjes op een scherm wordt in de vestiging bijvoorbeeld uitgelegd hoe producten worden gemaakt. Deze kunnen ook worden bekeken op de mobiel telefoon via qr-codes op de menukaarten
- Als cadeau voor de 100e Kwalitaria en de eerste XL heeft HJ Heinz speciale ketchup-verpakkingen voor Van Alphen in petto
- Frontcooking in optima forma. De hamburgers worden live gebakken voor de neus van de gast
- Ook de eerste ijsjes van de tweede dag na opening gaan al over de toonbank
- De ballenbak heeft Van Alphen ingeruild voor een bioscoopzaal en computerzaal die zich elders in het pand bevindt. “De ballenbak gaf te veel rumoer en kinderen werden er druk van.”
- Jos van Alphen met zijn vrouw en kinderen toen de verbouwing nog in volle gang was. Links franchise directeur Henry van Vlerken van ffc
Bron: Out.of.Home Shops