'Goede resultaten Lekker op Weg ondanks crisis'

SON - Het Lekker op Weg-concept van groothandel Lekkerland voor ondernemers in het conveniencekanaal laat ondanks economische tegenwind goede resultaten zien.

Willem-Paul de Mooij |

Dat zegt Ulrich Knieling, directeur inkoop en trade marketing bij Lekkerland. Knieling spreekt van een enorme uitdaging om het Lekker op Weg-concept verder te professionaliseren en te laten groeien. “Maar het is zeker mogelijk, want de restultaten zijn erg goed. Je ziet het resultaat na implementatie meteen stijgen.” Gemiddeld scoort een Lekker op Weg locatie, afhandelijk van de categorieen, 7 tot 10 procent hoger dan de markt.

Op dit moment is het Lekker op Weg-concept alleen beschikbaar binnen het petrolkanaal, maar binnenkort kunnen ook andere segmenten van het conveniencekanaal van de voordelen van het concept gebruik gaan maken. Het voordeel van Lekker op Weg is volgens Knieling het feit dat het de ondernemer veel werk uit handen neemt als het aankomt op het indelen van de shop, het bijhouden van de schappen, de promoties en het optimaliseren daarvan. “Ondernemer zijn betekent iets anders dan alleen bepalen of er twee of drie chocoladerepen in het schap naast elkaar moeten liggen. De ondernemer heeft belangrijkere dingen te doen, zoals het opleiden en motiveren van zijn team. En lokale producten toe te voegen.”

Prijselasticiteit
Lekkerland heeft ook enkele tests in de planning staan. Zo gaan er tests lopen om de prijsperceptie te verbeteren. Knieling: “We gaan onderzoeken wat de prijsstelling doet met de omzet, marge, traffic en klanttevredenheid.” Ook is de groothandel in de toekomst van plan te gaan testen met een automatisch bestelsysteem. Knieling: “We denken daarom na over een test waarbij we afstappen van bestellen, maar gewoon aanleveren. We hebben de verkoopgegevens van een aantal ondernemers. Zo zou je in de supply chain gezamenlijk heel veel kosten kunnen besparen.”

Bron: Out.of.Home Shops

ulrich_knieling-a840x630.jpg