‘De meerderheid kiest nog altijd voor ranja met patat’

WARMOND - Indoor speelparadijzen met als marktleiders Ballorig en Monkey Town vormen een vrijwel verzadigde markt. Toch kunnen ze nog groeien door in te spelen op een aantal belangrijke ontwikkelingen zoals gezondheid en all-you-can-eat-concepten.

Dat zegt Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau deed onderzoek naar de indoor speelparadijzen in Nederland. De speelparadijzen moeten zich gaan differentiëren en onderscheidend vermogen gaan creëren, zegt Van Spronsen & Partners. Het bureau verwacht een toename van ketenvorming en merken die voor meer marketingkracht en naamsbekendheid kunnen zorgen. Binnen indoor speelparadijzen zal het aantal Family Entertainment Centers (speelgelegenheden > 4.000m2) gaan toenemen, maar er zullen ook niche-speeltuinen ontstaan die zich specialiseren in een kleinere leeftijdscategorie in combinatie met animatie, sport en spel, leerprogramma’s, pedagogiek en food. Daarnaast verwachten de onderzoekers een toename in groene en duurzame concepten.

Food
Het horeca-aspect binnen indoor speelparadijzen is ook onder de loep genomen. Gemiddeld besteden gezinnen tussen de 3,50 euro en 6,50 euro aan horeca per bezoek aan zo’n speelparadijs. Dit verschilt sterk per regio en type bedrijf. Doordat mensen steeds minder vrije tijd hebben, komt het bieden van kwaliteit en beleving centraler te staan. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor aanvullende kwalitatieve voorzieningen en extra beleving. Dit vormt een kans voor de speelparadijzen, ook in food. Zo test Monkey Town momenteel buffetten volgens het all-you-can-eat-principe. “Het aanbod van buffetten is een van de pilots waar wij op dit moment mee bezig zijn. Daarnaast zijn lopen er pilots gericht op exotische menukaarten, waarbij gebruik wordt gemaakt van het all-you-can-eat-concept. Hiermee willen we inspelen op de veranderende vraag naar gezonde productkeuzes”, zegt Peter van Wijk, formulemanager bij Monkey Town. Klanten worden bij Monkeytown echter niet verplicht om gezond te eten. Van Wijk: “Wij etaleren de gezondere producten, maar laten de bezoeker zelf kiezen of hij hier gebruik van wil maken”.
Ook Ballorig heeft inmiddels aanpassingen in het horeca-aanbod gedaan. Er is een roep om gezondere voeding, maar die roep komt slechts van een kleine groep. 99 procent van de bezoekers wil nog steeds patat met ranja. Toch is het horeca-aanbod sterk veranderd en Ballorig is overgegaan op zelfbediening”, zegt Wijnand Mirandolle, formule- en exploitatiemanager bij Ballorig.

Kleinschalig
Het foodaanbod bij indoor speelparadijzen verschilt behoorlijk. Van Spronsen en Partners heeft de branche hiervoor ingedeeld in vier categorieën. Kleinschalig indoor (<2000 m²), grootschalig indoor (>2000 m²), binnen speelparadijzen met buitenattracties (> 2000 m²) en Family Entertainment Center (>4000 m²). Binnen kleinschalige indoor is het horeca-aanbod standaard en beperkt het zich vaak tot fastfood-producten. Bij grootschalige indoor is het foodaanbod redelijk uitgebreid. Hier zijn naast fastfoodproducten vaak ook bewuste en gezonde producten aan het assortiment toegevoegd. Speelparadijzen met buitenattracties hebben vaak een uitgebreid horeca-aanbod, bestaande uit diverse verkooppunten verspreid over het park. De Family Entertainment Centra ten slotte hebben een nog uitgebreider foodaanbod met meerdere outlets en ook meerdere concepten.

Shop-in-shop
Volgens Van Spronsen & Partners zorgt de ontwikkeling van moderne horecaconcepten bij de indoor speelparadijzen voor extra beleving bij kinderen en hun begeleiders. Het bureau voorziet in de toekomst meer all-you-can-eat- en buffetconcepten, maar ook meer speciale kidsconcepten en horeca met gespecialiseerd assortiment (halal, vegetarisch, en biologisch). Ouders en grootouders (een groep bezoekers die blijft groeien) worden op hun wenken bediend met outlets voor volwassenen, zoals coffeebars of bakkerijformules. Dat biedt direct weer mogelijkheden voor shop-in-shops, waarbij met bekende merken kan worden gewerkt. Samenwerkingsverbanden met scholen en verenigingen, waarbij sport- en voedselmerken niet worden uitgesloten, want met de verstedelijking neemt het belang van bewegen, gezondheid en natuurbeleving toe.

Bron: Out.of.Home Shops

monkeytown.jpg