[SPECIAL: ODE AAN HET FRIETJE] NIEUWVEEN - Even stond frituurlovend Nederland op zijn kop: er dreigde een zogenoemde frikandellencrisis. Het was zelfs trending topic op de sociale media, zelfs zó trending dat de website van de plaatser van het nieuws, Frituurwereld.nl, tijdelijk uit de lucht was wegens extreme drukte. Out.of.Home Shops zocht uit wat er aan de hand is. Was er eigenlijk wel sprake van een crisis.
Al halverwege de coronapandemie kreeg vakvereniging ProFri verschillende signalen binnen over de problemen rond de levering van frikandellen van Van Lieshout van Van Geloven. Cafetariahouders konden maximaal tien dozen met deze snack afnemen bij de horecagroothandel. Vanaf 30 augustus waren de frikandellen van Van Lieshout zelfs helemaal niet meer leverbaar bij groothandel BidFood in Helmond. Frituursnackfabrikant Van Geloven erkende in een schriftelijke reactie dat er leveringsproblemen richting de horeca en retailkanalen waren door een nijpend personeelstekort in de fabrieksruimten.
Overstap
Voor haar private-labelfrikandellen stapte BidFood Helmond over op snackproducent Vanreusel.
Out.of.Home Shops sprak met Maurice de Kroon, marketing manager foodservice Benelux bij Vanreusel over de overstap. “Half augustus kregen we de vraag vanuit Bidfood”, vertelde De Kroon. “We hebben de productie van de huismerk-frikandellen vervijfvoudigd. Ondertussen worden wij ook benaderd door andere groothandels voor de levering van frikandellen. Die vragen kunnen wij ook positief beantwoorden. Ook een significante toename is voor ons geen probleem”, gaf De Kroon aan. “Wij zijn ondertussen een grote jongen aan het worden”, grapte de marketing manager. “Onze producten zijn minimaal gelijkwaardig, of zelfs beter dan wat de horeca gewend is. Onze kwaliteit neemt niet af naarmate we meer produceren. En dat is goed nieuws voor de markt”, aldus De Kroon.
Halsslagader
Op 5 september plaatste Frituurwereld een artikel over het dreigende frikandellentekort op zijn website. De Telegraaf pikte het nieuws razendsnel op en publiceerde het verhaal met de kop ‘Frituurs signaleren frikandellentekort’ en noemde de snack de ‘halsslagader’ van de cafetaria. Diverse kranten, regionale omroepen, radio- en televisiezenders namen het nieuws over. Op de sociale media waren de hashtags #frikandellentekort en #frikandellencrisis trending topic.
De site van Frituurwereld raakte overbelast. “De server kon het aantal bezoekers even niet meer aan. Daardoor is het platform voor professionele frituurders een paar uur uit de lucht geweest”, luidt een bericht op de bewuste website.
Statement
In een radio-interview met de regionale omroep L1 laat Jan Aaltzen Linde, ceo van Van Geloven, weten dat de frikandellenproductie onverminderd door is gegaan. “Door het gebrek aan arbeidskrachten leveren we hetzelfde volume frikandellen met minder arbeidskrachten, waardoor we kwetsbaar zijn bij eventuele storingen. Wat in de praktijk betekent dat we soms later moeten leveren.”
Van Geloven laat via een statement op zijn website weten dat de voorraad frikandellen weer is aangevuld. “We hebben weer genoeg frikandellen om uit te leveren. Om je voorraad hoef je je dus geen zorgen meer te maken. Deze drijvende kracht van de cafetaria is weer volop beschikbaar.”
Er lijkt een kanteling te zijn ontstaan in het personeelstekort in de fabriek waardoor de consument niet langer hoeft te vrezen voor een frikandellenschaarste. “We hebben onze inzet op recruitment fors verzwaard met open dagen in onze fabrieken, investering van contacten met scholen (schoolverlaters), veel inzet van social media en andere publiciteitscampagnes. Hierdoor zien de we instroom van nieuwe collega’s toenemen”, aldus het statement van Van Geloven.
Kortom, de ‘frikandellengate’ was van korte duur.
Bron: Out.of.Home Shops
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.