AMSTERDAM – Het is lang goed gegaan met de fastfood-restaurants, cafetaria’s, snackbars en andere bezorg- en afhaalrestaurants. Deze zaken waren altijd een goedkoper en snel alternatief voor de ‘gewone’ restaurants. Daar is de laatste tijd verandering in gekomen.
Volgens data van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) werd er in 2024 ruim 7 miljard euro omgezet in de gehele foodservice. De fastservice-branche heeft binnen de foodservice, dus alle horeca-locaties, een marktaandeel van 51%. Vooral tijdens de coronapandemie nam de concurrentie binnen het fastservice-kanaal sterk toe, voornamelijk door een stijging van het aantal bezorg- en afhaalrestaurants. De diverse lockdowns brachten voor deze categorie nieuwe marktkansen en het kanaal groeide met meer dan 50%.
Prijsstijgingen
Ondertussen is de concurrentie voor de fastfoodbranche niet meer beperkt tot de afhaal- en bezorgrestaurants. In de fastservice zijn de prijzen harder gestegen dan in de traditionele restaurants en in de supermarkten. Hierdoor zijn de prijsverschillen kleiner geworden en is prijs, voorheen een prima marketinginstrument, geen goed argument meer voor de fastservice-restaurants om klanten te trekken. Consumenten hebben dat ook ondervonden en vinden de fastservice niet langer vanzelfsprekend goedkoop. Daarnaast blijven de kosten stijgen en veranderen ook de consumentengewoonten.
Trend
Uit de transactiegegevens van ABN Amro blijkt dat consumenten structureel minder uitgeven bij de fastservice-restaurants. De bank ziet vanaf begin 2024 een duidelijk dalende trend. Uit de analyse van de bank komen een aantal opvallende zaken naar voren. De fastservice-restaurants profiteren niet van het economische herstel na de recente inflatiepiek. Er is tevens een verschil te zien tussen afhalen en fysiek bezoek. De transacties voor afhaal en in de fastservice-restaurants nemen af, maar bij de bezorging van snelle maaltijden is een voorzichtige kentering richting herstel zichtbaar.
Klantenbinding
Ondernemers van fastservice-restaurants zoeken naar mogelijkheden om klanten aan zich te binden. Veelgehoord zijn het doen van aanbiedingen en het aanpassen van het menu om aantrekkelijk geprijsd te blijven. Bestelzuilen moeten de klantbeleving verbeteren door de wachttijden te verkorten en de gemiddelde bestelwaarde per klant te verhogen. Loyaliteitsprogramma’s, zoals die van McDonald’s en Kwalitaria, blijken al succesvol om het aantal contactmomenten te verhogen en te zorgen dat klanten vaker terugkeren.
Volgens ABN Amro blijkt uit de ontwikkelingen dat de fastservice minder crisisbestendig is dan eerder verondersteld. “Structurele kostenstijgingen, een veeleisende consument en stevigere concurrentie vragen om constante aanpassing en innovatie”, is de conclusie.
Bron: Out.of.Home Shops