Backwerk: ‘Op dit moment zijn er nul inkomsten’

(CORONANIEUWS) BAARN - Voor de normaal zo drukbezochte lunchconcepten is alles veranderd sinds de maatregelen rondom COVID-19. Hoe gaan de mensen achter de formules daarmee om? Out.of.Home Shops vraagt het een aantal grote partijen. Vandaag: Backwerk.

Wat doet Backwerk om financieel gezond te blijven?
Op dit moment zijn er voor onze partners en ons kantoor nul inkomsten. Alle winkels zijn dicht. Dan kunnen we niet anders dan ook onze kosten, inclusief de huurkosten, proberen naar nul te brengen. Dat is de manier om te overleven.”

Wat is er intern bij Backwerk veranderd sinds de maatregelen?
We zijn nog steeds bezig om het bedrijf in een soort winterslaap te brengen. Kosten naar nul. Onze mensen van de franchiseorganisatie zijn ondertussen bezig om alle handboeken te perfectioneren en de hele formule weer 100 procent scherp te krijgen.”

Hoe was de toestroom van mensen in het begin?
Een aantal van onze winkels zijn een week beperkt open geweest als takeaway maar dat was niet haalbaar. Onze winkels zitten juist op stations en de drukste punten van grotere binnensteden. Dat heeft onze formule nodig. En dat zijn juist de plekken die nu verlaten zijn omdat iedereen terecht de drukte vermijdt.”

Waarom geen bezorging van ontbijt, lunch en tussendoortjes?
“Backwerk is een echte on the go formule met lage prijzen en een hoge versheidsgraad waarbij omloopsnelheid van belang is. Dat is minder geschikt voor bezorging. Al waren we wel net gestart met een paar tests met Deliveroo.”

Hoe beleeft Backwerk de huidige tijd?
“Het is bizar wat er nu gebeurt. Gelukkig zijn onze mensen vooralsnog allemaal gezond. Wij gebruiken deze periode om onze formule fijn te slijpen en alles achter de schermen volledig op orde te brengen.”

Hoe gaat Backwerk de komende tijd tegemoet?
De komende tijd is ons net als iedereen onbekend. Maar wij zijn er van overtuigd dat we een winnende formule hebben. Een fantastische kwaliteit voor een zeer concurrerende prijs gaat zeker belangrijk worden als we allemaal weer er op uit mogen. Wel zijn wij er van overtuigd dat de huidige situatie blijvende veranderingen in de markt met zich mee zal brengen. Daarover voeren wij nu intern de discussie met elkaar.”

Bron: Out.of.Home Shops

Een ingekorte versie van dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

backwerk-persfoto.jpg